Gå til innhold

Erfaring med en "doula"?

oOoOoOo

Anbefalte innlegg

Skrevet

I min prenatal-yoga klasse hører jeg om at flere bruker en "doula" (en kvinne som er utdannet til å være der og støtte en emosjonelt og forklare hva som foregår gjennom fødselen).

http://www.doula.com/doula-experience.shtml

Noen her med slik erfaring?

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei, Jeg har født to barn i USA med en doula, og vil anbefale det på det varmeste! Sykehuset jeg fødte på har ingen jordmødre, en veldig høy epidural rate, og en venninde av meg hadde født der med en sykesøster (som er den du ser mest til–legen kommer først mot slutten hvis det ikke er komplikasjoner) som aldri hadde vært med på en fødsel uten epidural!. Jeg ville gjerne ha en "naturlig" fødsel (ingen epidural osv), bli værende hjemme så lenge som mulig, og det var viktig for meg å ha noen tilstede som hadde en holdning til fødsel som jeg var komfortabel med, og som kunne støtte meg uten smertestillende. Det kommer jo an på hvor du skal føde, hva slags lege du har, og hva slags fødselserfaring du håper på (selv om alle jo vet at man ikke nødvendigvis kan kontrollere det bestandig uansett). Statistikken for fødsler med en doula til stede er at de er raskere, har lavere bruk av smertestillende og keisersnitt. Jeg hadde to relativt raske, flotte, naturlige fødsler, og det var flere ganger hvor jeg ville ha slitt mye hardere uten hennes hjelp. Det er som når de gamle, erfarne kvinnene i landsbyen kom når noen skulle føde. Spesielt deilig når man er langt hjemmefra. Det er viktig å snakke med flere, slik at du finner en du virkelig liker. Min er også ammespesialist, som er noe å spørre om. Jeg erfarte at man får mye dårlig, og konfliktfyldte ammeråd på sykehus i USA. Hun hjalp meg å få en fin start på ammingen. Vi fant at hun var en støtte for min mann (som faktisk var ganske overveldet da den første kom), og ikke "tok hans plass" eller noe sånt.

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...