Gå til innhold

Hjelpestønad, hvor mye får dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

vet det varierer , men hva får dere?

Skrevet

For elste født 1997. Utvidet hjelpestønad sats 3 = 6.362 Kr.

For yngste født 1999. Utvidet hjelpestønad sats 2= 4.208 Kr.

Skrevet

Åssen får man utvidet ?

Har ei som ble 6 år nå, og fått diagnosen ad/hd og torretsyndrom og har søkt ,men har ikke fått noe svar utenom at de har mottatt søknaden min. det kan ta 5 mnd sakstid. Får man etterbetalt da?

For tiden så går jeg på sosialpenger/rehabiliteringspenger pga sykdom.

Kommer de hjelpepengene utenom siden det egentlig er til barnet eller blir det tatt som reel inntekt?

Åssen finner de ut åssen sats jeg skal få?

Er dine hardt rammet?

Skrevet

Du får etterbetalt 3 mnd før søknaden ble registrert inn :) Gode penger ;)

Hjelpestønad har ingenting med lønn/inntekt å gjøre. Er skattefritt.

Utvidet som du sier er det de kaller forhøyet sats. De vurderer hvilke sats du skal få. Hjelpestønad er sats 0 og 1, mens det heter forhøyet hjelpestønad fra sats 2 til 4. 4 er høyest og er en utbetaling på 6.156 kroner i mnd

Skrevet

Hvordan vet de hva de skal gi da, er det flere sykdommer/diagnoser eller går det rett og slett på hva man fyller ut i søknaden?

Må informeres he he er under bup nå til skolestart og greit å vite litt hva man skal søke på og hvordan man skal gå frem.

Skrevet

Det går på diagnoser og hvor mye tilsyn/hjelp og pleie barnet må ha i døgnet.

Jeg vet ikke hvordan de helt regner ut dette men i mitt vedtak står det: (kort gjengitt) at det er et svært stort behov for samlet hjelp, også nattestid med overvåkningskamera bla,bla....Han må ha nærmest kontinuerlig tilsyn,pleie og assistanse... Dette er for en av mine som er multifunksjonshemmet. Han får høyeste sats.

Min sønn med ADHD har jeg søkt for, men ikke fått svar enda.

Men det er veldig viktig med en utfyllende søknad. Bruk god tid på den, ta med deg papir og penn og noter gjennom dagen hva det er du gjør og hvor mye tid du bruker.

Skrevet

ADHD foreningen har en god hjemmeside om dette, les rådene der og gjerne ank om du er missfornøyd med vedtaket det gjorde vi.

Skrevet

Utvidet hj.stønad 4000 og noe...

Skrevet

Jeg fikk svar i dag på hjelpestønaden. Får 1026 kr.

Hvorfor får dere andre så utrolig mye mere?

Hilsen hovedinnlegger

Skrevet

hva er diagnosen til barnet ditt.? Skal søke om det samme nå og har blitt fortalt at det er viktig å få med hver enkelt ting man gjør 24 timer i døgnet, alle detaljer så nøye som mulig. >Papirer fra skole, ppt, bup, helsesøster.....osv alt som kan tas med.

Skrevet

Ank, ank. Vi fikk også sats 1 til minsten, har anket 4 ganger fordelt på snart 2 år og nylig fikk vi sats 2.

Nå har jeg ikke giddet å anke da det stod at saken skal sees på nytt ved evt diagnose som vi er lovet å få føre jul.

På 9 åringen med diagnose astma og adhd har vi også sats 2, fikk dette med en gang.

Skrevet

Så du fikk sats 1 uten diagnose?, hmm....vi er under utredning nå i bup, når de får alle papirene, men det er jo helt klart hva som står på papirene, er det da anbefalt å søke nå da og evt anke når han får en diagnose? I tilegg har far hans flyttet så jeg har 0 avlastning.

Skrevet

Jeg fikk nå nettopp hjelpestønad sats 1 til min sønn med ADHD. Han har ingen annen diagnose, kun ADHD. Har ikke anket, og har ikke tenkt til det...

Skrevet

Angelica

jeg ville anbefalt deg å søke nå. Skriv bare slik det er at han er under utredning og et legeerklæring, evt andre papirer, ettersendes når det er klart. Du får jo betalt fra dagen søknaden er mottatt hos dem + 3 mnd før, så send søknaden!! Skriv hvem du har kontakt med, hvilke BUP/PPT, slik at trygdekontoret har mulighet til å ringe dem dersom de ønsker det.

Skrevet

Har papirene foran meg, driver å ringer rundt for å innhente papirer fra forskjellige steder=)

Takker så mye for all hjelp, ikke enkelt når en ikke får opplysningene fra div distanser, man må liksom lete seg fram, så jeg hadde ikke vist dette hvis jeg ikke hadde vært her=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...