Gjest Skrevet 7. august 2007 #1 Skrevet 7. august 2007 Bruker dere noen spesielle kremer o.l for å forebygge strekkmerker? jeg smører meg kun inn med en Nivea krem på magen før jeg legger meg, grunnet kløe. Er det faktabasert at kremer kan motvirke strekkmerker eller er det å annse son et kjærringråd`? Har nemlig sett at de selger dyre kremer som skal motvirke disse strekkmerkene, men er jo ikke noe vits i å kjøpe de hvis de ikke fungerer!
Erisa* Skrevet 7. august 2007 #2 Skrevet 7. august 2007 Det eneste som muligens kan ha en effekt er kremer med vitamin E, men det er veldig lite vitenskapelige bevis på effekt av slike dyre kremer. Ganske mange som har brukt dyre kremer daglig som likevel får strekkmerker. om du får strekkmerker eller ikke er genetisk betinget, og også avhengig av hvor fort magen vokser. Merkene dannes ved at underhuden sprekker, og da hjelper det ikke mye med krem. Men det er jo bra med litt fuktighetskrem mot tørr hud, så du gjør jo ikke noe galt der:)
dolly29 Skrevet 8. august 2007 #3 Skrevet 8. august 2007 Jeg har kjøpt en graviditetsolje på helseshoppen. Den ligger i stavanger, men jeg tror de har nettside. helseshoppen.no. Denne oljen lager damen som jobber der og jeg har venninner som har brukt den og ikke et eneste strekkmerke fikk di...
dolly29 Skrevet 8. august 2007 #4 Skrevet 8. august 2007 Var nettopp inne på siden. Men klarte ikke å finne oljen. Men du kan jo kontakte de og spør om di sender? Liten flaske koster 140, (men den er veldig liten) og stor flaske koster 350 tror jeg. Den store holder for hele svangerskapet.
Maria&Casper Skrevet 10. august 2007 #6 Skrevet 10. august 2007 Smører bare med spenol. Funker nok d..
TurboAmma Skrevet 12. august 2007 #7 Skrevet 12. august 2007 Det er et hormon i kroppen som har noe å si for om du får strekkmerker eller ikke. Det har lite med krem som inneholder det ene eller det andre. Tro meg, jeg har prøvd å smøre, uten noe som helst virkning, og legen min sa "Du må bare smøre, men du smører forgjeves". Ikke alle har samme elastisitet i huden... jeg har nok ikke noe elastisitet overholde!!!
Bdancer Skrevet 15. august 2007 #8 Skrevet 15. august 2007 hmmm det som er poenget er vel å bruke en fet nok krem som virkelig gjør huden myk og tøyelig... Jeg anbefaler A-creme eller bodybutter fra bodyshop. har psoriasis og vært igjennom en del kremer og har kommet fram til at A-creme virkelig er bra for huden:)
TobiasFeb08+JulieOkt12 Skrevet 16. august 2007 #9 Skrevet 16. august 2007 Jeg har flere venninner som har brukt body butter med kakaosmør fra body shop, og de har ikke fått.. Så jeg prøver meg på det, og satser på det går bra...
Anonym bruker Skrevet 18. august 2007 #10 Skrevet 18. august 2007 Brukte en olje fra Bodyshop - og fikk ingen strekkmerker. Men nå har det vært lite av det i familien min ellers - tror det i bunn og grunn kommer ann på elastisiteten i huden, og kanskje ikke noe vi kan styre i det hele tatt? Jeg ble forøvrig DIGER, da jeg gikk 14 dager over...
amandita Skrevet 19. august 2007 #11 Skrevet 19. august 2007 Det er vel egentlig ikke noe som dokumentert hjelper, pga det er underhuden som sprekker... Det eneste du må passe på er at du har en GOD, FEIT krem og keep it moist! Jeg bruker selv BodyShop's nydelige bodybutter SHEA krem, og har ikke fått ett eneste merke. 3 weeks to go.. Amandus
Liten januarspire - nummer 4 Skrevet 25. august 2007 #12 Skrevet 25. august 2007 Jeg kjøpte en flaske med skikkelig dyr svangerskapsolje . Funket ikke i det hele tatt så å si . Men så leste jeg på ingrediensene å prøvde de en etter en, og MANDELOLJE funket !!! Har brukt mandelolje i 6 uker å har ikke fått ett eneste strekkmerke etter det, og de jeg hadde fra før er begynt å blekne .. Mandelolje får kjøpt på LIFE butikkene og koster ikke mer enn 75 kr for ei stor flakse, min ser ikke ut som den er åpnet ennå, selv om jeg har brukt den hver dag i 6 uker, så den holder lenge !
$ilje Skrevet 28. august 2007 #13 Skrevet 28. august 2007 Som mange her sier så er det genetisk betinget hvorvidt man får strekkmerker eller ei,MEN det skader vel aldri å prøve gjør det vel?:)Man føler seg i allefall bedre.Selv skrubber jeg meg i dusjen med loreals exfoliating scrub eller hva det heter og smører mage,rygg,rompe,lår og pupper med body butter fra body shop.Ellers tar jeg også omega3 siden dette smører innenfra.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2007 #14 Skrevet 31. august 2007 ingenting hjelper mot strekkmerker. er huden stram så kommer de uansett salve og kremer, men er du fryktelig tørr så kan det nok forebygge litt.... er utdannet apotektekniker og der er desverre ingen kremer som hjelper! de som er på markede er der for å selge å tene penger, desverre......
MariaEW- 05.10.07♥ Skrevet 5. september 2007 #15 Skrevet 5. september 2007 jeg har desverre sprukket ganske mye, og har prøvd det meste.. nå bekymrer jeg meg ikke om merkene, men om ubehaget rundt det at huden strekker seg. (er veldig stor..115 omkrets og 162 høy.. (magen er helt stram)) det eneste som funker mot "strekkingen" er weleda svangerskapsolje.. den er ganske dyr, men kjenner flere som synes den er verd pengene.. sluttet med den ei venning og gikk over til body butter fra the bodyshop, men fikk ubehag med en gang..
Håperpåønskebaby Skrevet 5. september 2007 #16 Skrevet 5. september 2007 Jeg har selv store strekkmerker på mage og bryster etter vektøkning, ikke i forbindelse med svangerskap. Min lege anbefalte decubal, men følte selv at apobaske oily creem var like effektivt...
Anonym bruker Skrevet 17. september 2007 #17 Skrevet 17. september 2007 Tror ikke noe forebygger strekkmerker, er det ikke underhuden som blir strekt da?
BellaSuz Skrevet 23. september 2007 #18 Skrevet 23. september 2007 Var innom en helsekost en dag her, og de hadde en spesiell svangerskapsolje som skulle smøres på magen/ kroppen for å unngå strekkmerker. Dette er jo selvfølgelig noe arvelig betinget, men det er vel verdt å prøve. Dette er en oljeblanding med bl.a mandelolje, jojobaolje, arnika og hvetekimolje (vit- E) + en del andre oljer. Merket er Weleda og koster vel 220 kr for en flaske. Weleda har også en fødselsforberedelsesolje med jojobaolje og hvetekimolje som man skal smøre på mellomkjøttet for å styrke bindevevet (mot revning). Dette får man kjøpt på de fleste helsekoster. Har selv ikke prøvd disse, men har store planer når den tid nærmer seg, er foreløpig i uke 13 så det store behovet har ikke meldt seg ennå;-) Lykke til!
BellaSuz Skrevet 23. september 2007 #19 Skrevet 23. september 2007 PS: Kan jo også nevne at å ta en god del omega-3 olje under svangerskapet nok ikke er så dumt, det smører jo både hud og ledd, og gir deg smartere barn!
power puff Skrevet 3. oktober 2007 #20 Skrevet 3. oktober 2007 Det eneste som hjelper mot strekkmerker er c vitaminer. Det bygger opp huden din innenifra og gjør den mer elastisk slik at du ikke får (eller mindre)strekkmerker. Dette sier iallefall min hud lege. ikke vits og bruke masse penger på dyre kremer. ta c vitamin du!
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2007 #21 Skrevet 4. oktober 2007 Mulig jeg tar feil, men jeg har aldri hørt at det er C-vitaminer som bygger opp huden innenfra, men vitamin E!? C-vitamin er nødvendig for jernopptak og fettforbrenning, mens E- vitamin er et antioksidant som forhindrer harskning av kroppens celler (dvs beskytter kroppen). Noen andre som har hørt noe annet?
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2007 #22 Skrevet 4. oktober 2007 Ja, har også hørt E eller så var det A, husker ikke- men C var det definitivt ikke :-)
mammaen til Dennis Colin<3 Skrevet 7. oktober 2007 #23 Skrevet 7. oktober 2007 hey.. jeg har kjøpt en svangerskaps olje på helsekosten, merket heter weleda koster 200 og no.. den skal være for strekkmerker og sånn
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2007 #24 Skrevet 10. oktober 2007 Jeg har flere venninner som har brukt en slags krem/olje som heter Egyptian Magic. De har ike fått noe strekkmerker. Jeg er bare i uke 14 og magen har ikke vokst noe særlig,men har begynt å bruke den selv for å forebygge... Jeg vet den er bra mot masse andre ting,min bror har for eksempel vært veldig plaget av eksem,men han blir HELT bra når han bruker den. Den inneholder olivenolje, bivoks, honey Bee pollen (?), dronningbiegele og propolis... Koster 399 for en boks på 118 ml. Og den er kjempedrøy!!!
Gjest Skrevet 24. oktober 2007 #25 Skrevet 24. oktober 2007 Som flere andre her inne prøver å få frem, strekkmerker er genetisk betinget. Du kan smøre deg gul og blå, men hvis du er disponert for det kommer strekkmerkene uansett. Å smøre seg med niveakrem, mandelolje osv er sikkert godt for huden på andre måter, men hjelper ikke på strekkmerker. Hvis merkene får deg til å føle deg uattraktiv, så bruk heller pengene på noe annet som får deg til å føle deg bedre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå