Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg går på pillen, DIANE, som jeg begynte på for over 8 år siden på grunn av sterk uønsket hårvekst. Siden den gang har jeg ikke fått mer hårvekst, men det jeg hadde er der enda.

Jeg lurer da altså på om jeg har pcos... Jeg er veldig bekymret for om jeg kommer til å få problemer med å bli gravid! Mine foreldre brukte over 10 år, men det var ikke så mye hjelp å få hos legen deres...

Grunnen til at jeg tror jeg kanskje kan ha pcos er at før jeg begynte på pillen, så hadde jeg veldig sjeldent mens. Det kunne gå 2-3 måneder mellom hver gang. I tillegg har jeg problemene med hårvekst, den er i mannlig mønster om jeg kan si det slik. I tillegg hadde jeg et kviseproblem, mest på ryggen. Litt i ansiktet også, men heldigvis ikke så alvorlig mye. Siden barneskolen har jeg økt i vekt veldig gradvis, men har pæreform, ikke eple. Prøver å holde vekta, men det er en annen sak foreløpig.

Jeg aner ikke noe om diabetes-greiene, men jeg kan legge til at jeg må spise regelmessig, og får mageknip, kvalme, kaldsvette og hodepine dersom det går for lang tid mellom hvert måltid. Jeg blir helt utslått. Dette er vanlig for meg, men jeg vet ikke hvordan det er for andre.

Så spørsmålet mitt er om at jeg kan finne ut om jeg har pcos selv om jeg går på pillen. Eller må jeg slutte på pillen før jeg går til legen med bekymringene mine?

Har vanlige leger vanligvis innvendig-ultralyd apparat, eller må jeg gå til gynekolog?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10041131-hvordan-finne-ut-om-jeg-har-pcos/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Høres litt ut som PCOS, men jeg snakker jo bare av egen erfaring...

Jeg hadde selv sjelden mensen, endel kviser og litt mye hårvekst (men ikke overvektig).

Da gynekologen sjekket med innvendig UL, var det mange små poser (cyster) som lå rundt begge eggstokkene. Da var jeg 19 år. Jeg begynte på Diane for å slippe kvisene og hindre mer hårvekst. Diane holder vel også cystene i sjakk, slik at ikke det blir flere av dem. Jeg var på GU noen år senere (gikk på Diane da), og da så jeg at det var færre cyster der enn første gangen.

Tror ikke det er så mange leger som har muligheten til innvendig UL, så du må nok til en gynekolog.

Lykke til :o) Håper du finner ut av hva det er og at det snart sitter en spire hos deg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...