Gå til innhold

Til gravide røykere.....


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hva er det dere tenker med???

 

Røyker med barn i magen!!!

 

Tenk deg å sette en baby inn i en liten bil, som er helt tett....og en voksen som sitter der og røyker flere sigaretter....og lufta inni bilen er grå av røyk......Ser dette behagelig ut for dette stakkar barnet...???

 

Stakkar alle de små embryoene og fostrene som har mødre som røyker... Noen overlever faktisk ikke all den giften de får ufrivillig i seg....andre får varige men resten av livet...

 

Joda, jeg har røyka....men fra den dagen jeg fikk vite at jeg ikke hadde bare meg å ta hensyn til var valget enkelt....stopp på dagen...

 

Så Stump røyken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns stort sett folk er flinke til å slutte når de er gravide, men jeg skjønner ikke hvorfor folk begynner på igjen etter svangerskapet jeg da... Kan man ikke bare la være å begynne på igjen når man likvel har klart å slutte???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig! Skjønner ikke de som sier at de ikke klarer å slutte. Også de som drikke alkohol under svangerskapet. Der er påvisk at det er skadelig for barnet. Syns det er ekstremt egoistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er mange "dittunger" (les: unge mødre) som ikke har planlagt graviditeten, og som egentlig ikke er i stand til å ta vare på en unge, som røyker og drikker i svangerskapet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke glem de som snuser. Folk tror at snus ikke er så skadelig. Det er visst påvist at snus kan være enda farligere for fosteret siden det inneholder mye mer nikotin. Jeg snuste men sluttet med en gang jeg ante lusa på gangen. Det er vel ingen som ville gitt en sigarett til 2 åringen sin, tent på og lært ungen å røyke? Eller gitt babyen din en general etter fødselen?? Nettopp. Så ikke gjør det med babyen deres heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet å røyke med en gang jeg så testen var negativ c",)

 

og det er jeg stolt over!! skjønner at mange ikke klarer å slutte å røyke, men de har ikke den riktige innstillingen!!!!

 

tenker ikke over konsekvensene de!!

 

og når man er på fest så ser man en gravid som drikker øl og røyker som en skorstein!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt helt enig med HI!!! Jeg fatter ikke at det går an... Det er ingen unnskyldning for å ta en halv røyk en gang, under svangerskapet.. Om folk vil bli gravide, bør de planlegge det såpass bra at de slutter evt FØR de blir gravide.. Ikke tenke at: "Ja, ja..slutter med en gang jeg blir gravid"...For det er ikke akkurat alle som klarer det!! (Forstår at det sikkert er vanskelig) Ville du stappa en røyk i munnen på en liten og uskyldig baby?? Tror ikke det.. Men, det blir det samme..Så slutt å røyk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere tester positivt kan skaden allerede ha skjedd. Det beste er å slutte når man planlegger å bli gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver for harde livet og slutte og røyke. Med første så røyket jeg 1 røyk om kvelden. Når hun var født sluttet jeg etter 3 mnd og holdt opp frem til etter 3 svangeskapet. DUMM som bare det ja.

Angrer for det. Røyker en om kvelden nå også men skal klare det.

 

Men til deg som legger inn innelgget. Jeg er helt enig med deg og det er nok mange røykere også men det er ikke så lett og sluttet pang på. Noen bruker jo gjerne en uke eller to til og forbrede seg på at nå er det tid for og stumpe røyken.

 

De som har vært stor røykere kan jo få mange ting som er verre for barnet enn om de røyker en eller to om dagen.

Det har det jo stått mye om og leger som har uttalt seg pluss jordmødre.

 

Så vær så snill og ikke heng ut alle røykere da. Noe prøver for harde livet og slutte.

 

=)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Går det ikke ann å ta disse diskusjonene inne på røyke- eller krangleforumet? Som er ment på slike innlegg?

Blir for dumt når det er noen annenhver dag som skal skrive dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til dere som røyker, skjønner at det kan være vanskelig å slutte,--men tenk på dette :-hver gang du drar inn røyken stopper hjertet til den lille å slå.....er det ikke mange av dere som har gått å vært nervøse de første ukene pga blødning smerter osv..-tenk om hjertet stopper for godt???....-dette var det en overlege som fortalte meg, det var visst forsket på dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg røyket en om kvelden med første og gikk heldigvis bra. Røyket ikke med nr 2 og tre men men ble lagt inn på sykehus med blødninger i uke 18 fordet.

Skal slutte og røyke, og vi vet alle hvor farlig dette er. Noen som ikke vil slutte men ikke dra alle over en kamm da.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok at de som røyker under svangerskapet sliter som det er med dårlig samvittighet om ikke andre skal hakke på de. Get a life og diskuter uten å kritisere alle andre, men ting som er relevante for dere selv. Kanskje da dere tør å signere med deres eget nick?

 

Hilsen ikke-røyker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha, låvesvalen...hjertet slutter og slå ja! Tror ikke du skal tro på alt du hører altså, bare et tips!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oida, så mange sinna det var her. Husk at dette er ett personlig valg, og jeg vil minne om at å drikke er langt mer skadelig for fosteret enn røyking er (det er faktisk det mest skadelige rusmiddel du kan ta som gravid!). Og det er faktisk veldig mange voksne og fornuftige mennesker som "koser" seg med ett glass vin i ny og ne, og kanskje oftere også. Dette er verre enn "drittungene" som ikke klarer å slutte å røyke. Sjekker dere fakta så er ikke de unge noe verre eller bedre enn kommende mødre i andre aldersgrupper..

 

Hilsen tidligere-røyker og ikke-drikkende soon to be mum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da ærlig talt like farlig for barnet om det får den ene giften eller den andre i kroppen.... Forskjellen er at det synes mye bedre på utseendet på barnet når mor har drukket i svangerskapet, enn når hun har røyket.

 

Og når dèt er sagt, vil jeg bare si at min mor røyket gjennom hele svangerskapet med meg og broren min, og vi er sunne og friske, svigermor både røyket og drakk da hun var gravid med sambo, han er frisk og rask, moren til nevøen min røyket IKKE, og han ble født med astma, og masse allergier!

 

Siden vi ikke vet 100% sikkert hva det er som er årsak til all sykdom blandt nyfødte og småbarn, er det absolutt INGEN vits i å ta idiotiske sjanser med giftstoffer!! Hvis det er så vanskelig å slutte, ta kontakt med legen eller ring røyketelefonen.

 

Synes ikke det er et personlig valg å velge å røyke når men er gravid. Hva med barnets valg?

Sier meg absolutt enig i at det er like mange unge som eldre gravide som røyker i svangerskapet, og jeg blir like forferdet hver gang jeg ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne debatten er jeg så lei! Tror du ikke alle røykere er klar over hva de gjør? Og at de garantert ikke trenger mere pekefingre? De fleste kan faktisk lese... Og høre. Og det hjelper faktisk ikke på lysta å slutte,det å få masse kjeft. Denne debatten er ferdig diskutert. Alle kan være enig om å være uenige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er som sagt IKKE røyker selv, etter mange år med avhengighet. Jeg vet hvor vanskelig det er å slutte, men har klart det. Jeg klarer derfor ikke å DØMME andre som fortsatt røyker. Jeg mener det er DERES valg, ikke alle andre rundt dem. Jeg tipper de som fortsatt sliter med å slutte, har en forferdelig samvittighet som plager dem ( i allefall de fleste..) og de vet følgene det kan ha for barnet. I tilegg til dette trenger man ikke å bli dømt så hardt som folk har gått frem her. De er klar over det, og de har allerede dårlig samvittighet- så prøv å være støttende istedet for anklagende. Det hjalp meg i allefall.

 

Trøst til de som røyker: I flestepartene av tilfellene går det bra! Tenk på hvor mange som var godt innrøyket før det ble opplyst om farene. Allergier og astma forårsakes av mye rart, blant annet forurensing..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...