anne-lise,tvillinger på tur! Skrevet 10. august 2007 #1 Skrevet 10. august 2007 Hjelp... Vært på ul i dag, er 36 uker på vei med tvillinger, de ble målt til 3020g og 3270g, og begge ligger i seteleie... Fikk beskjed om at hvis jeg gikk til termindato ville de bli på ca 4 kg hver!!! Fikk også beskjed om at det ikke var noe grunn til at jeg ikke skulle føde normalt, men hvis jeg ville kunne jeg få ks. Ble veldig i tvil om hva jeg skal gjøre, blir mye styr med ks etterpå, ikke løfte på x antall uker, sår som er vondt, men vet ikke helt om jeg klarer å presse ut 2 stk med rompa først, de blir jo veldig store også. Er det noen som har vært i samme situasjon som har noen gode råd til meg?
Bentus Skrevet 10. august 2007 #2 Skrevet 10. august 2007 Jeg hadde aldri tatt sjangsen på og føde vanlig med to i sete,også kan de jo være 4 kg,og det er jo tross alt 2 som skal ut.Tok selv ks og det gikk kjempe bra.Samboer var hjemme de 7 første ukene.Blir ikke din samboer det da,så du kan få litt hjelp til tunge løft?
toughany Skrevet 10. august 2007 #3 Skrevet 10. august 2007 Ingen gode råd her... Men det skal vel litt til at du går til termin og at de faktisk veier 4 kg hver. Er uke 37+3 med to små gutter, og de ligger også i seteleie. Jeg har håpet å forsøke en vanlig fødsel. Jeg fikk en datter for tre år siden (vaginal fødsel), og da kom jeg meg veldig greit etterpå, og disse tvillingene kommer til å være mindre enn henne, selv om de kommer feil vei. Men etter kontroll i dag ble jeg advart om at tv2 kanskje er så liten at det kan øke risikoen for at han må ut før tv1, hvis tv1 bruker for lang tid, og da blir det ks uansett. Eller sånn som den historien i går, med vaginal fødsel + ks... Hvis de er for små blir de lettere stresset enn hvis de er større. Etter litt høyt blodtrykk i går, som var helt bra igjen i dag, og den litt kjipe målingen av tv2 er det mulig at de setter i gang snart. Så sier de lurt at "det setter vel snart i gang av seg selv", men det tror jeg ikke før jeg får se det... Så du vil har ks fordi tvillingene er så store, og jeg får det kanskje fordi den ene er så liten :-). Fasit for hva som er det aller beste valget for akkurat deg er det ikke sikkert du får noensinne, men det går nok greit uansett.
tvillingmammaen Skrevet 14. august 2007 #4 Skrevet 14. august 2007 hei jeg fødte tvillinger i sete. begge to. bekkenet mitt var stort nok til det da. de var henholdsvis 2400 og 2500. fin og rask fødsel ville ikke tatt ks om jeg fikk velge på nytt... lykk ti l
toughany Skrevet 24. august 2007 #5 Skrevet 24. august 2007 Tenkte bare jeg skulle fortelle litt om hvordan det har gått... Jeg ble satt i gang i uke 37+6, og da fødselen først kom i gang ble de to født i løpet av tre time. Ingen klipping, en annengrads rift, under ti minutter med pressrier. Jeg mistet 850g blod. Tv1 veide 3440g, tv2 måtte dras ut etter tærne og veide 2500g. Så for meg var en vaginal fødsel det rette, men det hjalp jo at jeg allerede har født en datter på 3560g, og det var en veldig grei fødsel. Det er når de to små endelig er født at man skjønner at fødselen er starten, og ikke slutten... Og nå vil de ha mat igjen. Lykke til med dine to!
Torill-83 Skrevet 2. september 2007 #6 Skrevet 2. september 2007 eg hadde setefødsel med tv1, ho var 2580 gr. ho andra lågg med hovudet ner. Eg merka ikkje forskjell på det å få hovudet først ut eller rumpa..
november68 Skrevet 2. september 2007 #7 Skrevet 2. september 2007 Hei ! jeg har to keisersnitt bak meg, og skal også ha det denne gangen. Hva du bestemmer deg for må jo nesten bli opp til deg, men det er stor forskjell å skulle føde to barn på nær 4 kg enn 2 på ikke tre kg en gang. Når det gjelder keisersnitt, så tror jeg det er en god del misforståelser ute og går. Hvor kommer dette, jeg kan ikke løfte barnet mitt på x antall uker fra ? Du skal ikke løfte tungt, men du kan bære ditt eget barn. Du kan gjøre husarbeid, gå tur, ja alt.Faktisk er det veldig viktig å være i aktivitet etter et keisersnitt. Ellers synes jeg personlig at de verste sårsmertene var over etter et par dager. Du er ute av sengen noe timer etter, så sant alt har gått ukomplisert. Håper det hjalp deg litt.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2007 #8 Skrevet 6. september 2007 I hvilken uke ble tvillingene dine født? Startet fødselen av seg selv? Jeg er i uke 35 og tv 1 ligger i sete og tv2 hode ned. Det så ut i ultra to dager siden at tv1 kommer ikke å snu seg pga rompe var langt nede. Var din tv1 i seteleie nesten hele svangerskapet? Kan du fortelle litt om fødselsforløpet ditt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå