Gå til innhold

Hvordan fylle ut skjema for svangerskapspenger ved fysisk hardt arbeid?

Anbefalte innlegg

Jeg er i uke 32, og jobber i et fysisk hardt yrke som operasjonssykepleier. Legen min sier jeg ikke får sykemelding fordi jeg ikke er syk. Hun mente evt trygdekontoret kunne hjelpe.

Har lest litt om svangerskapspenger og tok med meg søknadskjema på kontrollen hos jordmor. Jormor er sidestilt med lege for å godkjenne svangerskapspenger. Hun forsto seg ikke på å fylle ut et sånt skjema så det måtte jeg gå til legen med mente hun.

Legen min nevnte ikke svangerskapspenger så jeg tviler på at hun vet hvordan skjemaet skal fylles ut.

Noen av dere som vet noe om dette?

Fortsetter under...

Hei!

Jeg ville ha byttet lege.Greit at du ikke er syk, men hvis du mener at jobben er for tung skal du sykemeldes eller så skal arbeidsgiver gi deg andre oppgaver på jobb. Man skal jo også ha krefter igjen for å ta seg av barnet. NAV skal være til hjep for å fylle ut skjemaer. lykke til videre!

Dette hørtes ut som om legen gjør seg vanskelig...

Min venninne gikk sammen med jordmor om å skrive ned alle tingene hun IKKE kunne gjøre på sin barnehage-jobb, og så tok hun det med til legen, som da ordna med svangerskapspenger.

Må innrømme at det hørtes stress ut.

Det jeg gjorde var å få en aktiv sykmelding, dvs legen fyller ut det vanlige skjemaet, og så går du til arb.giver og ber om en individuell oppfølgingsavtale. Der spesifiserer dere sammen hva du skal gjøre/ikke gjøre på jobb, og jobben din får penger som de skal bruke til å leie inn en vikar for deg. Det er meninga at de arb.oppgavene du skal ha som aktiv sykmeldt, ikke skal være de samme som du ellers ville hatt. kan for eksempel skrive "forefallende arbeid, rydde i papirer, være tilgjengelig for spørsmål fra studenter etc".

Lykke til :)

• 1 måned senere...

Hei! Legen din har faktisk helt rett! Hun skal IKKE sykemelde deg hvis du ikke er syk. Hvis du ikke kan gjøre det du skal på jobben fordi du er gravid så skal du ha svangerskapspenger hvis det ikke kan tilrettelegges.

Legen din skal fylle ut et skjema (vet ikke helt hvilket, men det vet NAV) hvor hun krever at arbeidsgiveren din tilrettelegger arbeidet for deg, og du skal gi det til arbeidsgiveren din. Hvis ikke arbeidsgiver kan eller har mulighet til å tilrettelegge så må hun/han søke NAV om svangerskapspenger. Svangerskapspenger blir som sykepenger, men du har flere rettigheter.. og du kan få det 100% eller delvis.

Jeg vil sterkt råde deg til å ikke ta sykemelding fordi dette er lettest for legen din og deg.. Du kan tape på dette. Ta f.eks. meg, jeg var sykmeldt (ikke fullt, men det har ikke noe å si) i mesteparten av svangerskapet, mistet barnet, og ble dermed sykmeldt etter det også for jeg orket ikke å jobbe med en gang. Nå er jeg gravid igjen, og sykmeldt pga kvalme, men man har bare rett til sykepenger i 12 mnd!! Etter det går man over på rehabiliteringspenger som er 60% av vanlig lønn (tror jeg).. Hvis jeg da de siste 6 mnd av svangerskapet går på rehabilteringspenger så vil jo dette være beregningsgrunnlaget for foreldrepenger.. dvs. at man får 80% av 60% lønn når man er i permisjon hvis man velger den lengste permisjonsmuligheten..

Så altså, du kan tape økonomisk på det hvis noe skulle skje.. og det kan det faktisk.. jeg var helt frisk og det som skjedde kom som lyn fra klar himmel..

Dette ble langt... håper du skjønte hva jeg mente!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...