Gå til innhold

fikk fast jobb og fant ut at jeg var gravid etter 2 uker

venter april

Anbefalte innlegg

Jeg fant ut av jeg er gravid 2 uker etter at jeg fikk fast jobb. Jeg er lærer og kontrakten begynte fra 01.08. Jeg gruer meg veldig for hvordan jeg skal si det på jobben. Spesielt når det gjelder mine kolleger, jeg er bekymret at a de kan tro at jeg ble gravid fordi jeg fikk fast jobb.

Jeg har vært vikar i 7 år og vi tenkte at vi ikke gadd å vente lengre på fast jobb så vi bestemte oss for å prøve.

Hva skal jeg gjøre? Når skal jeg si det til abeidsgiveren min og til mine kolleger?

Fortsetter under...

Hei du,

La meg først si at jeg skjønner hvordan du føler det, så det er nok litt kjipt å fortelle. MEN, du skal ikke ha dårlig samvittighet for dette. Særlig hvis du har jobbet der i 7 år, da har du jo gjort deg veldig fortjent til både fast jobb og permisjon! Dessuten bør en arbeidsgiver klare å se langsiktig nok til å verdsette deg uansett, du skal jo komme tilbake igjen (regner jeg med da).

Dessuten; min historie fra forrige svangerskap er kanskje verre.. Jeg ble oppringt og kalt inn til intervju på en jobb jeg hadde søkt på før jeg ble gravid. Jeg møtte opp og etter noen runder fikk jeg tilbud om jobben. Jeg hadde ikke sagt noe underveis i prosessen, men dro da for å snakke med de og fortelle sannheten. Det er det tøffeste jeg noen gang har gjort! Sjefen innrømmet at jeg gjorde det litt komplisert for dem, men de kunne jo ikke trekke tilbake tilbudet heller. Selv var jeg for tiden i et vikariat i en annen bedrift, så det var derfor jeg i det heletatt møtte til intervju.

Det ble til at jeg begynte i den nye jobben for å være der 3,5 mnd før permisjonen. I ettertid vet jeg at sjefen min var glad for at de likevel hadde ansatt meg og klarte å tenke langsiktig. Og selv er jeg veldig glad for at jeg tenkte på meg selv og har i dag en jobb jeg trives godt i!

Lykke til! Det går helt sikkert kjempebra. Og husk hvor fort ting er glemt..

Jeg fant at at jeg var gravid et par dager etter at prøvetiden min var over, og jeg fikk fast jobb...var veldig skeptisk i forhold til det å fortelle det til sjefen min, spesielt når barnefaren er en på samme arbeidsplass...fortalte det til ham etter at jeg hadde vært to turer hos lege og en del dårlig...fant ut at jeg måtte fortelle grunnen til at jeg var så mye borte...

Ble faktisk ganske overrasket over reaksjonen....han sa: da får jeg vel bare gratulere da...og tusen takk for at du informerte om det så tidlig, sånn at vi kan se litt framover i forhold til når du går ut i permisjon...Du må passe godt på deg selv, og ikke gjør mer enn du orker... :)

Gratulerer med fast jobb!! Stakkars deg som har måtte gå som vikar i 7 år sier nå jeg, det er lenge! Heldigvis er det nå ikke lov elngre enn 4 år for samme arbeidsgiver, så hadde den regelen gjledt tidligere hadde du hatt fast jobb i 3 år allerede- viss du har vært i samme kommune/fylkeskommune. Permisjonen er jo bare et lite avbrekk, du kommer jo tilbake og kan jobbe der i mange mange år videre, så synes ikke du skal bekymre deg for dette. Du kan si det når det passer for deg, mange venter minst tre måneder, jeg har ventet enda lenger, for når det var ca tre måneder så kom sommerferien- så jeg overrasker nok mange neste uke :))

Takk fot deres støtte,

vil bare rette på en ting i innlegget mitt og det er at jeg har jobbet hos min nåværende arbeidsgiver i 1 år som vikar og så fikk jeg fast, men før har jeg jobbet som vikar i flere år i andre skoler og så via vikarbyrå og slikt.

Heisann! Jeg har så å si samme bekymring som deg.. Har hatt lærervikariat et år nå, fikk fast stilling før ferien. Fant ut midt i ferien at jeg var gravid. Gruer meg til å snakke med sjefen, selv om jeg vet at han ikke kan si noe på det. Tenker heller på hva han og andre tenker..! Lurer også fælt på når jeg skal si det. Skal jeg si det med en gang, eller skal jeg vente til jeg har vært hos lege? Er ni uker på veg nå.. Hva er planen din?

Annonse

Hei,

Jeg er også lærer og fikk i slutten av april et årsvikariat på ny skole med tiltredelse 01.08.07. Ble gravid i begynnelsen av mai. Har gruet meg store deler av sommeren til å møte rektor igjen, dene gangen med kul på magen og beskjed om at jeg forsvinner etter jul..

Men de må jo ha tid til å finne en erstatter. Jeg tror de vil sette pris på at du forteller det så tidlig som mulig. Lykke til!

Dette går helt sikkert bra. Jeg er også utdannet lærer og som du sikkert vet etter mange år i yrket, så er det et ganske kvinnedominert yrke... :) Det kan ikke være en overraskelse for dem at du på et eller annet tidspunkt skulle bli med barn. Jeg fikk også fast jobb, oppdaget jeg var blitt gravid og måtte fortelle den nye rektoren at jeg var gravid. Det var noe jeg gruet meg mye til, men heldigvis tok de det veldig bra. Bare smilte og gratulerte. Jeg felte en tåre, for det var en utrolig lettelse. Så nå er jeg 18 uker på vei og startet i ny jobb på mandag. :) Lykke til!

Hei,

takk for støtte. Det betyr utrolig mye å få svar fra dere, nå føler jeg meg mye bedre.

Planen min er å fortelle det etter høstferien, da blir jeg ca. 14 uker på vei og magen kommer til å synes litt. Skolen kommer til å ha nok til til å skaffe en vikar.

Vi snakkes

Hei!

Jeg ble tilbudt vikariat, m mulighet for forlgelse, i mai, oppstart i august. I midten av juli forstod jeg at jeg var gravid. Har heldigvis permisjon fra min tidligere jobb, selv om jeg kunne tenke meg å fortsette i den nye jobben. Gruer meg også til å fortelle, og er veldig i tvil på når det vil være riktig tidspunkt. Er nok enig i at det ikke er lurt å vente for lenge heller, de skal jo få fatt i noen nye som skal inn i jobben! Samtidig tenker jeg at dersom de reagerer negativt er ikke det en arbeidsplass jeg ønsker å være på, jeg vil prøve å få flere barn om ikke altfor mange år... Det er risikoen med å ansette jenter som ønsker barn;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...