Gå til innhold

er det noen her med barn med atresi av en eller annen form?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Datteren min har øsofagusatresi, dvs at deler av spiserøret manglet. Jeg vet ikke helt om jeg kan fortelle deg noe som er intressant for deg for jeg vet ikke hva jujunumsatresi er...??

det er at det ikke er noen forbindelse til tynntarmen. i vårt tilfelle lå tynntarmen ganske tett inntill, men det var slimhinner i mellom som sperret. så operasjonen hun måtte i gjennom ble ikke av de aller mest kompliserte, og var vellykket, heldigvis.. :)

kordan ble det oppdaget da?

Her ble det oppdaget at ho manglet endetarmsopningen ved en tilfeldighet 2 timer etter fødsel, jm skulle måle temp og fant ikkje noe hull til å gjøre det. jenta ble raskt lagt inn på nyfødtintensiven, ho var jo ellers helt frisk, erklært perfekt av flere jm og sånn så det var rart at ho plutselig liksom ble overvåket, ikkje fikk eg amme mer, hadde gjort det. og så var det alle undersøkelsene ho måtte igjennom, etter andre feil påhjerte, nyrer urinveiene ++ der det var vanlig at dei hhadde tilleggsfeil...... no har eg vært igjennom en spontanabort etter på og er gravid igjen og skal ha i november. I uke 32 skal eg på ny ultra der legen skal se etter feil. Eg tror alt er bra men det blir ekkelt å ligge der på benken alltså

jeg hadde alt for mye fostervann (3-5 liter), så vesla svelgte to vannglass med fostervann under fødselen, pga det måtte de ta røngten for å se om de hadde fått opp alt, og da så de at det var noe galt med tarmen. hun hadde heldigvis ikke fått noe å spise da... ble sendt med ambulanse og ambulansefly til st.olavs i trondheim og innlagt på nyfødtintensiven, der hun ble operert når hun var 3 dager.

kan ikke si at jeg følte meg helt som en mamma i begynnelsen, var liksom ikke min unge, den der som jeg ikke fikk stelle og styre med som var koblet til masse ledninger og ikke fikk mat i begynnelsen, for så å få næring intravenøst... i tillegg til at jeg var helt alene der nede mesteparten av tida.. :s ofte glemte jeg rett og slett at hun ike var i magen min lengre, og satt på siden av henne og strøk meg på magen.. :s men det gikk nå bra til slutt...!

har allerede begynt å tenke på neste, har egentlig litt lyst på to tette, men tror nok ikke mannen er enig.. :) er fremdeles litt tidlig uansett, jenta er jo bare 7 uker.. :) men kjenner jeg allerede gruer meg til neste fødsel, jeg som nesten ikke gruet i det hele tatt til denne... og lurer på hvordan oppfølgingen blir da, for det er vel ganske forskjellig fra sted til sted...

gratulerer så mye med kommende baby, håper alt går bra...! ;)

Annonse

Må ho operes flere ganger eller var det nok med denne ene gangen? Du får nok en ekstra ultralyd.... den blir nesten prakka på deg ved haukeland og dei er jo gniten med det meste......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...