Gå til innhold

Jordbær og reker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Legen min sa at du kan nesten spise alt slags mat, men bare ver litt ekstra forsiktig når du spise di typiske allergifremkallende tingene. Du kan spise litt men ikke like mye som du spiser annen mat..:)

Men folk har jo forskjellige teorier på ting;)

Du kan spise både jordbær, reker og nøtter. Blåskjell vet jeg ikkke, men ville vel vært forsiktig med det.

Noen mener at man ikke skal spise jordbær eller reker når man ammer, men jordmor sa til meg senest i går at det var tull. Man skulle være forsiktig med det bare dersom en av foreldrene hadde matallergi. Hvis ikke måtte man bare kose seg.

Man har gått mer og mer bort fra teorien om at barna blir allergiske fordi mor spiser jordbær og sånn under svangerskapet. Nå er den vanligste teorien at man blir allergisk pga understimulering av immunforsvaret, for sterile omgivelser rett og slett.

Jeg spurte min onkel og tante, som er lege og jordmor, om dette med reker og jordbær og sånn, og de sa at det bare var å spise. Så jeg har i alle fall gjort det med god samvittighet. Saken er den at barn blir allergiske selv om moren har vært aldri så forsiktig under svangerskap og amming.

Argumentet du ble møtt med - å unngå dette hvis man kjenner til matallergi hos foreldrene - var litt underlig, synes jeg. Disposisjon for allergi og astma kan ligge på lur (latent) i familier, uten at det (nødvendigvis/foreløpig) har slått ut på foreldrene.

Det er også kryssallergier å ta hensyn til, dvs. pollen/gressallergikere kan også reagere på nøtter/etc. avhengig av typen allergi. Man kan også provosere frem allergi, ved hyppig nærkontakt (eksponering) med enkelte allergifremmende stoffer.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...