Gå til innhold

Valg av etternavn - vanskelig!?!

Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette innlegget hører til under Bryllupsdebatten eller Navnedebatten, men det har jo mest med navn å gjøre da - så prøver.

Jeg er i tvil om jeg skal ta hans etternavn eller ikke, og hvilket etternavn barna skal få. Jeg har et kort, sjeldent norsk etternavn, men som lyder internasjonalt. Fornavnene mine passer godt sammen synes jeg, er internasjonale og jeg har alltid vært fornøyd med dem. Min kommende mann har et veldig norsklydende etternavn, sjeldent det også, men jeg liker det egentlig ikke noe særlig. Ved å ta hans navn vil jeg gå fra å hete noe sånt som Cecilia Elisabeth West til Cecilia Elisabeth Kirkerud - jeg synes ikke det klinger like bra... Samtidig synes jeg Cecilia Elisabeth West Kirkerud blir litt i overkant langt, og ser for meg at jeg da ender opp med å bare si Cecilia Kirkerud likevel... Han vil gjerne at jeg skal ta hans etternavn da, og at barna skal ha bare hans.

Er det noen som skjønner hva jeg mener og har hatt samme dilemma? hva valgte dere å gjøre? Hvilket etternavn har dere gitt barna?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10021051-valg-av-etternavn-vanskelig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det ska ikke være lett og alle har sin egen mening så det er jo ikke et "rett" svar. Jeg skal gift meg med en fra utlandet neste år og syns ikke navnet hans er nydelig men jeg har blitt vant til det no. Jeg syns det er rettferdig at barna får samme etternavn som både far og mor fordi hvorful skulle de ha bare mitt. Jeg vet at min samboer har syntes det var trist hvis barna hadd samme etternavn som meg men ikke han fordi da har han følt seg litt utenfor familien. Det hadde i hvertfall jeg gjort! Derfor skal jeg ta min samboers etternavn og bare droppe mitt etternavn i stedet. Jeg blir sikkert vant til mitt nye navn med nytt etternavn etter hvert og sånn får det bare vær fordi jeg syns det er viktigere å prioriter min familie enn hvordan navnet mitt høres ut til andre.

Har du barn nå allerede, er du gravid eller planlegger du å ha barn? En idee hvis du ikke har barn enda er at du kan altids gi dem begge etternavn selv om du ikke har det. Men da må du jo vurder det når du tenker på navn til barna selvsagt fordi da vil du sikkert ikke ha mellomnavn til dem i tillegg.

Husk at alle har sin egen mening og dette er bare min. Du må gjøre det du føler er rett og snakk med din kjære for å hør hva han syns! Lykke til! Gleder meg til å hør hva du bestemt deg for! :)

Takk for svar :-) Har ikke barn enda, så de vil nok få enten begges, eller bare hans regner jeg med. Jo mer jeg tenker på det jo mindre tror jeg at jeg kommer til å fjerne mitt navn, føler det er en så viktig del av min identitet. Spørsmålet blir da mest om jeg skal kun ha mitt eller beholde begge... Vanskelig dette!

Ikke så lett det der nei...

SYns det høres ut som du har et veldig fint og velklingende navn, og hadde jeg vært deg, så ville jeg ikke tatt hans etternavn. Hva dere gjør med navn på evt barn er jo enda en sak da.

Sambo har -sen navn, mens jeg har et mer uvanlig etternavn. Og jeg kommer derfor ikke til å ta hans navn.

Det høres ut som om du har et fint etternavn du er glad i og ikke vil bytte bort. Du synes også at ditt navn er finere enn hans og da er det ingen grunn til at du skal ta hans navn bortsett fra at "han vil det". Dersom du tar hans navn pga hans vilje vil du kanskje forakte ham for det senere eller enda verre, forakte deg selv. - Har dere vurdert om mannen din skal ta ditt navn og at det bare blir det som eventuelt går videre til barna? Husk at ingenting er mer "naturlig" enn noe annet!

I vår familie har vi to voksne vært vårt etternavn (dvs jeg har både min mors og min fars og han har kun sin fars) og barna har to etternavn - mitt siste som er et veldig sjeldent norsk navn og hans som er utenlandsk. Ingen har problemer med å forstå at vi er i familie av den grunn eller at vi er gift.

Annonse

Jeg kommer til å beholde mitt nav og ta min samboers hvis vi gifter oss. Barna får begges.

Dvs hvis jeg heter Hansen og han Berg blir ungene (og jeg etterhvert) hetende Hansen Berg, mens han heter Berg. I og med at vi kun er samboere og ikke har lagt planer om å gifte oss enda vil jeg ha med mitt navn slik at folk skjønner at de er mine barn også ;)

Hvorfor er det ingen av dere som vurderer om hele familien skal ha DERES navn (altså mors navn)? Det er da ikke lenger noen selvfølge at kvinnen tar mannens etternavn? Jeg har tatt som en selvfølge at barnet skal ha mitt etternavn som hovedetternavn og at hun/han kan få fars etternavn som mellomnavn dersom far ønsker det.

Da vi giftet oss sa jeg at han gjerne må få mitt navn hvis han ønsker det, men det ville han ikke for han synes det ble rart å skulle skifte navn (litt identitetsforvirring). Akkurat det samme synes jeg så vi har fremdeles våre "egne" navn.. Hadde sikkert vært greit om hele familien hadde samme navn, men da får det bli mitt!!!

HI her. Jeg har faktisk spurt om ikke han kan ta mitt, men han er skeptisk... Han sier at dersom jeg er så gammeldags at jeg vil gifte meg (han ser ikke poenget med det egentlig, synes samboerskap er fulgodt...), så skal han være så gammeldags at jeg må ta hans navn... På mange måter har han jo rett i det. Kanskje jeg kan overtale han til å ta mitt i tillegg i alle fall?!

Hva!!! Det synes jeg faktisk var ganske hårreisende av ham å si! Å gifte seg er da ikke gammeldags, det er en viktig markering av kjærlighet, en stor fest hvor begge familiene og venner møtes, og det gir dessuten en del rettigheter som gjør det ryddigere dersom man skulle være så uheldig å bli enke eller skille seg og stifte ny familie igjen senere. Det vil også gjøre det lettere å flytte til utlandet en periode og dere kan skatte i klasse 2.

Man kan veldig godt være gift uten å ha det samme etternavnet - vedig mange av oss er det faktisk, og dersom det egentlig ikke er så viktig for ham om dere gifter dere eller ikke burde han ikke være så kjip på det med navnet. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...