Gå til innhold

spiser dere mye smertestillende?

Anbefalte innlegg

eller gjør andre ting som er smertelindrende? tips mottas med takk! jeg prøver ikke spise for mye paracet, men av og til må jeg bare for å ikke bli sprø... er det forresten noe annet man kan ta enn paracet? virker vel egentlig ikke så veldig bra, men gir iallefall litt lindring forestiller jeg meg.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10040268-spiser-dere-mye-smertestillende/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes du skal være forsiktig med å anbefale legemidler. Dette står om voltaren i felleskatalogen:

Overgang i placenta: Se Kontraindikasjoner. Ikke anbefalt til kvinner som forsøker å bli gravide. Hos kvinner som har problemer med å bli gravide, eller er under utredning for infertilitet, bør seponering vurderes. Bruk tidlig i svangerskapet kan gi økt risiko for abort, kardiovaskulære misdannelser og gastroskisis. Risikoen antas å øke med dose og behandlingsvarighet. Dyrestudier har vist reproduksjonstoksisitet. Skal ikke brukes i 1. og 2. trimester hvis ikke strengt nødvendig. Skal ikke brukes i 3. trimester. Ved bruk i 1. og 2. trimester og hos kvinner som forsøker å bli gravide bør laveste mulige dose benyttes og med kortest mulig behandlingsvarighet. Overgang i morsmelk: Går over i liten grad. Det er lite sannsynlig at barnet påvirkes

De to andre du nevnte sto det at det ikke var farlig å bruke i graviditeten, men ved langvarig bruk kan barnet få abstinenser etter fødselen.

Prøver å ikke spise noen form for smertestillende. Det er mange dager som er vonde og da ville det også gått mange tabletter. Ønsker bare å være forsiktig. Er 100 sykmeldt så jeg har jo også mulighet til å sitte/ligge når jeg har behov for det og stå når jeg har behov for det!!

Når jeg holder på å bli gal tar jeg paracet ja. Ikke hjemme, da legger jeg meg heller og jakter på en god liggestilling. Men for å holde ut på jobb må jeg av og til ty til det. Et par ganger i uka. Hvor mye er det ok å ta egentlig? Er bare i uke 9.

Annonse

Jeg må ta smertestillende rundt regnet 3 ganger i uka og da er det vanlig Paracet det går på. Kvier meg veldig for å ta medisin, nå som jeg er gravid, så jeg prøver å legge meg med bena høyt, eventuelt på siden med en pute mellom bena for å se om jeg blir bedre, men om ingenting skjer, må jeg ty til Paracet... Jeg kunne også godt tenkt meg å vite om det er noe annet som kan virke bedre enn Paracet som ikke er "farlig". Ibux kunne kanskje virket bedre, men det har jeg forstått er fy fy fordi det kan føre til tidlig morkakeløsning og blødninger...

Jeg har holdt meg unna så langt. Jeg er i uke 30 nå. Har hatt noen våkennetter, men jeg føler at mitt ansvar ovenfor barnet ligger i mine hender. Og det er ikke mange år siden at legene sa at det var greit å røyke og ta seg et glass alkohol i svangerskapet.

Jeg er av den oppfatning at jeg ikke stoler på leger som sier bare spis tabletter, det er en veldig lettvin løsning. For meg hjelper det masse å ha en ekstra dyne i senga, som jeg støtter opp mitt bekken med. Og akupuntur hjalp meg mye på det verste. c",)

Synes at all legemiddelbruk skal klareres av lege. Jeg er kroniker og må faktisk ta litt smertestillende nå som jeg er gravid, men det er vel bare paracet (pinex) forte eller vanlig som er "greit" ved moderat bruk. Men de skal jo ikke brukes siste trimester for hvis man bruker det mye da så vil barnet komme ut "speeda". Er uenig med de som sier at alle kan holde seg unna alt, for har man alvorlige smerter, så kan dette gi flere følgeskader og slite ut den gravide lenge før svangerskapet er over. Men da snakker jeg alvorlige smerter. Synes også at man skal teste ut all form for behandling, akupunktur, kiropraktik, fysio- eller muskel- terapaut, bassengtening. I tillegg finnes det jo varmeomslag, kjølekremer og andre alternative smertelindrende ting, men husk å sjekk at det kan brukes av gravide. En siste ting er jo at man lærer seg å ta hensyn til bekkenløsningen, jeg hører om mange som er plaget, men som ikke tar hensyn til dette. La andre hjelpe med husarbeid, ikke løft tungt, få riktige sko, og ta det med ro, slapp av når du kjenner problemene, og gå til behandling.

Annonse

Når dere tar tabletter, husk at knøttet ikke klarer å skille ut disse stoffene så godt som deg.

Så tenk på knøttets helse, ikke bare dine smerter.

Jeg har klart meg uten, nå er jeg i uke 20.

Jeg har hatt mange våkenetter pga dette, men heller det enn å gi knøttet unødige avfallstoffer....

Ære være de som klarer seg uten smertestillende,men jeg må bare si at i noen tilfeller så MÅ man faktisk ta medikamenter.

Jeg hadde selv så sterke smerter at jeg til slutt ble innlagt på sykehuset,og lå der i litt over en mnd,før jeg ble overført til rehabiliteringssenter og var der i 3 uker.

I hele den tiden fikk jeg smertestillende,og ble fulgt opp med ultralyd og blodprøver hver eller hver annen dag.

Nå viste det seg at jeg ikke "bare" var dårlig av bekkenløsning,men også en annen revmatisk sykdom.Men det visste hverken jeg eller legene da....

Jeg er i uke 33 og "klarer" meg med varmeflaske og øvelser...Dvs det er vondt som et lite helvete, men siden jeg vet fra før jeg ble gravid at til og med Paralgin Forte ikke hjelper på meg, så har jeg ikke tatt meg bryet å prøve smertestillende.

Men jeg må si jeg skjønner de som gjør det, for fy satan dete r vondt av og til =S

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...