Gå til innhold

Må vi si hade til barna når vi går??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei som passer småtten (15mnd) når jeg er på skolen/jobb ol..

Han blir veldig glad når vi kommer til henne, og løper til lekene med en gang! Men når jeg vinker og sier hade til han, så gråter han og springer tilbake til meg! Da sliter dagmammaen med å få oppmerksomheten hans over på noe anna, og han klenger og symter litt ei god stund etterpå!

Om jeg sniker meg ut, uten å si hade.. så leter han ikke etter meg en gang.. han bare leker videre, og rutinene hos dagmammaen går uten problemer

Er det veldig viktig å si hade.. eller kan jeg bare snike meg avsted?? hva synes dere?

Skrevet

Det er veldig viktig å si hadet ja! Prøv å gjøre det på en positiv måte, men ikke for overdreven eller bruke for lang tid...

Skrevet

Før var "snikesegut" metoden brukt i bhg. Men nå er de veldig opptatt av at ungen skal si hade i bhg. Har eldre og yngre barn.

Gutten min er slik som din. Leker osv til jeg sier hade. Da starter han å gråte. Har enda ikke prøvd å lure meg ut fordi det er "ikke lov"

Skrevet

Har jo hørt at det er viktig å si fra når vi går, ellers kan de bli redd vi bare forsvinner. Men det har vært sånn en periode her også, at hun vil være med meg når jeg går, men det går over. Når hun skjønner at det er rutinen; mamma går når vi kommer til dagmammaen/bhg, og kommer igjen senere, så går det fint. Etter noen mndr gadd hun nesten ikke bli med hjem når vi hentet:p

Skrevet

Jeg mener det er kjempeviktig å si hade! Barnet skal være trygg på at du ikke bare plutselig forsvinner (er vel slik det oppleves for henne selv om hun ikke leter etter deg), men få beskjed om at du nå kommer til å forlate henne en stund. Si i fra til barnet hver dag at nå skal du snart gå og at du kommer tilbake, gjerne etter noe konkret hun gjør hos dagmamma (f.eks "Jeg kommer tilbake like etter du har spist lunch"), selv om hun kanksje ikke helt forstår eller husker det, så er det viktig å si det likevel synes jeg. Når du først sier hade, så må du smile og vinke og gå! Ikke snu deg, om du gjør det, så smil så bredt du klarer selv om hun gråter og gå ikke tilbake til henne eller snakk mer til henne. Ved at du smiler og er glad viser du henne at hun er trygg der hun er fordi du er trygg og glad, kommer du tilbake til henne etter du har sagt hade "sier" du til henne at du er enig med henne at det er skummelt at du går og forsterker følelsen hennes av at dette vil hun ikke. Er det jeg har lært av småbarnspedagoger i vennegjengen :-)

Skrevet

shit! var redd for det ja!

hun har bare passa på han tre dager, og det var den siste gangen jeg gikk uten å si hade! Følte det var litt ekkelt, for plutselig var jo mamma borte! Men hadde et håp om at det "var greit" å snike seg ut, så lenge han ikke reagerte på noen måte etterpå!

jaja..vi får bare øve på å si hade da:o)

Skrevet

tusen takk for et utfyllende og gått svar Alva! Skal prøve på dette:o)

Skrevet

Jeg har skikkelige problemer på det området.

Han hylgriner.

Eller GJORDE det før.

Nå er vi blitt flinke til å bruke ordet hadet overalt, og det går mye bedre.

Heldigvis.

Håper det går bra når han skal begynne i bhg åsså:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...