-Diddelidu- med spire!! Skrevet 10. august 2007 #1 Skrevet 10. august 2007 Hei, jeg hører egentlig ikke til her inne lengre.. Men håper noen kan svare meg.. Jeg har fort kort tid siden hatt en spontanarbort. Var nesten 11 uker på vei. Jeg vet ikke hvilken blodtype jeg har. Det jeg lurer på er om dersom jeg er resus negativ, kan kroppen min da ha rukket å danne antistoffer dersom fosteret var resus positiv? Eller skjer dette kun ved fødsel?
Knotten2 Skrevet 10. august 2007 #2 Skrevet 10. august 2007 Tror dette kan skje i løpet av svangerskapet, men det er ikke vanlig. Det er jo ikke mange som går rundt og er Rh-, så sjansen for at dette var grunnen er vel ikke så sannsynlig? Er du usikker, ta en tur til legen! Da får du jo et ordentlig svar fra noen som (forhåpentligvis) kan dette:-)
Dizzie_mortil3 Skrevet 10. august 2007 #3 Skrevet 10. august 2007 Hvis dette var første gang du var gravid, er det ingen grunn til bekymring! Antistoffene dannes først hvis ditt rhesus negative blod kommer i kontakt med fosterets positive. Og det skjer først ved fødsel/abort. Har du vært gravid før, og har hatt rhesus positivt barn (forutsatt at du er rhesus negativ selv), skal du ha fått en antistoffsprøyte som forhindrer dannelsen av antistoffer. Det skal du også ha fått nå ved aborten dersom du er rhesus negativ. Jeg tipper at hvis du ikke vet blodtypen din, er du Rhesus positiv og ingen grunn til bekymring.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2007 #4 Skrevet 10. august 2007 Jeg vet ikke så mye om det, men vet siden jeg er rhesus minus har jeg tatt blodprøver i 3 og 6 mnd for å se om jeg har dannet antistoffer, og da må barnet taes med planlagt keisersnitt. Hvis man føder som normalt må man ta sprøyte etter fødselen slik at man ikke danner antistoffer til neste gang. Så hvis du har antistoffer i blodet ville de ha oppdaget det ved forgje fødsel tror jeg. Tror ikke du kan danne antistoffer så tidlig, men akkurat det vet jeg for lite om til å kunne svare 100% sikkert.
Morelli *fødte 06.08.08* Skrevet 10. august 2007 #5 Skrevet 10. august 2007 Hei. Jeg ER resus minus! Og når jeg fødte mitt første barn, fikk jeg denne sprøyta. Den skal du ha uansett tror jeg. Søstra mi har samme blodtype og hun fikk sprøyte etter en SA. Jeg fikk sprøyta også nå¨når jeg hadde en SA. Men ring legekontoret du, så er du sikkert. Går helt sikkert fint.
-Diddelidu- med spire!! Skrevet 10. august 2007 Forfatter #6 Skrevet 10. august 2007 Jeg vet ikke hvilken blodtype jeg har, og det ble heller ikke tatt noen blodprøver da jeg aborterte.. Det burde de kanskje ha gjort, sånn at jeg kunne fått den sprøyten dersom jeg er resus negativ? Har ikke vært gravid før. Og nå blir jeg litt bekymret for neste gang jeg blir gravid dersom jeg er resus negativ og kroppen min har dannet antistoffer.. uff.. alt man må bekymre seg for..
Anonym bruker Skrevet 10. august 2007 #7 Skrevet 10. august 2007 Jar er Resus negativ og har alltid fått den sprøyta etter sa og ma,, men tror man må ha den 72 timer etter.for att den skal virke.. men mener att det ikke er farlig første gang, men man må passe mere på de neste gang man skal fødevist den ikke er satt!! vist du skjønte det?
Måånestråle Skrevet 10. august 2007 #8 Skrevet 10. august 2007 Det er kun 15% som er Rh-, og dersom du hadde med deg helsekort for gravide når du aborterte, så står blodtypen din der. Det skal bli tatt blodprøve for å fastslå blodtype på første svangerskapskontroll. Kanskje sto blodtypen din i sykehuset/legens arkiv fra før? Håper alt er i orden!!
2hærligegutter Skrevet 10. august 2007 #9 Skrevet 10. august 2007 Hvis dette var ditt første svangerskap skal det ikke ha noe å si, men du vil få en sprøyte etter hver fødsel så ikke kroppen lager antistoffer ved et nytt svangerskap, derfor også viktig ved en abort. Det er noen som sier at antistoffer ikke blir produsert før etter uke 7 men det vet jeg ingenting om. Jeg har selv fått sprøyte f¨timer etter fødselen og aborten, dette er kjempe viktig
2hærligegutter Skrevet 10. august 2007 #10 Skrevet 10. august 2007 svaret til anonym er litt feil,tror jeg, jeg fikk ihvertfall sprøyte etter keisersnitt
-Diddelidu- med spire!! Skrevet 10. august 2007 Forfatter #11 Skrevet 10. august 2007 Jeg vet at det ikke har noe å si for første svangerskap. Jeg mener ikke at jeg er redd det var grunnen til aborten. Men det jeg er redd for er neste svangerskap. Det er to uker siden jeg aborterte så da er det vel for sent med den sprøyten. Men som noen her sier så er det jo kun 15 % av befolkningen som er res. negative.. Men jeg kan jo være en av dem. Jeg hadde ikke vært på svangerskapskontroll enda. Det skulle jeg egentlig 3 dager etter aborten. Så jeg hadde altså ikke noe helsekort, og hadde ikke tatt noen blodprøver enda.. Rart at de ikke sjekket det på sykehuset da jeg mistet. Jeg bekymrer meg sikkert for ingenting, men det er jo en risiko. Får finne ut hvilken blodtype jeg har før jeg blir gravid igjen.
MineNydeligeBarn Skrevet 11. august 2007 #12 Skrevet 11. august 2007 etter en søvnløs natt pga bekymringer etter å ha lest dette innlegget, så ringte jeg legevaketen i dag. Hadde selv SA på mandag og er resus negativ, jeg fikk ikke noe sprøyte, men de spurte heller ikke om blodtypen. Fikk beskjed på legevakten om å ringe gynologisk avd. på sykehuset. Der snakket jeg med en hyggelig sykepleier som sa at det var noe nytt. Viss du hadde en SA før fosteret var 9 uker, så trengte du ikke denne sprøyta! Da er det ok for meg, og jeg håper det hjalp deg også
-Diddelidu- med spire!! Skrevet 11. august 2007 Forfatter #13 Skrevet 11. august 2007 mener du da før FOSTERET er 9 uker gammelt, eller før du er 9 uker på vei? jeg var nesten 11 uker på vei, og fosteret nesten 9 uker gammelt..
Anonym bruker Skrevet 11. august 2007 #14 Skrevet 11. august 2007 Er man resus negativ skal en ha en sprøyte etter en abort slik at en ikke danner antistoffer ved neste graviditet. Tok du noen blodprøver før du aborterte da, slik at de kunne vite at du ikke var resus negativ?
♥marita&jentene♥ Skrevet 11. august 2007 #15 Skrevet 11. august 2007 Jeg er rh- og det ble tatt blodprøve når jeg var hos legen første gang ca 4 uker på vei oxo når jeg var 3 og 6 mnd på vei,dette for å vere sikker på at jeg ikke danna antistoffer..og når jeg fødde så blei det satt ei sprøyte som hindrer at jeg skal danne det ved dette svangerskapet,og vil tro at en sa blir sett på som en fødsel,men ring legen din du neste gang du er gravid med en gang du finner det ut og si at du vil ta en blodprøve for å finne ut hva blodtype du er..så ordner nok alt seg..
MineNydeligeBarn Skrevet 12. august 2007 #16 Skrevet 12. august 2007 Med min første fikk jeg sprøyte etter jeg hadde født for jeg var resus negativ og han var o+. Dette er for at jeg ved en eventuell ny fødsel skal kunne bære frem fosteret uansett hvilke blodtype dette fosteret måtte få. Hvis jeg ikke hadde fått sprøyten, og neste barn ikke får samme blodtype som meg, så ville kroppen min avvist fosteret. Nå hadde jeg en SA uten at jeg fikk sprøyte. de fortalte da at så lenge fosterets uke var 9 eller mindre, så ble det ikke tatt noe sprøyte, men dette var noe nytt, før pleide de å ta uansett hvilken uke du hadde kommet til hvis du var resus negativ. Så da satser jeg på at jeg snart er her med en ny spire som vil komme til oss:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå