Gå til innhold

Håndhygiene og spedbarn

Anbefalte innlegg

Hei jenter! Jeg sitter her med masse tanker, noe som er blitt mer og mer vanlig i svangerskapet mitt... Det som opptar tankene mine nå er kanskje irrasjonelt, men likevel viktig for meg å få luftet med dere kjekke jenter på novemberforumet for å høre deres mening om det.

Saken er den at jeg er lært opp til at hvis jeg skal holde et spedbarn, så går jeg helt naturlig og vasker hendene mine først. Derfor var det en selvfølge for meg og min mann da vårt første barn ble født for 4 år siden at om de som kom på barselbesøk ikke vasket hendene før de skulle holde babyen, så ville vi si ifra om det. Mannen min skal ha all honnør der - han ble kjempeflink til å si ifra!

Det jeg synes er rart er at man skal være nødt til å be et voksent menneske om å vaske hendene før det holder et nyfødt barn! Det som sjokkerte meg mest var da svigermor skulle holde poden for første gang. Hun ble omtrent fornærmet og ille berørt da hun ble bedt om å vaske seg på hendene. Det kunne da ikke være nødvendig - hun hadde jo vasket dem før hun dro hjemmefra og hadde visstnok "bare" tatt i bildøra....

Er det bare jeg som er overfølsom på dette området eller synes dere jenter også det er viktig med god håndhygiene i håndtering av spedbarn? Begynner å føle litt på dette nå som det begynner å nærme seg at nestemann kommer og vi sannsynligvis - utrolig nok - blir nødt til å minne folk om dette igjen :-/

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10037984-h%C3%A5ndhygiene-og-spedbarn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette har ikke vi tenkt noe særlig på og trur egentlig ikke vi kommer til å bry oss så mye om det heller. Hva slags bakterier o.l kan overføres til den lille, det er vel det du snakker om i innlegget ditt?

Alle mine og samboers nære og kjære har normal hygiene, og ser derfor ikke på det med at de skal vaske hendene som et "must".

Men ved bleie skift o.l er det jo krav fra min side og eventuelt de andre som skal bytte på den lille at de har vasket hendene.. matstell m,.m+++

Heia:o)

Jeg skjønner deg godt, når jeg har vært på besøk hos nyfødte har jeg automatisk vasket henda, de små ser så sjøre ut. Folk putter fingrene oppi ansikte, blir nesten små irritert av det... Husker det med min lille. Bra du/ dere sier i fra om du føler de er riktig for dere:o)

Normalt er det jo å vaske henda når man kommer på besøk:o)

Jeg er også slik at jeg liker at folk vasker seg på hendene før de holder babyen, og jeg vasker automatisk hendene selv før jeg skal holde en nyfødt. Kjenner at jeg ikke er så hysterisk på dette punket nå med nr. 2 som med nr. 1. Men vanlig håndhygiene kan man vel få forvente, når man i tillegg sier fra på en hyggelig måte.

regner med at de er normalt renslige de som holder babyen jeg så det har jeg ikke tatt opp med dem som har vært på besøk med noen av mine.men ingen får jo stikke fingre i munn eller susse på et nufødt barn som ikke er deres .de fleste holder jo bare i teppet det har rundt seg og normal reinslighet er en selfølge!

Annonse

Hei :)

Jeg for min del synes det høres litt voldsomt ut at alle må gå å vaske hendene før de holder en nyfødt baby. Normal renslighet og hygiene er en selvfølge for meg og min omgangskrets, og hendene skal selvfølgelig vaskes før mat/bleieskift, etter røyking eller andre "skitne" aktiviteter som kosing med dyr o.l. Og man stikker selvsagt ikke fingrer inn i munnen e.l. på babyen, heller ikke når hendene er vasket mener nå jeg. Som helsepersonell vet jeg at maaaange bakterier ikke går av ved vanlig håndvask, selv om den varer i 30 sekunder. Og hvor mange gnikker hendene i 30 sekunder når man vasker seg? Svært få, og da er det enda flere bakterier på hendene som ikke forsvinner. Synlig dritt forsvinner altså ved håndvask, men ikke bakteriene som jo er det som kan påføre barnet smitte eller hva det er dere er redd for ;-)

At alle MÅ vaske hendene rett før babyen skal holdes praktiseres altså ikke hos oss. Hva om man er ute på trilletur, og skal sette seg på en benk å amme? Bør man ha med seg desinfeksjonsvæske i håndveska da? Dersom man f.eks har med seg en venninne/bestemor/søsken, kan ikke hun få holde babyen utendørs dersom det ikke er en vask i nærheten? Hva med når man setter fra seg vogna i butikk og skal ha babyen over på handlevogn? Hva med storesøsken? Jeg har selv en jente på 4 år fra før, og kommer ikke til å kreve at hun må vaske hendene hver gang hun skal leke med storebror...

Babyene er helt nye i verden, men de skal bygge opp sitt eget immunforsvar - og de har bare godt av å bli utsatt for litt "baselusker" etter mitt skjønn. Normal renslighet og hygiene bør holde - men dette er mine tanker, jeg dømmer ingen andre for å ha andre tanker selv om jeg gjerne høres litt "skarp" ut i innlegget ;)

Må si du skrev det akkurat slik jeg tenkte!

Men så må jeg også si at jeg ikke tror dyr er farlige for unger, jeg har en hund og hun skal få lov å hilse på ungen altså uten at jeg desinfisere henne.

HELT enig med det du skriver!

Overhodet ikke vondt ment fra min side altså men: Synes det høres litt vel hysterisk ut. Sålenge folk har normal håndhygiene er vel det greit nok så lenge de ikke begynner å putte fingrene inn i munnen på ungen (som noen av en eller annen grunn liker å gjøre). Babyen må bli vant til bakterier (regner med det er det du er redd for), snart skal jo han/hun ut og utforske verden selv, blat annet med å putte alt mulig i munnen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...