Gå til innhold

KS og Sykmelding

Anbefalte innlegg

Når jeg skal ha KS så har jeg en sønn på ca16mnd.

Etter hva jeg har hørt så skal man ta det med ro og ikke løfte tungt på 6 uker etterpå.

Er det sånn at jeg kan bli sykmeldt og Pappan ta over min perm i disse ukene?

eller hvordan gjør dere det- dere som tar/har tatt ks med en liten en hjemme?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10056332-ks-og-sykmelding/
Del på andre sider

Fortsetter under...

da jeg spurte legen om det da fikk nr to (var ca 16-17mnd i mellom) fikk jeg beskjed at jeg hadde mammaperm for å ta vare på babyen jeg nettopp hadde fått og ikke den jeg hadde fra før. Så da babyen var 5dager gammel var jeg aleine mens gubben jobba. Var litt vondt å løfte eldste ut og inn av sprinkelsenga samt opp på stellebordet. Men det gikk....regna igrunn med at magen kom til å revne i alle retninger men gikk bra gitt.

Men da jeg fikk nr tre med ks var jeg såååå flink og tok det med ro og løftet kun den nyfødte i 4 uker....takken for det ble brokk i ks snittet og ny operasjon 4 mnd etterpå..

• 3 uker senere...

.........selv om dere har dere en fornuftig fastlege så er desverre eneste mulighet å sykemelde faren ;/

Norge har nemlig råd til å sende milliarder ut av landet til alle slags formål, men har ikke råd til å sette av noen kroner til fedre som må ta seg av større barn.....;/

Her i gården var jeg så "heldig" at kailln skada foten sin, og måtte opereres for å feste ei sene, og for en gangs skyld var jeg glad for at han sto over et halvt år i ventekø......

Fastlegen sa pappa kunne sykmeldes pga stress pga ks, fødsel, mor og nytt ks-barn......

Så da er det bare å sende en "hysterisk" far til legen for å syte på seg et halvt års sykemelding.......

Forresten, hvis vi mødre SLITER oss ut med "gammel" baby og ny baby, og får eventuelle senskader, har far KRAV på sykemelding for å ta seg av barna.......

Så jeg mener vi har et totalt håpløst helsevesen i akkurat denne gråsonen her ;(

Annonse

Det bula ut en kul på magen litt ved siden av snittet.

Jeg fikk ful narkose og da la inn ett nett over brokket som selv skal gro seg fast i vevet.

Har den dag i dag dritvondt der nettet sitter og jeg kjenner at det strammer og river inni magen om jeg strammer magemuskla eller bøyer meg frem slik at magen henger ned.

Har klaget til legen ang dette men ifølge han måtte man regner med litt vondter da man har fremmedlegemer i kroppen.....

Legen meinte helt sikkert at eldste skal tilbringe dagene i bhg (ikke alle har bhg:( )

Ja man får beskjed om å ikke løfte på ca 6-8uker men hva gjør man når gullet på 16mnd er helt fra seg av sorg(???) for at mamma ikk løfter og koser.

Og jeg har levert klagemail til sykehuset ang at vi ikke fikk sylemldt men fikk bare til svar at det ikke var nromal prosedyre å sykemeldte "bare" fordi man får barn:(

Jeg hadde ikke beregnet å få keisersnitt, enkelt og greit.

Hadde jeg født vanlig hadde det jo vært null problem, men gikk jo greit hjemme og. Var jo bare de 4-5 første dagene hjemme som var vonde. reiv i såret da jeg løftet storesøster. Men gikk seg til det og!!!!

• 2 uker senere...

Annonse

Legene har ganske strenge regler å forholde seg til mht til å sykemelde noen, særlig når man allerede er i permisjon og skal ha mulighet til å gjøre det permisjonen er ment for - å passe den nye babyen. Etter et normalt ks kan man fint ta vare på babyen. Mangel på barnepass av andre barn er ikke grunn til sykemelding.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...