Gå til innhold

fått leilighet , men kan jeg søke om støtte til depositum nå ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

skal flytte inn i en leilighet om 1 måned, har akkurat nok til depositum osv men blir veldig lite til mat, og lurer på om jeg kan da søke om penger (lån??) til depositum fra sosialen ? har papirer her på det men vet ikke hva jeg må sende med , feks kontrakt eller noe ? og evt hvor mye jeg kan søke om ?

Skrevet

jeg lurer på om ikke de har sluttet med sånne depositumslån, mener det var noen her inne som sa det. Men husbanken låner ut til depositum og jeg vet at DNBnor også gjør det. Så du kan jo eventuelt snakke med de. Du trenger nok sikkert å ha med kontrakten for å vise hvor mye depositumet er på, og eventuelt kanskje ha depositumskonto i den aktuelle banken.

Gratulerer med leilighet :)

Skrevet

gratulerer med leilighet :)

er riktig som min lille supergutt sier, de har slutta med depositumslån på sosialkontoret. de kan stille en garanti for manglende betalt husleie, men det er få huseiere som godttar det siden det ikke dekker skade e.l.

jeg fikk depositumslån i dnbnor. måtte vise kontrakten og fikk lån på den summen depositumet var.

Skrevet

Man får ikke lån til depositum fra sosialkontoret, det de evt gi er depositumsgaranti. Det dekker det samme som depositum på en en konto, men hvis du f. eks ikke betaler eller ødelegger noe nå huseier vise til at han har forsøkt å få penger fra deg, og må evt dokumentere skader.

Når du skal søke om det må du levere husleiekontrakt, og du må levere med selvangivelsen, dokumentasjon på inntekter og utgifter.

Sånn er det hvertfall hos oss.

Gratulerer med leilighet. =)

Skrevet

Det er den depositumsgarantien det er slutt på!!

Du må søke i den banken du bruker fast. Får du avslag der, kan du få kommunalt depositumslån, via husbanken. Men de bruker flere uker, så bare hiv deg rundt i tilfelle...

NB! Lånet er KUN depositumet, og ikke mere. Og koster ca 1000 kroner å opprette. Og du må betale tilbake månedlig, med vanlige bankrenter... Surt! Som å øke husleien din med 4-500 kroner i mnd!! Jeg søkte, fikk tilslag om 17.000, hvorav nedbetaling var 5 år ca 400 i mnd, og det ble da totalt å koste nesten 26.000. Jeg takket nei!!

Skrevet

herregud at det går an, ( det var meg som startet tråden ) ..

Ja så jeg ringte jo opp sosial kontoret for ei stund siden og fikk da skjema jeg kunne søke om depositum støtte ? men står veldig uklart på skjemaet da..får vel ringe opp sosialen, men aldri i Livet jeg tar lån på despositum som går opp flere tusen kroner i bare renter..

da låner jeg heller evt av familien..

depositum her blir på 20.000 kr! veldig mye ja. men har akkurat nok til det men da har jeg ikke til mat osv.. men moren har sagt hun ervillig til å hjelpe meg litt, siden leiligheten var såå perfekt for oss ! :)

Skrevet

Vi bruker fortsatt depositumsgaranti hvertfall, så noen sosialkontor gjør det. Altså at det ikke er et lån.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...