Gå til innhold

Tungt å tenke på at han skal i barnehagen

Anbefalte innlegg

Jeg har det litt vondt nå, vår gutt på 13 mnd skal snart i barnehagen. Jeg vet det sikkert er irrasjonelt, men jeg kjenner at jeg er redd han skal ta "skade" av det, savne mammaen/pappaen sin (nå er det sikkert mange som reagerer og sier at nå må jeg skjerpe meg...), ikke bli kost med og trøstet så mye han trenger osv. Samtidig tenker jeg at det er ille at jeg nå endelig har fått den lille gullklumpen, og så skal jeg ikke ta meg av ham det meste av tiden...

Har rett og slett vondt inne i meg med tanke på dette, men samtidig vet jeg at jeg ikke kan gå hjemme altfor lenge, da vil jeg kaste vekk det jeg har jobbet for lenge, det å kunne få meg en jobb jeg trives i. Jeg er i en jobb nå som ikke er bra for meg og jeg trenger en ny jobb før jeg får barn nr. 2.

Håper noen kan trøste meg og komme med noen gode eksempler på at det har gått bra. Er det f.eks. mange som selv gikk i barnehage da de var ett år?

Fortsetter under...

Jeg tror han komme til å få det helt fint i bhg jeg. Dem tar veldig godt vare på de yngste barna. Har lagt merke til det når jeg selv henter sønnen min i bhg. Hvertfall på den bhg sønnen min går i. Dem kose mye med barna, og gir dem mye oppmerksomhet, samtidig som dem lærer barna å klare litt selv.

Så jeg tror ikke du har noe å grue deg for. Bare tenk positiv, så komme det til å gå så bra. Når innskjøringen begynner, komme du til å få et lite forsmak på hvordan det er i bhg.

Lykke til!!!

Vil bare si at det er mange som har det som deg!

Hvert år tar vi i mot mange nye barn og foreldre, og det er mange av de som ikke syns det er så veldig gøy å skulle gå fra det kjæreste de har i en ukjent barnehage. Mitt råd til deg er at du snakker åpent med personalet i barnehagen.

Jeg er helt sikker på at gutten din vil få det kjempefint i barnehagen! Der er det mennesker som er utdannet til å ta seg av barn, og folk som syns det er gøy å få lov til å passe på de søte små:) Min erfaring etter mange år på småbarnsavdeling er at alle får masse oppmerksomhet og kos:) På småbarnsavdelinger er det færre barn pr. voksen så de voksne har litt mer tid til kos:)

Selv begynte jeg i park da jeg var 1,5 år og i følge moren min trivdes jeg som bare det fra dag 1!

Etter flere år i barnehage ser jeg hvor stor glede 1åringer har av hverandre.. gjensynsgleden på morgenen, såkalte "flirekonserter" rundt bordet.. de aller fleste barn er "sosiale vesner" som liker å omgås andre. Det er alltid gøy å se første gangen noen av de minste bevist trekkes mot hverandre, eller deler en leke o.l

Prøv å tenke på alt gutten din får oppleve i barnehagen! Tenk på alt han skal gjøre.. male, tegne, leke ute og inne, gå på turer, ha samlingsstunder hvor han lærer sanger og får høre eventyr.. og tenk på alle barna han får som lekekamerater! :)

Så snakk med de voksne på avdelingen der gutten din skal begynne, fortell dem at du gruer deg!

Hos oss pleier vi å bruke ca 3 dager på tilvenningen, og i løpet av disse dagene har vi mye telefonkontakt med foreldrene. Når de går første gangen så pleier vi å ringe en liten stund etterpå for å fortelle hvordan det går.. foreldrene kan også ringe oss så mye de vil!

Ofte trenger foreldrene like mye tilvenning som barna..

Ønsker dere masse lykke til!!

ped.leder`n

HI

Tusen hjertelig takk for beroligende svar fra dere. Det føles litt bedre, fornuften sier meg at det sikkert vil gå fint og at han vil trives, men hjertet...

Ped.leder`n, det er en familiebarnehage, siden vi ikke fikk plass i vanlig barnehage, men den virker veldig bra likevel. Har vært der på besøk en gang. Assistentene ikke utdannet, så vidt jeg forstår, men de virker engasjerte og oppriktig omtenksomme og det er det viktigste. Så det går vel bra.

Jeg gruer meg mer til dette enn jeg gjorde til fødselen, hvem hadde vel tenkt seg det :-)

Annonse

Det gikk kjempe bra i barnehagen, over all forventning!!! Han storkoste seg. Det var godt å få være med selv, og se hvordan de hadde det. Pesonalet virket veldig flinke! Det lettet godt på mammahjertet mitt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...