Gå til innhold

Sykepleierstudent og planlegging

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet det finnes utallige innlegg om når det passer å bli gravid og hvordan det fungerer med tanke på fødselsstipend osv. Likevel har eg 1000 spørsmål som eg ikke klarer å finne svar på.

Først og fremst vet eg at eg e ung til å planlegge å bli gravid. Men det fins nok av folk som kan fortelle meg det, så istedenfor å høre en tale om å vente osv, så trenger eg støtte og råd, spesielt fra de som går eller har gått på sykepleien.

Skal begynne 3-årig sykepleiestudie i Bergen til høsten, og planlegger samtidig graviditet allerede første året. Det ideelle ville jo være å bli gravid slik at termin blir rundt juli eller august neste år?! For å unnslippe å være høygravid under eksamen. I dette tilfelle har jeg lest noen innlegg der folk virkelig anbefaler å vente fordi spesielt 2.året e så intenst. Men e det virkelig SÅ gale?

Har samboer i full jobb, egen stor og billig leilighet, vi har hver sin bil og 10 minutters reise til skolen. Økonomien kan vi absolutt ikke klage på på dette tidspunkt. I tillegg har skolen studentbarnehage, noe som innbiller meg at det blir litt lettere å få barnehageplass. Men det med barnehageplass bekymrer meg littegrann.

Likevel er det eksamen som er det største spørsmålet. Forhåpentligvis e eg jo ikke høygravid i midten av juni, men det e vel flere som har greid dette før meg. Og dersom det skulle bli en for tidlig fødsel. Går det ikke da an å ta eksamen opp igjen til høsten? Det samme gjelder dersom eg ikke blir gravid me en gang, og ender opp me en termin rundt jul eller på våren. Hvordan fungerer det me mer enn 1 års permisjon og eksamen osv.?

Man må jo tenke at det å planlegge å bli gravid, e noe helt annet enn å plutselig bli gravid og måtte endre planer og livsstil. Dette har nå vært planlagt i nærmere 2 år, ikke bare mellom meg og samboer, men også venner og familie.

Det ble et langt innlegg, men håper noen klarer å unngå dette me alder og alle de "dumme" tingene, og heller gi meg den støtten eg og andre her inne trenger.

Videoannonse
Annonse
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Nå vet jeg ikke om det er her du skal studere, men fant dette da jeg googla sykepleie og Bergen:

http://student.hib.no/eksamen/ahs/index.html

Som du ser så har de regler for ny/utsatt eksamen, men det står selvsagt ikke når disse blir holdt, for det varierer fra fag til fag. Her i Oslo må man noen ganger vente et halvt eller et helt år på ny eksamen, mens i noen fag er det ny eksamen i august for vårsemesteret og januar for høstsemesteret. Virker også som de som ikke møter opp til eksamen kan søke permisjon i ett år, for så å ta eksamen igjen (se punkt 7)...ville ha spurt skolen om dette for å være helt sikker på sånne regler.

Nå er det ikke krise å være høygravid under eksamen, og jeg ser heller ikke noe negativt å få barn helt ut i oktober. Selv er snulla mi født 14. oktober, og hadde jeg ikke blitt gravid igjen så hadde jeg satsa på fulltidsstudie mens hun var i barnehagen. En del barn som begynner når de er 10 mnd, og det gjør faktisk hun nå, men det blir deltid. Her i Oslo går forresten studiebarnehagene på ansiennitet, så det er vanskelig for en fersking å få plass (takk og pris for at barnefar her har studert lenge!). Men nå lover jo regjeringa full barnehagedekning, og det er vel ikke aktuelt med barnehage før tidligst høsten 09 for ditt barn, så blir nok lettere å få plass da. De fjerner nok ikke kontaktstøtta før det er full barnehagedekning, så dagmamma kan jo også være et alternativ.

Faktisk så tror jeg ikke eksamen er det værste...som du sikkert har lest her på bim så finnes det mange svangerskapsplager, og disse kan dukke opp når som helst i svangerskapet. Selv blei jeg gravid med snulla i januar, og det endte med at jeg måtte sykemelde meg hele det semesteret pga svangerskapskvalme!:-/ Heldigvis var jeg enkeltemnestudent da så trengte ikke bekymre meg for å bli forsinket i utdannelsen. Jeg er altså ikke sykepleierstudent, og aner ikke åssen dette studiet er, men antar at det krever mer av studenten enn språkfag som jeg tok. Du må vel ha praksis og sånt.

Dessverre kan man ikke planlegge når en blir gravid, og hvordan svangerskapet blir, og det er umulig å vite i hva slags form en er i (f.eks. har jeg et mye bedre svangerskap nå enn med snulla) og hva man orker av utdanning og jobb. Tror ikke terminen spiller så stor rolle egentlig...du får spørre skolen åssen det er hvis du f.eks. tar permisjon fra januar/februar/mars til januar. Det gunstigste er jo å ikke føde under eksamen, så det er vel snakk om 2 tidsrom dere bør unngå å få termin på, og som prøvere kan dere enkelt finne ut når dere i såfall må beskytte dere. Men selvsagt kan ingen garantere at det ikke blir for tidlig fødsel, men sånn er livet.

Håper det her var til litt hjelp!:-)

Skrevet

Takker masse for at du tok deg tid til å svare, og ikke minst undersøke dette med eksamen. Har hørt fra andre at eksamen på en måte ikke e det største "problemet"...de fleste som vil, klarer det, så sant de ikke føder akkurat den dagen :P

Det letteste vil nok være å snakke me de på min skole og få all informasjon som gjelder der, siden det sikkert e forskjellig fra sted til sted. Det eneste som plager meg litt e at eg syns det passer ganske dårlig å begynne et studie, og samtidig komme å si første mnd'en at eg planlegger graviditet og permisjon. Det e liksom lettere å fortelle dette ETTER at eg e blitt gravid, siden det da ikke finnes noe "valg" på en måte.

Dette med svangerskapsplager og for tidlig fødsel e selvfølgelig den største frykten, men så e det jo også de tingene man verken kan forutse eller gjøre noe med. Bare krysser fingrene for at eg ikke plages altfor mye, slik at fravær vil ødelegge det.

Jaja, det første hinderet e jo å bli gravid, så vi får vel begynne med det ;)

Skrevet

Hei!!

Jeg begynner på 3. året på sykepleien nå og har termin i slutten av september. Jeg har ikke vært i spesielt god form, plaget med bekkenproblemer. Tror ikke du skal bekymre deg så mye for om du får gjennomført eksamnene dine. Det ordner seg nok på et vis. Praksisperiodene er MYE værre dersom kroppen ikke fungerer som den skal. Jeg har i allefall vært ganske sliten både i kroppen og hode i praksisperiodene. Du må liksom være "på hugget" hver dag i praksis og det er ikke lett. Veldig glad jeg var ferdig med den værste kvalmen og trøttheten før jeg skulle i praksis og at bekkenet ikke ble så ille som det er nå før etter at praksisperioden var over.

Men som det er skrevet før her så klarer man jo det man bestemmer seg for!

Jeg skal forresten bare utsette en praksisperiode og ellers gjennomføre siste skoleår som vanlig (håper jeg da :-)). Har fått veldig god hjelp av skolen til å legge opp et opplegg som er mulig for meg å gjennomføre. Det ser i allefall slik ut nå utfra hva de har sagt i samtaler, så gjennstår det å se om de gjennomfører dette i praksis........

Lykke til!!

Skrevet

Praksisperiodene kan nok bli en utfordring...og det e jo ikke noe man kan forutse, men det e vel akkurat derfor noen "anbefaler" meg å prøve 1.året istedenfor 2. og 3. siden det blir mer praksis då.. 1.året e det jo ikke mange ukene, og det som skjer på skolen kan vel heller tilrettelegges litt mer dersom det trengs..håper skolen min blir like åpen og hjelpsom slik at det blir noe av det siste eg trenger å bekymre meg for.. :)

Skrevet

Jeg tror kanskje det ikke er så dumt å gjøre det slik som du tenker, anonym. Det er jo bare noen få uker på sykehjem første året på HiB, i alle fall hvis de ikke har lagt om veldig mye. Å gå gravid 2.året må være bra tungt! Jeg er gift med en som gikk der, og det var veldig mye praksis på andreåret, mens 1året er det mer eksamener og lesing. Greiere det når man er gravid!

Jeg jobber på sykehus ved siden av studiene, og det er ingen tvil om at det er fryktelig hardt å jobbe når jeg er gravid. Bare ren studering går for det meste fint, da kan man planlegge tiden litt selv.

Om det skulle klaffe tidligere enn du hadde trodd og du plutselig har termin i juni, så får du heller utsette den eksamenen da hvis det ikke går bra å ta den. Det går nok helt fint:)

Lykke til med alt!

• 1 måned senere...
Skrevet

Heihei.

Jeg går 2. året på sykepleien og har termin i slutten av januar. Syntes det er supert for 2.året er tøft og mye å gjøre, men greit å få unna første halvdel og komme tilbake etter ett års permisjon. Jeg studerer deltid ved universitetet her i byen også og skal fortsette med det i permisjonen min. Jeg skal snart ut i praksis og tenker det blir litt slitsomt. Nå har jeg hatt et luksus-svangerskap med null plager (formen er faktisk bedre enn før jeg ble gravid) og magen er knøtteliten så tror ikke det blir så tungt. Dette er jo ting man aldri vet på forhånd så når det passer best kan være vanskelig å planlegge. Jeg hadde ingen planer om bebis men nå syntes jeg timingen er perfekt!!!

Skrevet

Jøss, jeg ble litt overrasket over at innlegget mitt lå på førstesiden.

Men det var jo koselig å se at noen har svart meg. Og situasjonen min er endret betraktelig :) Her klaffet det på første forsøk (litt tidligere enn planlagt kanskje) og jeg er nå 5+3. Har forløbig termin 9.juni dersom alt går som det skal.

På skolen går alt strålende, jeg har min første eksamen allerede på torsdag denne uken. Har kjent kvalmen 1 dag, den dagen jeg testet meg, men det var det. Har hatt litt mensmurringer og luftsmerter men ellers er formen fin. Angående dette med eksamen osv. Det viser seg at vi har som sagt en eksamen nå, og en før påske. Dermed blir ikke eksamen det verste for meg.

Praksisen er kanskje litt verre. Med Termin 9.juni skal jeg egentlig ut i permisjon rundt 18.mai. Men min praksisperiode dette 1.året er fra uke 13-19, altså siste uken i praksis er uken før jeg skal ut i permisjon så vidt jeg har funnet ut nå. Med andre ord er jeg høygravid i hvertfall 2-3 uker av praksisen. Dette kan vel by på mange problemer kan jeg tenke meg. Jeg prøver å undersøke litt hvordan det blir dersom jeg ikke får tatt praksisperioden i det hele tatt. Ser noen skriver at de har utsatt noen av sine perioder, hva skjer videre med det? Når må du ta de om igjen osv?

Jeg krysser fingrene for at jeg kommer meg knirkefritt gjennom de 12 første ukene og blir en lykkelig Juni-mamma. Tusen takk for alle svar :D

Skrevet

Hehe, ikke tilfeldigvis en 2. eller 3.års-student i Fyllingen innpå her vel ;)

Men takker for det, og lykke til på fredag hvis du e en av de ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...