Gå til innhold

ang mat


månesol

Anbefalte innlegg

er 4+4 idag. Har veldig vondt i hodet, er det vanlig? Lurer også på om noen vet om det er trygt i graviditeten å spise softis og om man kan drikke så mye koffeinfri-kaffe som man vil? Har drukket det idag på jobben, da jeg "må" ha kaffe der. Kan man trygt spise marinerte laksefileter som man steiker? Håper noen vet, blir bare så usikker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde veldig vondt i hodet, har det enda, ligger en liten uke foran deg :)

 

Fant dette:

 

KJØTT

Gravide kan spise alle typer kjøtt dersom det er gjennomstekt eller gjennomkokt. Unngå rått kjøtt av alle typer, som for eksempel speket kjøtt, gravet kjøtt eller tartar

 

FISK og SKALLDYR

Fisk er en viktig kilde til flere næringsstoffer for deg som er gravid. Oppdrettsfisk kan trygt spises, uansett type og størrelse. Skalldyr, fiskelever og noen fisketyper kan imidlertid være forurenset

med miljøgifter. Varmebehandle fisk og skalldyr før de spises.

 

Statens Næringsmiddeltilsyn skriver:

"Gravide kan spise alle typer fisk og skalldyr, bortsett fra…

… ferskvannsfisk, av typen: gjedde, abbor over 25 cm, ørret over én kilo, røye over én kilo.

… fiskelever.

… krabbeinnmat fra skallet (hvitt krabbekjøtt i klør og skallhus kan trygt spises).

… eksotisk fisk: hai, sverdfisk, skater, fersk tunfisk (tunfisk på boks er derimot helt trygt).

 

Fisk som ikke skal varmebehandles kan også spises av gravide, men unngå raket fisk. Gravet eller røkt fisk, for eksempel røkelaks, bør inntas ferskest mulig

 

KAFFE, TE og COLA

Gravide kan drikke kaffe, te og cola, men ikke mer enn…

… 1 - 2 kopper kaffe per dag.

eller

… 3 - 4 kopper te per dag.

eller

… 1 liter cola, energidrikk eller annen koffeinholdig drikke per dag.

 

 

Jeg har allerede spist stekt laks, men ungikk røkelaks da vi var i selskap pålørdag! Håper du ble noe klokere :)

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på det med isen jeg og.. En del is inneholder eggeplommer og vi gravide skal jo ikke spise det. Men regnes eggeplommer fremdeles som rå etter at de har vært fryst?

 

Ehm, det kan hende at dette er like dumt som å spørre om et egg fremdeles er rått etter at det har blitt stekt, men jeg aner faktisk ikke.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ikke spise eggepommer heller nå?

Det har ikke jeg hørt noe om..

Å ikke at man ikke kan spise skalldyr heller..

 

 

Leser mye her om alle som bekymrer seg for allt mulig å det er jo greit å forståelig, men så noen ganger kommer det svar fra dem som har spurt lege/jordmor å de får alltid svar om å ikke bekymre seg å om at det blitt litt hysteri runt hele dette spise eller ikke spise greiene,,

Å det velger jeg å tro på! :-)

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir tulerusken av dette mathysteri....altså ...jeg tror det går bra i små porsjoner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har spurt legen min hva som er JA mat og hva som er NEI mat. jeg fikk til svar at så lenge jeg spiste variert og regelmessig så var det ikke nøye hva jeg spiste.Men at jeg måtte holde meg unna røyk og alkohol .. og såklart de matvarene jeg er allergiske mot ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leste et sted at man kan spise det meste, bare i små mengder.

Det blir en HARD jul i år. Verken fenalår eller laks! Det er sånn ca.det eneste jeg ser frem til :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare æ får julepølse me masse saus å poteter så e æ mega fornøyd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at man ikke bør spise softis er på grunn av at temperaturen ikke er lav nok men akkurat slik at bakteriene trives og på grunn av at maskinene til softisen ikke blir rengjort godt nok når de heller på en ny kartong is. Som regel heller de bare på den nye isen uten å vaske maskine mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Plopp. Unnskyld, unnskyld, unnskyld, det er jeg som skaper hysteri her. Selvsakt kan vi spise så mange eggeplommer vi bare gidder, men vi skal helst ikke spise RÅ egg. Ser at jeg ikke har fått dette skikkelig frem i innleggget mitt. Det jeg lurer på er om egg betegnes som rå etter at de har blitt frosset ned, om kulden dreper samonellabakterier eller annet faenskap vi kan få i oss fra å spise rå egg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenter:

 

Spis akkurat det dere har lyst på. Men klart, godt stekt og godt kokt, som alltid...=o)

 

Sitter å trykker i meg makrell i tomat, spekeskinke, eggerøre/speilegg, en kjempe goooood biff med masse saus...

 

Til jul så blir det nok hele julebordet jeg kommer til å spise..Medisterpølse, medisterkake, ribbe (med masse stekt svor) poteter, grønnsaker og ikke minst skal mate svømme i den kjempe goooooode sausen...=oD *sikle* kan nesten ikke vente jeg nå..hehe

 

Legen sa til meg at hvis jeg absolutt måtte drikke brus så skulle jeg ikke drikke de i light... Bare dee vanlig med maaaasse sukker...hehe...

 

Men spis det dere har lyst på og føler at det er greit. Norsk mat er som regel bra, men som sagt pass på å steke det godt. (pga salmonella og sånne æsje bakterier...) som før altså=o)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...