Gå til innhold

Hvordan var dette med trening under graviditeten?


Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

det er lov og veldig bra! Man skal trene slik man er vant til å trene før svangerskapet. Men man skal ikke anstrenge seg alt for mye - og trappe ned når du kjenner det er ubehagelig eller du blir veldig sliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, joda, vet at jeg kan og bør trene, det var vel ikke helt det. Men jeg mener å huske noe om styrke på mage osv, at det ikke var helt heldig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har fått beskjed at når man er gravid så skal man holde seg borte fra styrketrening og sit-ups o.l. Trening hvor man bruker magemuskler og bekkenet på er ikke heldig.

Ellers så er det visst bare å trene, men med måte:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Situps er ok til og med 3-4 måned - derretter skal du gå over til å kun ta situps som går på de skrå magemusklene.

Og det er helt feil at man skal unngå å bruke mage og bekkenmusklatur. Jeg er magedanser og anbefaler trening av disse musklene på det sterkeste. Det forebygger bekkenløsning og kan gi deg en kroppsbeherskelse som kan gjøre fødselen lettere.

Så bare tren med GOD samvittighet:) Bruk det som huskeregel at hvis det ikke er ubehagelig så er det ikke farlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Du kan fint trene både styrketrening, og gjøre mageøvelser. Du må bare være ekstra flink til å lytte til kroppen din, og kjenne etter hva so føles bra for deg. Dersom øvelser kjennes ubehagelige på noen måte, skal du unngå de spesifikke øvelsene, og heller prøve å finne gode alternativer. Du bør heller ikke bruke veldig tunge vekter, eller øke vekter mens du er gravid.

 

Veldig mange tro at de ikke kan trene magemusklene når de er gravide. Dette er ikke riktig. Også her skal man kjenne godt etter, og ikke presse seg mer enn det som føles bra. Enkle sit-ups er helt ok! Det er langt senere i svangerskapet at en skal være mer forsiktig - når magen virkelig har begå bli stor, og magemusklene er utsilt. Det som kan skje da, er at "sømmen" midt på magen - der de rette magemusklene går sammen, kan revne. Dette er kun i ekstreme tilfeller - og skjer ikke ved forsiktige sit-ups.

 

Men kjenn etter når du trener. Vi er alle svært ulike når det gjelder fysikk, og hvor trente vi er. Og du som er vant ved trening, burde ikke ha noen problem med å fortsette som før - mulig med noen små justeringer etter hvert ;o)

 

Lykke til :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...