Leetha Skrevet 12. august 2007 #1 Skrevet 12. august 2007 Jeg har en rolig og grei gutt på snart 3 år. Han liker biler, verktøy, postmann pat, Bob, Sabeltann etc, men han liker også å pusle med små figurer feks teletubbiene, mikke mus etc. Han er ingen turbo, han liker å stulle og leike rolig leik, tøyse og tulle. Her om dagen var vi i leikebutikken, og han ble såååå opptatt av de gammeldagse husene veit dere, med flere rom, trapp, mor, far, barn, hund. Du får kjøpt skikkelig innventar til huset, det er ingen rosa dill dall hus. han hadde så lyst på det huset! jeg tenkte jo at nei, du er gutt, du kan ikke ha sånn hus. det er til og med ting man får kjøpt til faren i huset. Så fant vi mummitroll huset, som han da fikk. han leiker sååå mye med det, og vi leiker sammen og har det veldig gøy. merker at dette er bra rolleleik for han. men jeg tenker samtidig at å ha et slikt hus hadde gjort leiken vår opptimal, så mye fint han kan lære gjennom et slikt hus. Men kan en gutt ha et slikt hus?????? hva mener dere? folk må jo tro at jeg savner å ha en jente eller no, å prakker "jenteting" på gutten min??
Anonym bruker Skrevet 12. august 2007 #2 Skrevet 12. august 2007 Jeg har et sånt mummitroll hus til sønnen min, og syns ikke det er noe galt i det. Gutt eller jente....spiller ingen rolle. Hjemme får han leke med dukke og det han vil selv. Jeg skal ikke tvinge han til å like å leke med biler når han ikke gjør det, bare fordi han er en gutt. Om huset ikke er for dyrt, kan du kjøpe huset til han. Så lenge han kose seg, så syns jeg ikke at det gjør noe. Han må få lov til å ha andre interesser utenom biler, postbamn pat osv.
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 12. august 2007 #3 Skrevet 12. august 2007 hvorfor er dukkehus en jenteleke? Synes ikke jeg. KJøp nå huset til gutten din. Og om det er aldri så jenteleke, kan da gutten din ha det likevel. Da må jeg slutte å kjøpe tøffe lekebiler til datteren min, kanskje da.
Gjest ->>- Skrevet 12. august 2007 #4 Skrevet 12. august 2007 Det er klart han kan. Du sier jo at han åpenbart er interessert, så hvorfor ikke?
Tigerlily -har jente&gutt Skrevet 12. august 2007 #5 Skrevet 12. august 2007 Jeg tenker at det er trist dersom man nekter barn en type lek kun fordi det ikke er riktig rent kjønnsmessig. Jeg mener at alle barn skal ha rett og mulighet til å følge sin egen vei, og med det mener jeg at dersom min datter viser en interesse for traktorer(som hun faktisk gjør), så skal jeg oppmuntre og legge til rette for det.
Leetha Skrevet 12. august 2007 Forfatter #7 Skrevet 12. august 2007 Takk, godt å høre, da blir det nok hus til bursdagen hans:)
Mamman til Astronauten Skrevet 12. august 2007 #8 Skrevet 12. august 2007 Så flott med foreldre som lar gutta leke med hele spekteret av leker! Jenta vår har både bilder og dokker og vannpistol og prinsesseutstyr. Tenk så mye de lærer av å få leke ut alle slags følelser og roller!
Anonym bruker Skrevet 12. august 2007 #9 Skrevet 12. august 2007 Noe spm VIRKELIG kan provosere meg, er å gå i en barne-kles-butikk eller en leke-butikk, og være vitne til den totalt ÅNSETE kjønnsrolle-delingen de har på klær og leker til barn! Og jeg er ellers ikke spesielt opphengt i sånt, og jeg kler ikke gutten min i rosa og kjoler, men det får være måte på! Og hvorfor er et dukkehus en jenteting? Bor gutter ikke i hus? Bor de liksom i garasjer og romstasjoner? Nei f...! Gi gullgutten et dukkehus i presang, det hadde nok blitt stor lykke!
ennaH Skrevet 12. august 2007 #10 Skrevet 12. august 2007 Kjempebra! Kjøp det! Sønnen min på to og et halvt har både koppesett, dokker, dokkeseng og dokkevogn. I barnehagen er det flest gutter, så det er begrensa hvor stor interesse han har vist for dokkene. Men nå da han har fått ei lillesøster, er babydokka god å ha. Koppesettet er flittig i bruk. Og vognene har bamsene hans nesten slitt ut på tur. Jeg synes det er supert at du vil gi sønnen din leiker som også kan utfordre hans evner og ferdigheter i samspill mellom mennesker. All honnør til deg!
Anonym bruker Skrevet 13. august 2007 #11 Skrevet 13. august 2007 Klart gutter også kan leke rollelek med hus. Vi har også sett på dukkehus til Storebror, men det er UTROLIG mange som er veldig rosa og sukkersøte. Tenkte han kunne få det til 3-årsdagen. Hittil har jeg funnet 2 gode alternativer - Playmobil har hus som ikke er så rosa - Lundeby dukkehus (klassiker fra 70-tallet)
La Perla Skrevet 14. august 2007 #12 Skrevet 14. august 2007 Jeg er helt enig med alle de andre her: SELVFØLGELIG kan en gutt leke både med dukkehus, dukker koppestell og alt annet som liksom er "jenteleker". Min gutt har et Peppa Gris-hus som han har lekt masse med, og han liker også koppestell og lekekjøkken, pluss biler, romskip og sånt også. Dukker er han ikke så opptatt av, men det var heller ikke storesøstrene hans.
Anonym bruker Skrevet 15. august 2007 #13 Skrevet 15. august 2007 mine gutter har det, og liker det veldig godt. Elstemann møblerer sammen med faren, og legger tapet osv. Det er mitt gamle.
lemontree Skrevet 15. august 2007 #14 Skrevet 15. august 2007 Kjøp dukkehus til ham, lek og kos dere!!! Klart det er gøy med alle de små tingene! Hvorfor skulle det være jenteting, foresten? Kanskje han blir maskiningeniør, eller arkitekt, eller psykolog når han blir stor? Kjør på, vi er av en generasjon der det er lov å tenke utenfor boksen, så det skal vi bare nyte! (men jeg vegret meg for å kjøpe den hysterisk rosa dukkevognen til gutten min, og fant en som var mer nøytral, det må jeg innrømme, men det tror jeg jeg ville gjort om det var til datteren min også...)
Meg og bøllegutta!! Skrevet 15. august 2007 #15 Skrevet 15. august 2007 Sønnen min på 2 1/2 er vill etter mitt gamle dukkehus og rosa kofferter med dill og dall oppi hehe : ))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå