Angie77 Skrevet 12. august 2007 #1 Skrevet 12. august 2007 Jeg skrev et innlegg under "Røykedebatten" og syns det er på sin plass å lime det inn her også ettersom jeg ser at en anonym (selvfølgelig) har starten en slik tråd her inne. Jeg ber dere tenke litt igjennom det som står nedenfor og kanskje det med å TRO og MENE er noe vi bør være litt mer forsiktig med på andre områder enn røyking også. Well, here we go... Jeg må si jeg blir bekymret over folk her inne som TROR at det de vet er det rette og derfor opptrer som leger og dømmer andre nord og ned. Dere skal være faen så forsiktige med hva dere anbefaler andre å gjøre eller ikke gjøre, spesielt om dere ikke har noen faglig bakgrunn. Hva om noen tror det dere skriver faktisk stemmer, følger deres råd, og at det rådet dere gir medfører at folk uhensiktsmessig gambler med helsen sin? TENKER dere noen ganger igjennom hvilke konsekvenser kaffeslarveriet og "jeg har hørt noe av nabokjerringa som helt sikkert er sant" kan ha?? Som noen her påpeker har legene deres anbefalt at de IKKE slutter å røyke/snuse under graviditeten, men heller reduserer inntaket. ÅRSAKEN til dette er at nikotin er et veldig avhengighetsskapende stoff som mennesker reagerer FORSKJELLIG på. Det vil si at selv om NOEN klarer å slutte å røyke i svangerskapet så kan det for andre innebære en UHENSIKTSMESSIG RISIKO. Forstår dere dette så langt?? For NOEN er det greit, men for ANDRE er det å slutte tvert VERRE enn å røyke/snuse litt. Dette henger sammen med at for noen vil røykeslutt innebære at kroppen frigjør STØRRE mengder stresshormoner (som bla kortisol) enn hos andre. Disse stresshormonene kan i enkelte tilfeller og enkelte konsentrasjoner være MER skadelig for fosteret enn nikotin. Så til slutt! Jeg håper dette ikke blir altfor vanskelig å forstå for dere som har klart å slutte å røyke, og jeg håper dere tar inn over dere at den uvitenheten og den hetsen dere sprer her inne kan føre til at noen som medisinsk IKKE bør slutte tvert å røyke, gjør det. Med den følgen at fosteret utsettes for en enda større belastning. Vær så snill, slutt å leke leger!! Og til dere som røyker; gå til legen, følg LEGENS anbefalinger, og be de kaffekjerringene som sitter her inne og TROR ta seg noen grunnkurs i fysiologi.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2007 #3 Skrevet 12. august 2007 Lenge har jeg klart å holde meg i denne debatten, men nå klarer til og med jeg ikke å holde meg lenger. Til vanlig står jeg på sidelinjen og leser innlegg, og kommenterer aldri, men når slike innlegg blir skrevet, ser jeg meg nødt til å si noe. Jeg er selv medisinstudent og ferdig lege om noen år- ja, tro meg om dere vil eller ikke, det er mange som utgir seg for å være leger, psykologer, sykepleiere og mye rart her inne, så værsågod å gjør deg opp din egen mening. Jeg er ikke her inne for å dømme noen, men jeg må si meg litt oppgitt over de holdningene som florerer her inne, og misforståelsene. Jeg sier meg helt enig med angie77- det er en stor andel som hevder ting veldig skråsikkert (både pro og kontra røyking- og i mange andre saker), uten noen som helst vitenskapelig dokumentasjon. Røyker du selv- bør du allefall ta ansvaret å sette det inn i den relevante informasjonen som finnes angående skade på foster. Og med "relevant informasjon" mener jeg IKKE "synse- tråder" her inne på bim... Er det noe jeg vil vite ang mitt eget svangerskap snakker jeg, ja- med legen min, eller jeg søker i litteratur som er godt dokumentert. Men jeg tar aldri til meg velmente "råd" her inne med mindre det er gode gammeldagse "kjerringråd". For det er mye uvitenhet her inne. Og det ER skummelt når noen uttaler seg med så stor sikkerhet, for enkelte er faktisk ikke så oppegående at de vurderer kildene sine. Og legger med en linkt til sosial og helsedepartementet om røyking og graviditet: http://www.shdir.no/tobakk/helse_og_tobakk/gravide_og_r_yking/r_yking_i_svangerskapet_13225
Anonym bruker Skrevet 12. august 2007 #4 Skrevet 12. august 2007 Applaus! Applaus!! Så enig, så enig.. Jeg ble rådet til å IKKE slutte i mitt første svangerskap, men heller redusere. Dette fordi jeg hadde veldig mange andre stressfaktorer i livet mitt akkurat da (alvorlige ting, som dødsfall i nær familie, sykdom etc.) og å slutte oppå dette ville være unødvendig stressende. Dette sa både jordmor og lege! Så jeg sluttet ikke,men reduserte. Plaget meg selvsagt gjennom hele svangerskapet, og hadde vondt i sjelen den dagen jeg skulle føde. Snakket med jordmoren om dette, og hun beroliget meg om at det ville gå bra. Hun viste meg morkaken etter fødsel, helt frisk og fin og uten infarkt. Datteren min er 3 år nå, og har (bank i bordet) vært VELDIG frisk hele tiden. Ingen tegn til allergier eller astma, eller noe annet.. Gravid igjen nå, og denne gangen slutter jeg! Så vær så snill, ikke døm folk, vær støttende i stedet! Takk for flott innlegg!
Anonym bruker Skrevet 12. august 2007 #5 Skrevet 12. august 2007 finnes det ikke en egen side her inne med røykedebatter????
Anonym bruker Skrevet 12. august 2007 #6 Skrevet 12. august 2007 Helt enig med deg angie77.Endelig noen som faktisk har noe konstruktivt å komme med ang.røyking! Du anonym som spør om det ikke finnes egne røykedebatter:jo det finnes det,men dette er et "problem" som hører til her inne på 1.tri synes jeg.Det finnes jo også sider for sa/ma,fødselsider,fødselspenger og det meste andre som blir diskutert her. Jeg personlig synes at alt som hører til 1.tri både negativt og positivt burde være her inne!
to herlige karer + baby 7.3.12 Skrevet 12. august 2007 #7 Skrevet 12. august 2007 Synes du skriver mye bra, og helt enig i at vi må tenke oss om før vi skriver svarene våre. Men så er det en ting jeg lurer på; er du lege selv,siden du skriver dette? Eller sier du mot deg selv nå? Bare lurer, er ikke for å krangle altså. Selv kuttet jeg røyken ei uke før jeg ble gravid med førstemann, og har ikke rørt røyk siden det, så for meg var det ingen sak. Hadde røykt fast i mange mange år. Det jeg tror er viktig er at man virkelig prøver å slutte, og heller trapper ned dersom det blir for vanskelig. Er jo synd viss fok går rundt og tenker at det nok går greit bare man trapper ned, viss man i virkeligheten kunne klart å stoppe helt hadde man bare prøvt
Anonym bruker Skrevet 12. august 2007 #8 Skrevet 12. august 2007 Det er en ting at enkelte blir rådet til å heller trappe ned under graviditeten på grunn av stressfaktoren i livet deres. Men hva er grunnen til å trappe opp etter fødsel og de som heller ikke etter 3 år røyker i det neste svangerskapet? Det å være en røyker er i seg selv en stor stressfaktor for kroppen. Det vet sikkert dere som er/skal bli leger.
Angie77 Skrevet 14. august 2007 Forfatter #9 Skrevet 14. august 2007 Det er et veldig godt spørsmål og jeg skal ikke late som om jeg har det eneste rette svaret på det. Spørsmålet er vanskelig fordi det kan være like mange svar på det som det er personer som gjør det. Jeg skal prøve å forklare.. De fleste mennesker røyker ikke bare fordi de syns det er morro å røyke. Røykingen gir de en eller annen gevinst i form av trøst, belønning, etc. For eksempel; noen sliter med depresjoner, psykologiske lidelser, traumer etter for eksempel misbruk, voldtekt eller tap av noen som har stått de nær. Noen av disse kan oppleve at det å røyke roer dem ned, gir dem "fred i sinnet" i et lite øyeblikk, etc. Du har sikkert hørt om narkomane som forteller at det de driver med rett og slett er selvmedisinering av seg selv, de trenger en flukt fra virkeligheten for å takle det å leve. Det er selvsakt ikke alle røykere som har opplevd denne type ting/ har den type problemer. Og det er nettopp det som er litt av mitt poeng med denne tråden: for å kunne anbefale det ene eller det andre så må man faktisk kjenne til en god del andre aspekter av det mennesket vi gir rådet til. En som er plaget av depresjoner kan feks være redd for at det å slutte å røyke vil utløse en ny depresiv fase, noe som er uheldig om man er gravid. Samtidig kan vedkommende være livredd for at røykingen skal ha negative konsekvenser for fosteret, og da er man plutselig i en veldig negativ sirkel. Da blir det opp til legen å vurdere hva som er det beste av to onder. Jeg har en mistanke om (og dette er noe jeg TROR, jeg har ingen beviser for det) at de av røykerne som har vært mest heldig i livet sitt har mindre problemer med å slutte enn de som av en eller annen grunn har vært mindre heldige. Rett og slett fordi røyken for disse gruppene kan representere veldig ulike ting. Har bare lyst til å si en ting sånn på tampen og det er ikke rettet mot deg, anonym; Det er supert av vi er opptatt av å bedre forutsettningene for at våre barn skal fungere godt FYSISK, men vi må ikke glemme at vi også har et kjempeansvar også i forhold til barnets PSYKISKE utvikling. Det å være fordømmende ovenfor andre, rakke ned på de som gjør ting vi ikke helt forstår (og som vi heller ikke har forutsettninger for å kunne forstå) gjør oss ikke til større mennesker. Det gjør oss til en type mennesker som er negative rollemodeller for barna våre.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2007 #10 Skrevet 14. august 2007 Slutt og røyk før dere begynner å prøve!!!! (Da sikter jeg ikke til de som har blitt uplanlagt gravid)
Anonym bruker Skrevet 14. august 2007 #11 Skrevet 14. august 2007 Men vi skal være veldig forsiktige med å fremme holdninger om at å "trappe ned" er like bra som å slutte. Og er det en ting de som røyker er flinke til så er det å finne gode unnskyldninger for ikke å slutte å røyke? Det å røyke i svangerskapet kan gi uheldige virkninger på foster, og dette er godt dokumentert i vitenskapelig litteratur. Dette med "stresset" med å slutte og påvirkning på foster er langt ifra like godt dokumentert, da kan du Angie77 foreta et lite søk på PubMed og sjekk kildene dine- da ser du at vektskåla tipper ganske bra i retning av at det å slutte er det beste. Det er en grunn til at norske helsearbeidere på generelt grunnlag går ut og anbefaler de som planlegger å bli gravide eller er gravide å slutte å røyke.
Angie77 Skrevet 14. august 2007 Forfatter #12 Skrevet 14. august 2007 1. Jeg påstår ikke at å trappe ned er like bra som å slutte. 2. Ja, det er en grunn til at norske helsearbeidere på GENERELT grunnlag går ut og anbefaler de som planlegger å bli gravide eller er gravide å slutte og røyke. Greia er at det er ikke dette vi diskuterer, anonym (fint om du kunne brukt nicket ditt forresten). VI må nesten kunne forvente at du klarer å lese gjennom innlegget og få med deg hva det går i FØR du svarer.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2007 #13 Skrevet 14. august 2007 1: jeg er så anonym som jeg vil være. Det er mitt eget valg, ikke ditt. 2: etter å ha lest innlegget ditt øverst synes jeg det heller kraftig i en retning: "Dette henger sammen med at for noen vil røykeslutt innebære at kroppen frigjør STØRRE mengder stresshormoner (som bla kortisol) enn hos andre. Disse stresshormonene kan i enkelte tilfeller og enkelte konsentrasjoner være MER skadelig for fosteret enn nikotin" ... "Så til slutt! Jeg håper dette ikke blir altfor vanskelig å forstå for dere som har klart å slutte å røyke, og jeg håper dere tar inn over dere at den uvitenheten og den hetsen dere sprer her inne kan føre til at noen som medisinsk IKKE bør slutte tvert å røyke, gjør det. Med den følgen at fosteret utsettes for en enda større belastning" Gi meg dokumentasjonen og kildene du har for å komme med slike uttalelser er du snill. Og "lege og jordmor har sagt det" - holder ikke.
Angie77 Skrevet 14. august 2007 Forfatter #14 Skrevet 14. august 2007 1. Både du og jeg forstår veldig godt hvorfor du velger å være anonym nå. 2. Du svarer ikke på i hvilken retning du syns innlegget mitt heller ved å rive to av uttalelsene mine ut av sammenhengen. Da må du bruke dine egne ord til å beskrive hva du tror jeg tar opp i denne tråden. Jeg skal gjøre det lett for deg; den primære hensikten bak denne tråden var for det første å advare folk mot å leke leger, mens den sekundære var å advare folk mot å høre for mye på folk som leker leger. For å eksemplifisere dette i forhold til røykedebatten har jeg prøvd å forklare hvorfor enkelte ikke blir oppfordret til fullstendig røykekutt av legen sin. Si meg en ting, tror du at ALLE leger i ALLE tilfeller råder pasientene sine til full røykekutt under svangerskapet?
Anonym bruker Skrevet 14. august 2007 #15 Skrevet 14. august 2007 1: Usaklig å kommentere hvorfor jeg velger å være anonym. 2: Jeg skjønner godt hva du prøvde å si i dette innlegget. Og jeg er helt enig i at mange leker leger her inne. Men du er nok ikke helt stødig i dine egne meninger i såfall- for de skinner ganske tydelig igjennom. Jeg spurte deg om du hadde grunnlag og dokumentasjon for de uttalelsene du faktisk HAR gjort over (du kan velge å si at jeg tar det ut av sammenheng- min mening er at det står ganske svart på hvitt, og derfor ville jeg kommentere det). Det er du som leker lege her. "Eksemplifiseringen" din ang. røykedebatten kunne du rett og slett droppet når det var personers skråsikkerhet du ville kommentere. Jeg mener MAJORITETEN av norske helsearbeidere/leger råder MAJORITETEN av pasientene sine til røykekutt. Og i det er særtilfeller der det ikke gjøres. Jeg mener du tar feil, du har null grunnlag for det du faktisk sier og har bedre ting å gjøre enn å sitte å irritere meg over de tvedydige meningene DINE. Punktum for min del.
Beibi82 Skrevet 14. august 2007 #16 Skrevet 14. august 2007 Jeg (les: JEG) mener at røyking ikke på noen måte kan beskytes/bortforklares med stress ol. Det er påvist skadelig på fosteret du bærer!! Men hvert sitt liv, hvert sitt valg.
Angie77 Skrevet 14. august 2007 Forfatter #17 Skrevet 14. august 2007 Sitat "Jeg mener MAJORITETEN av norske helsearbeidere/leger råder MAJORITETEN av pasientene sine til røykekutt. Og i det er særtilfeller der det ikke gjøres". Altså, jeg tror at vi egentlig er enige. Det er SÆRTILFELLER som gjør at jeg mener folk bør tenke litt gjennom hva de skriver. Det er særtilfeller som gjør at ikke alt blir rett for alle, som gjør at vi ikke kan være skråsikre på at "det som gjelder for meg eller venninna min gjelder også for deg". Årsaken til at jeg valgte å eksemplifisere var rett og slett for at folk skulle forstå hva jeg mener.. Og til slutt.. tro meg, jeg har ikke noe behov for å leke lege;)
Anonym bruker Skrevet 14. august 2007 #18 Skrevet 14. august 2007 ehh.Er vel sjelden at det er et medisinsk grunnlag for at folk skal la være å slutte å røyke!!Hvis de har så store problemer i livet sitt, så finnes det faktisk medisiner som hjelper bedre, enn å sitt å dampe liksom!Ærlig talt.Syns det var et dårlig argument.Og foressten.Hver gang du tar en røyk så får du en stress reaksjon i kroppen..Det er bevist!Og det gjør fosteret også!!!Men det er vel kansje ikke så farlig det det da?Så lenge mor får stillt nikotinbehovet sitt!!!
Anonym bruker Skrevet 15. august 2007 #19 Skrevet 15. august 2007 Jeg som skrev over her!!Ble litt mer krassere en ment denne her.og skjønner at det er enkelte tidspunkt i livet det er lettere å slutte enn andre..Hvis man har opplevd mye på en gang i en periode.Så er det ikke den beste tiden å slutte på kansje..Men dette gjelder jo ikke for alle..Uansett hvor man vrir og vender på det så er røyking skadelig for fosteret..Man kan jo diskutere til man blir blå, men det er jo fakta..Dømmer ingen som røyker, har røkt selv.Og vet hvordan det er å være avhengig..Men når man har en liten en i magen å tenke på.Så håper jeg det kan være en ekstra motivasjon for å slutte!Da gjelder ikke ting bare deg lenger..Og selvfølgelig hvis man planlegger å bli gravid , så kan man jo prøve å slutte før man har blitt det.Da blir det ikke noe ekstra stress for fosteret heller.Så da går det ikke så mye utover den lille..Og så er mor kansje mer avslappet når hun blir gravid.Og ikke har den dårlige samvittigheten som hun kansje hadde fått hvis hun fortsatt røkte!
purple Skrevet 15. august 2007 #20 Skrevet 15. august 2007 Hei. Er enig med trådinnlegger her. Jeg kan sitere hva min ivf lege og jordmor sa. Det sto i papirene at jeg er en røyker men ingen av dem tok opp dette emnet så jeg spurte om dette selv. De sa at jeg ikke skullle stresse med å slutte,prøv heller å trapp ned så er det fint. Det har jeg gjort og er ingen stor røyker. Men tar en røyk når nikotin behovet blir for stort. Alle mine ul har vært fine også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå