Gå til innhold

Aktiv sykmelding og ansvar

Anbefalte innlegg

Noen som har peiling på dette?

jeg er sykepleier, og aktivt sykemeldt. I akt.sykemld.avtalen jeg skreiv med arb.giver presiserte vi at jeg ikke skulle være med i stell, og at jeg ikke skulle brukes i konfliktsituasjoner med aggressive brukere.

Under punktet "arbeidstid" skreiv vi "vanlig arb.tid".

Og nå prøver arb.giver å presse meg til å gå ansvarsvakter, dvs at jeg er den eneste høgskoleutdanna på jobb i helga. At jeg skal ha det medisinske ansvaret, og f.eks ikke kan gå hjem pga det er jeg som bærer medisinnøklene...

Dette oppleves helt feil, for jeg mener jeg skal ha rett til å kunne gå hjem om jeg blir dårlig, dvs det må være en annen person som har ansvaret. Hadde egentlig trodd jeg skulle være der "på kjøtt og flesk", liksom...

Noen som vet?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10027936-aktiv-sykmelding-og-ansvar/
Del på andre sider

Fortsetter under...

har det litt på samme måte..arb.giver mener jeg skal være på jobb like mange timer som vanlig, bare gjøre "andre ting".skrevet plan over hva jeg skal gjøre-f.eks onsdag 23.8: forberede legevisitt, 6 timer..da er det jo ikke slik at jeg kan gå hjem om jeg blir sliten akkurat.virker som dette med aktiv sm blir praktisert veldig forskjellig!står jo ingenting på nav om hvor mange timer man skal være på jobb,på min arb er det slik, i hvert fall med meg at jeg skal være på jobb og gjøre andre ting i like mange timer som jeg er til vanlig."alle"sier de er slik at man kan komme og gå når man vil,men når man har konkrete oppgaver er det jo ikke like lett...skal til legen igjen om tre uker, da vil jeg be om full sm.føler at det blir litt feil slik det er nå!tror vi må høre med nav..ringe de:-) forhåpentligvis får man svar..mitt lokale navkontor var stengt i dag da jeg skulle ringe i dag-surt:-(

Stå på ditt. Som aktivt sykmeldt skal du IKKE regnes med i arbeidsstokken i det hele tatt. Poenget med aktiv sykmelding er at du skal kunne delta det du orker (selvsagt med utgangspunkt i noen faste tider, f.eks fra 7.30 - 13.00 eller noe sånt, ikke kveldsvakter f.eks dersom det er på ettermiddagen du blir mest sliten ol, IKKE nattevakter). Det SKAL derfor leies inn vikar for deg, uansett om du er på jobb eller ikke.

Ta kontakt med tillitsvalgt, dersom du føler du blir tvunget til ansvarsvakter. For det kan IKKE arb.giver pålegge deg. Du går bare "oppå" når du er aktivt sykmeldt. Jeg var aktivt sykmeldt en stund (er også sykepleier på sykehus). Pga formen min ble det lagt opp til et par dager i uka, kun dagvakter, men der jeg sluttet kl 13. Ikke kveld og ikke helg. Jeg klarte ikke så mye, men hensikten med min aktive sykmeldign var like mye å opprettholde kontakt med jobben og jobbmiljøet som å gjøre noe nyttig. Noe også aktivt sykmelding er ment å kunne brukes som også blant annet. Dette fordi all forskning har vist at jo lenger man er borte fra arbeidsmiljøet ved langtidssykmelding, desto vanskeligere har det vært å få folk tilbake til jobb igjen. Og man blir rimelig lenge borte (ufrivillig) når man som meg blir sykmeldt omtrent hele svangerskapet, for så å gå ut i nesten 1 års svangerskapspermisjon. Vet det fra tidligere, da jeg også opplevde det samme ved forrige svangerskap.

Er du kommunalt eller statlig ansatt, så skal begge disse etater være IA-bedrifter, og da påhviler det arb.giver et ekstra ansvar for å tilrettelegge og sørge for vikar når du er i aktiv sykmelding. Ikke gi deg her.

Annonse

Hei og takk for alle svar :)

Det som skjedde videre var at jeg ringte NAV , og de ble helt sjokkerte. Det var jo fint for meg, som tenkte at nå skulle jeg iallefall si fra på jobb.

...men når jeg kom på jobb hadde NAV allerede sagt fra for meg: De hadde ringt og gitt avd.leder tydelig beskjed, og han la seg helt flat og sa at det aldri hadde vært meningen å presse meg.

Var egentlig litt pinlig, jeg ringte jo NAV bare for å forhøre meg, og nå tror sikkert avd.leder at jeg ringte for å klage på han ...

Men uansett, problem løst, jeg skal ikke ha ansvarsvakter alene :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...