Gå til innhold

Dette visst jeg ikke:o)

Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira

Du må tilbake til studiene etter 6 uker for at far skal få fødselspenger! Dette er regelen om gradert uttak...her kan du lese mer:

http://www.barnimagen.com/forum/thread/7628559

Du får forresten ikke studielån, men fødselsstipend hvis du har studert 6 av 10 mnd før fødsel.

jo vi fikk vite hos nav at jeg kan være hjemme f.eks 6 mnd, da får jeg engangsstønaden og fødselsstipend fra lånekassen, så kan pappan være hjemme opptil 29 uker etter det innen barnet er fylt 3 år. Faren har rett på fødselspenger når han er hjemme. Jeg må selvfølgelig gå tilbake til studiene for at han skal får pemisjon og fødselspenger.

Annonse

Joda,både lånekassen og nav forteller dette. Begge sier også at lånekassen og nav ikke hører sammen, derfor er det slike systemer som ikke påvirker hverandre. MEn hvis pappan skal være hjemme uten fødselspenger blir det selvsagt noe helt annet, nav var mest opptatt av at vi ikke kunne være hjemme samtidig.

Hvor har du fått informasjonen din fra?Vi syns det er lettere å ha møte med nav enn å gå ut i fra nettsidene og telefonsamtaler, det var ganske oppklarende for meg:o)

Nå har jeg ringt nav og spurt om dette.

Man kan dele permisjonen, for eksempel at mor tar 6 mnd, og så tar far resten, slik at det blir 29 uker TIL SAMMEN. Far får ikke 29 uker uavhengig av hvor lang permisjon mor tar!! Men han kan ta permisjon selv om mor tar ut en del av permisjonen.

Men far har ikke rett på pappapermisjon når mor har rett på engangsstønad. Men det er noe annet enn fødselspermisjonen. Om disse 6 ukene faller bort eller overføres til mor, er jeg usikker på. Skal til nav om et par uker, og da skal jeg spør om dette.

men det betyr jo at man bare er hjemme i 29 uker tilsammen med barnet,og det stemmer jo ikke..

fint om du skriver inn hva du får høre på møtet:o)saksbehandleren vår sa at pappan kan være hjemme i 29 uker da vi ga eksempel på at jeg skal være hjemme til sommeren, jeg har termin 30.11...og da sa hun 29 uker etter at jeg begynner på skolen igjen på høsten..

lykke til på møtet:o)

Det er egentlig 42 uker til sammen, men 3 tas før termin, og så 6 uker etter fødsel er forbeholdt mor. 3+6+29 = 38...

Jeg har stussa på de der 29 ukene selv. Begynner å lure på om jeg hørte feil på akkurat det...

I følge lånekassen har vi jo rett til 42 uker med fødselsstipend, ifølge nav 44. Så 29 uker er jeg litt usikker på hvor kommer fra egentlig.

Argh, dette er bare rot! jeg skal skrive inn her når jeg har møtt nav, men det er først om 2 uker.

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira

Nå tror jeg at jeg har skjønt hva det dreier seg om.

Når du sier at du skal være hjemme i 6 mnd, lillelollo, og at du får studieLÅN, er det da slik at du ikke skal ta permisjon, men likevel være hjemme, og heller henge litt etter i studieprogresjonen, og ikke motta fødselsstipend?

For da faller du og barnefar under denne regelen:

Men far kan søke ordinær fødselspermisjon i 29 (100%) eller 39 uker (80%), men da er det krav at mor må enten

arbeider helt eller delvis,

tar offentlig utdanning på heltid,

(...)

Når det gjelder 44 uker permisjon som NAV regner med, så er det pga dette regnestykket:

mor: 3+6 uker

far: 6 uker

til deling: 29 uker

Når det gjelder reglene om fleksibelt uttak eller gradert uttak (det er det samme, men de er så teite som bruker to forskjellige uttrykk om det), så står det dette:

"Dersom det bare er far som har rett, kan hele perioden på 29 uker (100 % dekningsgrad) eller 39 uker (80 % dekningsgrad) benyttes til fleksibelt uttak. Dette gjelder både ved fødsel og adopsjon. Vær likevel oppmerksom på at ved utsettelse må stønadsperioden ha løpt sammenhengende i minst 6 uker før den kan utsettes."

Altså er det litt forskjell i ukene når bare far har rett til permisjon.

Skal mor være hjemme i permisjon i 6 mnd så reduseres fars permisjon tilsvarende over all permisjonen mor tar over 6 uker. Men er en meldt opp som student 100% (uten nødvendigvis å studere) får far 29 uker til fleksibelt uttak. Og mor kan da få fødselsstipend fra Lånekassa.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...