Gå til innhold

Smurfer! 1 års feiring?!!

Anbefalte innlegg

1 års dagen begynner å nærme seg for noen, andre har en stund igjen, MEN; Det hadde vært veldig koselig å møttes å hatt en felles liten feiring?! En etter en begynner å jobbe igjen snart nå, men man må da kunne få til noe forde?! Hadde vært koselig syns jeg! Vi kunne jo bare tatt med litt hver, så det ikke ble så mye pes? Noe gaveutveksling er ikke noe poeng for min del, men det må jo selvfølgelig bli opp til hver enkelt- poenget er jo å treffes og ha det KOS! :0)

Hva med å fått det til en lørdag formiddag så vi får med de som har begynt å jobbe også?Jeg er klar nårsomhelst! Jeg stemmer for en av helgene i september- kan vi klare å bli enige om en dag tro?Fyr løs om noen har forslag!! :0)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10060712-smurfer-1-%C3%A5rs-feiring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei hei,

jeg stemmer helt klart for det forslaget!! Burde vel også vært ett års feiring for oss voksne også eller...?? på kveldstid... Men en lørdags formiddag med de små er helt klart best tidspunkt, jeg har også som kjent begynt å jobbe igjen! Som vel de fleste vet, er jeg dagmamma for martine og en gutt som er født i 4 mnd eldre enn emma... Det går så bra! De har riktignok akkuratt begynt hos meg, men jeg vet at det går bra videre også...dette kan jeg! Siste nytt på vogn-fronten: Jeg har kjøpt meg en vogn med plass til fire barn! Så nå kommer vi oss litt ut på tur også! Forløpig har jeg ingen store ambisjoner om å dra på langtur med de i den vogna akkurat...det blir litt vel tungt..Men helt supert til f.eks lekeplassen eller andre litt kortere turer i nærområdet! Jeg gleder meg til uka allerede, det er veldig givende og morsom jobb dette her! Det er nesten noe alle burde erfare... og det blir spennende å se hva de små evt lærer av hverandre også...hadde en episodehvor emma skulle drikke av kopp og sølte plutselig alt utover hele seg! Jeg hadde da bare han gutten her, (martine hadde ikke begynt da) og han klarer jo fint å drikke av kopp selv! Men han syntes dette så morsomt ut, så han gjorde like godt det samme som emma!! Hahaha...jeg lo så jeg nesten knakk i to slik som de holdt på! Tipper det kommer flere slike episoder utover høsten/vinteren...;-) Veldig gøy!

Nå er det bare snakk om dager igjen til emma fyller ett år! Og i morgen har jeg bursdag! Så jeg har bakt kaker til den store gullmedaljen i dag, eksperimentert litt, og HÅPER at det har blitt vellykket...ikke fått prøvesmakt enda engang, fordi det er jo formkake...kan ikke kutte opp den da! Men men, enten faller det i smak, eller ikke...ikke noe annet enn å vente å se! SPENNENDE! hehe...

Det er bare så rart å tenke på at det allerede har gått ett år siden lille emma ble født... Tiden går så utrolig fort! Jeg må bare si at jeg skatter høyt det året ekstra jeg har valgt å være hjemme... Føler meg ikke klar for jobb enda... Ut å jobbe mener jeg da da... Nå får jeg jo mye tid sammen m emma, og i tillegg se utvilkingen og den læringen som skjer når de er i samhandling med hverandre! Det er så mye som skjer fra de er ett til to, og jeg er veldig glad for å kunne være der da! Og til alle dere som har begynt å jobbe og ikke kan følge med på det - Mener ikke å prente det inn at dere går glipp av verdifull tid, dere har garantert mye verdifull tid sammen uansett! Men, som førskolelærer burde jeg vel ikke si dette, jeg synes ikke ettåringer har så fryktelig mye å gjøre i en barnehage! Da må det isåfall kun dreie seg om en ren småbarnsavdeling som er fra 0-3... Men dere har jo hørt meg si det før... Vi har vel alle forskjellige meninger om det, og det er jo bra! Unnskyld...fra skremselspropaganda og til realiteten: barna deres har det bra i barnehage også, jeg kan med hånden på hjertet si at det er veldig mye omsorg når det gjelder de minste i barnehagen! Det jeg misliker er de åpne løsningene som det bare blir mer og mer av, for da er det vanskeligere å hele tiden se de aller minste barna. Det kan virke skremmende for en ett åring når en seks åring kommer brasende...

Hmm dette ble rett og slett et langt innlegg, jeg velger å avslutte skriveriet mitt ovenfor,før jeg begir meg ut på en stor debatt om emnet!

Noen får det kjempebra i barnehage, og andre ikke fullt så bra, sånn er det bare! Men stort sett så er det bra! Jeg er bare glad jeg skal være dagmamma et år så jeg får litt mer verdifull tid sammen med mine barn.. Og verdifull tid sammen med andres barn! Det er som sagt en flott og verdifull tid det også, å få lov og få tilliten til å passe andres barn! Det er, som sagt, veldig spennende å følge med på læringen og utvilklingen...

Nei, nå har klokken passert tolv, så jammen da må jeg bare si gratulerer med dagen til meg selv (haha), og ønske alle dere andre en riktig god natt!

Puh...Skrivekrampe??

natti natt!

hmm... når jeg så fort over det jeg faktisk hadde skrevet, så jeg også NOEN få skrivefeil...unnskyld meg, men det er faktisk sent... Ville bare kommentere det jeg hadde skrevet om han som var født i 4 mnd eldre enn emma!! Hahaha... født i april skulle det stå... og 4 mnd eldre enn emma...haha...

gooooooood night!

Hallais damer!

Koselig at det skjer noe her igjen!! Lenge siden sist - hadde nesten sluttet å sjekke siden.

Hadde vært innmari koselig med en felles feiring- jaaaa!! PÅ treffet hos meg snakka såvidt Elendig mamma at hun kanskje kunne ha noe, men jeg er ikke helt sikker. Enig i at allle bør ta med noe så det ikke blir for stress å arrangere. 22. sept som er foreslått er torbjørns bursdag og vi hadde vel tenkt å ha litt venner og sånn her da, men har ikke invitert ennå, så vi kan godt ha det på søndagen - eller senere på dagen for den saks skyld. Så går greit for oss!

Ang barnehage/dagmamma: Mona - supert at du trives som dagmamma!! Men er det ikke litt vel bastant å si at 1-åringer ikke har noe å gjøre i barnehage?? Vi føler i hvert falll at vi får den beste mulige løsningen - jeg jobber fire dager i uka og torbisen får korte dager - fra 8-14 og da sover han fra 12 og et par timer... I tillegg er han er en veldig sosial fyr som liker at det skjer ting!

Er enig i at åpne løsninger kan bli litt mye for så små barn, og ideelt sett skulle jeg ønske at T skulle i en småbarnsavdeling, men samtidig ser jeg hvor mye omsorg han får av fetre/kusiner som er fra 3-6 år og hvor mye han lærer av dem, så jeg er ikke bekymret. Her om dagen hadde vi besøk av en to-åring. Da hun løp bortover plenen, ble torbisen litt ivrig og stabbet av gårde etter - gikk 4-5 meter!!

Selvsagt kan alle mene hva man vil om dette - men jeg mener at det blir for bastant å ta alle under en kam, når barn og familier er så forskjellige som de er:-) Noen har det sikkert best hos mamma et år til, men det er ikke sikkert det gjelder for alle. Det høres fint ut å være dagmamma, men jeg vet at det ikke hadde vært noe for meg.

Yes, da følger jeg med på dato/sted for feiringa av 1-års dagen:-)

Hallaise!

Selvfølgelig må jeg kaste meg inn i en liten diskusjon her. Veldig enig med Tonis. Jeg har hatt ett-åring på stor avdeling og det gikk knirkefritt, men så er hun en veldig sosial jente som liker at det skjer noe rundt henne. Når Selma begynner kommer hun i småbarnsavdeling, men jeg hadde ikke vært bekymret om hun hadde begynt på større avd, for hun er også sosial av seg (selv om hun nesten bestandig har sovet når vi har vært på treff) og vant til å ha litt større søsken rundt seg. Dette er selvfølgelig individuelt og barn er så forskjellig. De som er mest engstelig er nok vi voksne. Barn har en unik tilpassningsevne, og barnehage er vel ikke det værste en unge kan utsettes for. Da er jeg heller litt mer skeptisk til dagmammaer rundt omkring som er aleine med en drøss med unger..... -Og når det gjelder dagmamma; ikke noe for meg heller!

Følger med her inne på hva som skjer i forhold til nytt treff.

Jeg er med på en felles feiring!!

Om det skulle bli en annen dato, så kan ikke jeg helga etter den foreslåtte, for da fyller Martine år.

Så jeg slenger ut et annet forslag: Hva med 15.sept? Eller 6.okt.? Det er jo nærme lillesmurfen til Sangsmurf.. Og helga etter det er det snuppa til Florry... Hmmm, dette blir kanskje like vinglete som alt annet vi skal bestemme i fellesskap?? Hehe...

Mona, Mona, hva har du begitt deg utpå nå?? Neida, hihi.. Jeg må jo også kommentere bhg-diskusjonen her.. Da jeg fikk vite at det ikke var plass til Martine i bhg der jeg jobber, var jeg ikke i tvil. Og jeg har ikke søkt en eneste bhg... Må jo si at jeg er foreløpig strålende fornøyd med dagmamma-valget vårt! MEN, jeg hadde aldri i verden satt henne bort til en dagmamma jeg ikke kjente.

Det er veldig store forskjeller på hvordan barnehagene er. Jeg er også veldig imot åpne løsninger når det kommer til de små. Ikke alle større fikser den løsningen heller...

Jeg hadde aldri takket ja til en bhg-plass i en åpen-løsning-bhg når vesla er så liten som nå. Men er det en amåbarnsavd. i en større bhg, så er det helt greit. Jeg jobber et sted tidligere, der den minste var 5 mnd!! Og det gikk kjempefint!! Ungene har jo ikke noe valg, men er veldig tilpasningsdyktige. Eventuelle reaksjoner vil komme når de blir litt større og forstår mer.

Kanskje jeg må sjekke innom her litt oftere nå da, har ikke vært her inne på eeevigheter!

Annonse

juhu!!

Mange som blir engasjert når det gjelder barnehageplass?? Hehe...

Flott at vi mener forskjellig om det temaet! Men, jeg mener fortsatt at ettåringer ikke har mye å gjøre i en bhg, så sant det ikke er en ren småbarnsavdeling! Det er litt voldsomt når det er barn fra 0-6 år på samme!! Jeg snakker av erfaring... Men, for all del, det er jo helt topp når man opplever at barna har det godt til tross for det! Foreldrene ser det jo såklart fra en annen side, mens vi som jobber med det ser det på en annen måte. Men jeg er veldig FOR barnehage i det hele tatt, det synes jeg er supert tilbud, det er så fantastisk mye bra lek og læring i en barnehagehverdag! Så alle bør være i barnehage - etterhvert! Jeg mener bare at de godt kan være 1 1/2- 2 før de begynner! Ihvertfall på åpen avdeling...skjønner? Det er såklart både positive og negative sider med å være med eldre barn, de minste strekker seg etter de store, kan også være bra, men samtidig så må de få lov til å være små, og være på sitt nivå i leken og samspillet med andre. Og ja, barn er veldig tilpasningsdyktige, men reaksjoner kommer gjerne senere.

Jeg kan virke litt bastant i mine meninger, jeg vet, det bare kommer ut... Litt sent på kvelden også, må legge meg nå...Tidlig opp på jobb i morra!!

Så kort oppsummert - jeg mener barnehager er helt klart det beste alternativet for barn - som er over 2 år!-) (eller er på egen småbarnsavdeling;-))

Ha en nyyyydelig natt folkens! Måtte Jon Blund komme og drysse drømmepulver over dere!

Glemte nesten det... Torbjørn har jo bursdagen sin han den 22 ja, tenkte ikke på det jeg...Bare klikket av på en dato ... Ltt usikker for om det passer for meg tidligere, men det er jo bare å bestemme en dato, så de som kan de kan, og de som ikke kan ... vel, så får vi ta en feiring til da! God natt!

Signerer Tonis;)

Ellers har jeg som forelder er faring med både 0-3 års- og 0-6 årsavdeling.

Da Tobias begynte i barnehagen var det en 0-3 årsavdeling, men etterhvert ble det omgjort til 0-6 års avdeligng. I begynnelsen var jeg VELDIG skeptisk, og kunne ikke skjønne hvorfor de skulle gjøre det, men i ettertid har jeg forandret mening helt. Tobias er fortsatt mest sammen med barn som er på hans alder. De har kanskje blitt enda flinkere til å dele barna inn i mindre grupper. De aller minste er samlet i roligere omgivelser. Forskjellen er vel at Tobias nå har muligheten til å leke sammen med de store barna også, noe jeg syns er bra, siden han er veldig glad i å leke med de "store".

Hvordan personalet ser det vet jeg ikke, men de har da forsikret meg at Emilie kommer til å bli tatt veldig godt vare på, og at hun kommer til å være sammen med de på hennes alder, ikke alle andre. Er jo ikke bare ett stort rom i hele barnehagen som alle barna oppholder seg i.

Min erfaring med 0-6 årsavdeling er altså at de får flere muligheter, OGSÅ mulighet til å ha det rolig hvis det er det barnet trenger. Så jeg skjønner egentlig ikke hvorfor det er så mye bedre med egen småbarnsavdeling? At hvis det er 0-3 årsavdeling, DA er det greit at 1-åringene går i barnehagen, men ikke ellers.

Så klart hadde jeg aldri sendt Emilie i en barnehage hvis alle barna kun oppholdt seg i 1 stort rom, men når dette ikke er tilfellet ser ikke jeg problemet.

Kan ikke dere som jobber i barnehage fortelle hva som skjer i 0-6 årsavdelinger som ikke er så bra for 1-åringer? Vil jo gjerne være obs på ting jeg kanskje ikke har lagt merke til.

Når d gjelder felles feiring - god idé! Tror d passer alle lørdager i september for meg.

hei!!

Engasjerte foreldre...hehe, så bra!!

Ikke alle barnehager er like, det er klart, og ikke alle barnehager har like mange barn heller. Og barnas sammensetning og de voksne i barnehagen har mye å si for trivesel generellt! Og joda, barna blir jo tatt vare på i barnehagen, uansett om de er ett eller seks år! Jeg mener jo ikke at de ikke blir tatt vare på! Men jeg kan bare si såpass...de minste trenger MER omsorg enn de større, og i en stor barnehage, med mange barn og åpen avdeling, så er det klart at dette vil ikke bli like bra som det vil være på en ren småbarnsavdeling. Jeg sier jo ikke at alle er i ett åpent rom! Det finnes jo mange rom og muligheter overalt i en barnehage med åpen løsning også...kanskje litt derfor jeg ikke liker åpen løsning så godt også?? Kort fortalt - mange barn, i et stort miljø, med mange rom, og litt uoversiktlig hvor alle befinner seg til enhver tid...Og hvordan får man da til omsorg og ro på en like god måte som på en ren småbarnsavdeling?? Og såklart, alle barn har godt av å leke med eldre barn, i perioder, og ikke hele tiden. Jeg er bare for litt mer organiserte former i en barnehagehverdag, noe jeg tror bidrar mer til å skape trygghet også! Når jeg sier organisert i en barnehagehverdag, så er det ikke organisert som i et a4 perspektiv, og stive rammer... Det er snakk om totalt kaos og kontroll om hverandre, lek og læring, glede og humor, tårer og latter, gummistøvler og sølepytter, og en masse omsorg! Jeg mener bare at man får, som arbeider i barnehagen, ikke like god tid til å ta vare på enkeltbarnet, når det er snakk om åpne løsninger! Dette er nå min mening, men jeg er super glad for at dere som foreldre kommer med slike innspill, og sier dere er fornøyd! Det betyr jo bare at "vi" (som jobber i barnehage) klarer å gjøre en god nok jobb likevel, til tross for at "vi" (iallefall noen, og de fleste jeg jobber med) ikke føler at jobben vi gjør er tilstrekkelig for de minste barna. Dette er en erfaring som jeg tar med meg tilbake til jobb, når vi igjen skal vurdere barnehagehverdagen og hvor håpløst vi synes det er å gi de minste et godt nok tilbud med åpen løsning. Kanskje vi stiller høyere krav til oss selv enn hva som forventes?

Spørsmål til alle med barn i barnehage: Hva mener du er bra omsorg for barnet ditt i barnehagen (uansett alder), og hva kjennetegner en god barnehage? Hva mener du er gode opplevelser for barnet ditt i barnehage?

;-)

Dette engasjerer meg nemlig litt...

ha en super flott dag alle sammen! Og en riktig god dag til alle små som skal i barnehagen igjen i morgen;-) Kos dere!!

Hei, folkens!

Har ikke tid til dette, men må bare si bittelitt! Er jo så lenge sida. Uff, hadde nesten glemt hele opplegget, hehehe. Bursdagsfeiring må jeg snakke om senere, men kan si at jeg kan best 15 sept. og 22. sept... Oktober er full, sukk....

BARNEHAGE, hehehe....ÅPEN løsning.... Jo, jeg støtter uforbeholdent Mona... Men er ikke uenig i alt det andre som er sagt. Vil bare si, litt smør på flex etter M.s sist, kanskje? Men, 0-6 årsavdeling er ikke det samme som åpen løsning. Og en viktig forskjell vil være antall barn per areal. På avdeling er det klarere tall å regne på. Uff, mer senere, at jeg skulle kikke inn her nå, da! Skal hente ei god venninne på toget!!!!!

Hadeeeeee

Hallais igjen!

Artig med litt debatt her!! Virkelig bra:-)

Synes det er vanskelig å si hva som er den optimale barnehagen - småbarnsavdeling-helt åpent- 0-6 år.... De færreste har hatt mulighet til å sammenligne alle alternativene. Mitt inntrykk er at de fleste foreldre uanstt stort sett er fornøyd. Jeg har tro på at det ikke nødvendigvis er et fasitsvar her - noe funker i en barnehage, som kanskje ikke funker i en annen. Sånn er det med barn også - noen trives i en åpen løsning, mens andre passer best inn i en småbarnsavdeling. Det tror JEG i hvert fall! Dessuten - de færreste har mulighet til å velge fritt barnehage. Man er heldig bare man får plass, så får man bare ta til takke med den ordningen den barnehagen har. Som jeg skrev tidligere hadde jeg nok valgt en barnehage med småbarnsavdeling hvis vi kunne valgt barnehage fritt, men sånn er det dessverre ikke. Så jeg skal ikke si at 0-6 års avdeling er det beste, selv om torbjørn skal i en slik avdeling. Det er jo ikke sikkert han vil trives med det en gang, men nå som vi har fått plass i en slik barnehage, må vi jo bare innstille oss på at det skal gå bra!!

Dagmamma/barnehage: På det tidspunktet vi diskuterte om vi skulle ha dagmamma eller barnehage, kjente ikke vi til noen dagmamma som vi kunne stole på. Og jeg synes det føles tryggere å sende barnet vårt til en barnehage, der man vet at det kompetente folk som jobber, enn å sende det til en tilfeldig dame som man synes virker hyggelig der og da. Kanskje vi hadde valgt annerledes dersom vi kjente til en dagmamma som hadde ledig kapasitet??? (Mona, du var fylt opp;-)Vanskelig å si.

Jobb: Gøy å begynne å jobbe igjen, men slitsomt! Noen andre med samme erfaring eller? Fælt å gå hjemmefra om morgenen, gøy å være på jobb, fantastisk å komme hjem:-)

Se her ja!!Fikk helt sjokk når jeg så det var kommet inn 10 innlegg- har jo ikke skjedd noe her på år og dag!!

Hehe, barnehage vs dagmamma...veel- Kine var hos dagmamma og jeg var storfornøyd med det, derfor har jeg også det til Kristine denne gangen. DEt er ikke ei jeg kjenner personlig, men fått anbefalt. Jeg får se hvordan det går og hvis ikke kommer hun i barnehage. I endel byer er det mange osm ikke har noe valg, og MÅ sette bort til dagmamma de ikke vet noe om- jeg er glad jeg ihvertfall har fått min anbefalt.Men alle er forskjellige, med forskjellige ønsker og behov så hva en synes er bra, kan en annen synes er dårlig.

Noen barn trives utmerket godt i en åpen barnehage, det så jeg der Kine gikk- andre ikke..Sånn er det- man må gjøre det som er best individuelt.

For egen del må jeg nok også si at det er en økonomisk side ved det hele- selvfølgelig såfremt jeg er fornøyd med dagmammaen.

Bra vi, i de fleste tilfeller, har valget til å velge det VI ønsker!!

Hva som EGENTLIG er best vet vi jo strengt tatt ikke...?

Bursdagsdatoen som er foreslått passer for oss, såvidt jeg vet- og jeg kan godt ha det.

Da har vi vært veldig heldig med personalet i barnehagen vår. Sier ikke at han går i den beste barneagen, men er bare veldig fornøyd.

Hva jeg mener er en god barnehage:

- De ansatte burde være åpne, ta seg tid til en liten prat ved bringing/henting. Fortelle litt om morsomme/koselige episoder som har hendt i løpet av dagen.

- Liker når de ansatte er glade - tøyser med barna -også når vi foreldre er til stede! Enkelte ser bare ut til å stå å kikke hele dagen.

- Helst både mannlige og kvinnelige ansatte. Skulle gjerne hatt flertall av mannlige i barnehagen, for menn er jo mye mer lekne en damer! Har inntrykk av at damer helst observerer lek, mens menn er med på leken, løper rundt og herjer med barna. Er desverre ingen menn i barnehagen til Tobias nå.

- At barna blir sett! Får bekreftelse, gjerne i form av kos og klem.

- Barnehagen går på tur!

- Blir arrangert fester for foreldre og barn i barnehagen.

- Fleksibel. (Emilie kommer f.eks. til å få lunsj 1 time før de andre når hun begynner i bhg, siden hun står så tidlig opp, og spiser frokost så tidlig. Dette er bare i en overgansgsfase)

Det jeg liker best er når de som jobber tar seg tid til å utforske sammen med barna. Holde i handa og gå seg en tur i barnehagens uteområder, se på insekter, snakke med barna. Ta det litt med ro innimellom, og bare filosofere litt.

Og en ting jeg er sikker på, er at man ikke trenger å bekymre seg for at de minste får for lite omsorg i barnehagen, for det er de som blir mest sett, og får mest oppmerksomhet! Både av store og små.

Jeg har selv jobbet litt i barnehage, og de minste var alltid sammen med voksne.

Emilie skulle gjerne vært hos en dagmamma (som vi kjenner godt), eller aller helst hos meg en stund til. Men kunne ikke bli sånn denne gangen.

Annonse

Hei, igjen jenter, kult å være på nett igjen!!!!

Nå er det like før det braker løs i ny jobb! Begynner på mandag, det kiler litt i magen... Har truffet dem litt på et personalmøte og på planleggingsdag, så det er ikke så brutalt etter ett års sulling hjemme, jeg har fått en slags jobbfølelse innvendig... Men, gruer for det der du snakker om Tonis....., det at det blir slitsomt. kan jo ikke legge meg til å sove litt midt på dagen lenger fordi Tuppa mi har hatt ei dårlig natt! Hehehehe.....

Den der debatten, den kiler skikkelig i smilehullene! Detta har vi ikke prøvd oss på før, eller?

Må jo si litt, sist hadde jeg så dårlig tid at jeg var nær på å løpe til stasjonen for å hente venninna mi fordi jeg brukte "gå-rolig-og-elegant"-minuttene på å skrive 12 linjer her inne...( har ikke talt linjene, hehehehe....)

Vel.....

Står mye bra her, og jeg liker nesten alt, gitt! Kjempebra å høre at foreldre er så fornøyde med barnehagene her i byen!(Og to av dagmammaene her i byen, Bjørg og Mona!!!!!!Superdupre typer!!!!) Tror vel egentlig at vi snakker på to ulike måter fordi vi har ulike innfallsvinkler.... Mona og jeg "taler med to tunger", (feil bruk av indianer-uttrykk, betyr jo egentlig å ljuge!, hahahaha!) Vel, mente å si at vi har to utgangspunkt for å tenke Kvalitet, det ene er foreldresida som står utafor og ser inn og er opptatt av sitt barn osv, det andre utgangspunktet er, ikke unaturlig, å se på spørsmålet fra innsida. Man blir jo litt prega av den utdannelsen eller erfaringa men har. For meg som har førskolelærerutdanning og den del års praksis, så er jeg opptatt av å diskutere kvalitet, det er jo jobben min, det også...... Jeg har vært i mange arbeidsmiljøer og opplevd litt av hvert. I mange barnehager er det kjempebra, men ikke i alle. Det betyr ikke at det ikke er bra, eller at det er dårlig, men at det er mye som kan forbedres likevel.

Jeg opplever nok etter å ha jobba i noen år på ren småbarnsavdeling at såkalt "åpen løsning" ikke har så mye å tilby de minste barna som nettopp en småbarnsavdeling har, og det er jo naturlig nok fordi småbarnsavdelinga kan ta utgangspunkt i disse aldersgruppenes egne forutsetninger og behov, og slipper å sjonglere mellom å ta hensyn til store og små barn i tide og utide. Akkurat det er mange ganger en ulempe fordi det går ut over begge grupperingene Det betyr ikke at det er forferdelig, men at det kan oppleves frustrerende til tider.

Jeg kjenner at jeg slapper mer av med å jobbe i rene grupper fordi, som i de smås tilfeller, like mye som i de stores, så opplever jeg at barna får mer ro, og mer mulighet til å leke i fred uten stadige forstyrrelser .. Barn på "rene" avdelinger er ikke unntatt å treffe store el små barn i løpet av dagen, de får gå på besøk, eller får besøk, og de treffes ute, på turer og de deler felles fester o.l.

I større grupper, som 0-6års avdelinger og "åpen-løsning" grupperinger er det flere barn å forholde seg til for alle, det er også flere voksne, (i noen av tilfellene flere pedagoger, så det er ikke udelt mer positivt på "rene" grupper)....

Poenget er at for en ettåring er det bedre jo færre de har å forholde seg til. Og selv om det deles opp i grupper er det ikke alltid at det er mulig å få til grupper med få barn i, der antallet ligger på 2, 3, 4, el 5 barn ( for eks). Jeg har opplevd å ha ukentlig småbarnsgruppe på 20 barn (med ett og toåringer), med 3 voksne (skulle være 4, men stadig sykdom utgjorde at vi ikke alltid hadde den muligheten, selv om vi var prioritert)....

Og når jeg da vet at jeg i en annen barnehge kan dele gruppa i tre og få til tre barn per voksen, i en slik ukentlig gruppeinndeling, så oppleves det som mye mer positivt for meg. Uansett om jeg er mor eller pedagog, vil nok små grupper og rolige omgivelser med kos og lek være det beste å tilby en ettåring....

Håper jeg ikke høres negativ, for det er jeg ikke. Jeg har kanskje ikke lista opp alle de positive mulighetene i søskengrupper (0-6) og "åpenløsning", men det får bli en annen gang.....

Men sånn er jeg.... Dagmamma er derfor deilig den første tida, når jeg kjenner mammaen!!!! Så får det bli barnehage etterhvert! Det er som sagt mange bra alternativer her i byen, men litt viktig å få plass noenlunde i nærheten av egen jobb, eller i samme barnehge, får se hva vi får tilbudt.....

ja, artig diskusjon!!

Begynner å bli mer og mer spent på dagmamma-start for Kristine- vil jo helst være hjemme- ihvertfall litt!!hmmm....Men det er nå engang pengene man lever av.Så jeg krysser fingre for at dagmammaen er like bra som jeg har fått anbefalt. Jeg vet jo hvem det er fra før, men ikke i forbindelse med barnepass.. Får håpe at hennes 25 år på dagmamma baken betyr noe :0)

Nå går jeg også straks inn i min siste perm uke...og er klar for ny jobb!Grøss og gru!

Må si jeg ikke er spesielt klar for å stå opp rett over seks for å få to barn og meg selv ut døra tidlig på morgenen...Men det går!!

hehe, jeg ser dere har skrevet om å sove på formiddagen- jeg har fremdeles ikke gjort det mens jeg har vært hjemme med Kristine, og jeg må si jeg angrer på det nå!!At jeg ikke benyttet muligheten da jeg hadde den :0)

Nei, nå er det ett stk grinete barn som krever min oppmerksomhet!!som foressten FREMDELES ikke letter på ræva!!nå begynner det nesten å bekymre meg litt...Skal på helsestasjonen idag.. i tillegg synes jeg det "knekker" fælt i både knær og hofter så det vil jeg a sjekket ut...blir jo litt bekymra...

Hei!

Har ikke tid, men måtte jo se om innleggende fortsatt var i livlig format, hehehe.... Driver med litt huslige ting idag, vi skal bort på lørdag, siste uka mi ble travlere enn tenkt, men får liksom utnytta den, iallfall... Ingen bortsløsing av tid. Bare lille Tulleruske sovner nå, så skal jeg få støvsugd, hun er kjemperedd støvsugeren, så jeg må visst vente eller begynne i en annen ende, hihihi.

Hun ligger ute og småprater med seg selv, spruter på seg melk fra flaska som jeg håpet hun ville ha resten av.... ,kosen er å ha henne i armkroken før formiddagssøvna, med flaska..., buhu, det blir lite av denslags kjeling nå framover, men har jo heldigvis fått fri på torsdager....

Ville bar ønsle deg lykke til på helsestasjonen, Florry! Der er sikkert helt bra? Men skjønner deg! Jeg hadde også tenkt som deg, om den knekkinga, eller hva det er. Håper det best, og hører gjerne resultatet.

Det var så koselig å være på nett med dere igjen! Jeg har vært helt i feriemodus fra PCn i sommer, og deilig har det vært også!

Jeg grugleder til jobb! Det tar jo litt tid å bli kjent på et nytt sted... Men de virker kjempekoselige, og jeg tror det er et bra miljø blant de ansatte, og det gleder jeg meg til. Gldere meg også til å bli kjent med ungene. Jeg skal jobbe med de over 3.., stort sett.. Er sikkert lurest nå, med lille Tulke hjemme under 3, hehe....

Skjønner godt at du blir litt bekymra, Florry.

Ville bare si at det "knekte" skikkelig i Emilie sine ledd også, spes i knær og ankler. Helsesøstra til Emilie hadde ikke opplevd det før, men barnelegen på HS sa at det var helt normalt, og at så lenge hun klarte å bevege alle ledda, var d greit. Hos Emilie knekte det i ledda fra nyfødt til hun var 4-5 mnd, hvis jeg husker riktig. Håper det gikk bra på HS i dag. Hun er nok bare ei ekstra bedagelig anlagt prinsesse, som liker å ta livet med ro:-)

Jubaluba for en aktivitet!

Mange emner her man kan gripe tak i. Hvis vi skal gå etter dette oppmøtet så er feriene over! Kjempekoselig!

Om 1-årsdag: for en knall idè, Florry! Vi kan 15. og 22. sep. Oktober er litt usikker. Det er nok noen helger da også som passer men det er mer svevende foreløpig.

Ble helt distrahert her. Det er røde streker og den skrivestreken blinker så rart... Dataen vil skrive engelsk og hvorfor det blinker så rart det vet jeg ikke!

Interessant samtale ellers her, ja. Hm... Barnehage/dagmamma... Det er forskjell på barna, men jeg vet at min AM måtte vært på et sted med ikke for mange barn hvis han skulle begynt nå. Det er det som er viktigst for meg. Han vil gå men krabbe forstår han ikke vitsen med og dermed kommer han seg ikke dit han vil. Teit å sette ham i bhg når det er slik.

• 2 uker senere...

Ja, da var vi igang igjen her! Plutselig bråstopp på sidene her jo! Hva skjer??

Jeg har satt opp den 15. sept som ettårs treff, hjemme hos Florry!!! Ok?? Da sier vi det sånn! Om noen andre plutselig melder seg til å ha det hjemme hos seg, så var det også en mulighet!!

Kl ett?? Ok? Da er det vel muligens etter lunsjtid for de fleste, og rett før neste soveøkt også??

Ha en fin helg alle sammen!

Ps: gleder meg til å lese i laagendalsposten i morra, ser at Tonhild er "back in business" ja!! Spennende! Jeg leser alltid "hælj og hå" ...

Hej så lenge!

Mona;-)

Hallais:-)

Passer dessverre ikke for oss heller, skal ha familien på besøk den dagen.... Men ikke ta hensyn til oss, det er så mange helger vi er opptatt så...

Ja, nå er jeg tilbake gitt! hadde tenkt til å skulke hælj og hå, men ble tvunget til å skrive.... hm. Bare komme med forslag til tema, må nok skrive flere.

Ellers oppfordrer jeg alle til å sjekke www.laagendalsposten.no - og kom gjerne med innspill med hva som er bra/dårlig - jeg er jo nettjournalist nå:-)

hallais!!

Hmmm...er det mange som ikke kan den 15.heller eller? Det er isåfall veldig dumt...men men, får vel til flere treff håper jeg?

HÆLJ OG HÅ: hahahaha...jeg satt bare og smilte og lo litt for meg selv der jeg satt med bena trukket opp under meg i sofaen, kaffekoppen i den ene hånda og laagendalsposten i den andre... Der lyste bildet av Tonis opp og med en veldig identifiserbar tekst! Thomas lurte på hva i all verden som var så festlig i avisen... hehe.. Den var skikkelig bra Tonhild! Gøy å lese! Forslag til tema?? Tja..hva med barnehagedebatten vår?? hahahahahaha...

Ang nettutgaven... vet ikke hva som er i veien m pc min jeg, men det er veldig mange annonser som ikke kommer opp... har prøvd å endre innstillinger på cookies etc, men ingenting som funker... så jeg har ikke fått noe særlig inntrykk av siden egentlig, når det er mye som mangler der...bare masse hvite firkanter overalt der det er annonser... Vel, finner sikkert ut av det engang...¨

ha en god natt!!

TREFFET PÅ LØRDAG 15.SEPT hos Florry ER AVLYST! Vi får finne en annen dag;-) Det passet dårlig for verten denne dagen, men om noen andre heller vil hive seg frempå og ha et treff, er det fritt frem for det! Bare skrik ut!

God helg til alle store og små!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...