Gå til innhold

gjør det alikevel vondt når man får epidural under fødsel?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg leser litt om det og føde og at det er forskjellige meninger ,men at det er grisevondt antagelig, jeg trodde kanskje at når man får epidural så var hele poenget med at en ble bedøvd så en ikke hadde vondt? Eller lindrer det bare litt?Er redd for epidural,hadde det engang da jeg opererte og syns det var så ekkelt at jeg mista følelsen,fikk litt hetta for at noe var galt og jeg kom til å forbli lam.men en får ikke full lammelse under fødsel ettersom jeg har skjønt?for da hadde det vel ikke gjort vondt i det hele tatt?

Fortsetter under...

Det er nok forskjellig hvordan man reagerer på å få epidural, enkelte er så uheldige at den bedøvelsen ikke virker som den skal, mens andre er heldige og får god smertelindring av den. Jeg har født tre barn og har hatt epidural alle tre gangene. Hos meg virket det effektivt. Jeg kjente riene selv om jeg hadde epidural, men riene var mye mindre smertefulle når jeg hadde epidural. De smertene jeg da hadde igjen var smerter jeg fint kunne holde ut. Mange sier at de syns fødselen var jævlig vond selv om de hadde epidural, men jeg kan fortelle at jeg var blant de heldige som opplevde at de intense smertene forsvant da jeg fikk epidural. Jeg fødte mitt tredje barn for tre uker siden, og jeg vil si at det kjente av rier etter at epidural var satt var ubehag og ikke lenger smerter. Så du kan jo håpe du blir like heldig som meg hvis du ber om epidural, at du også slipper å ha intense smerter når du har fått epidural. Man blir ikke lammet av epidural når man føder, epidural som blir gitt i fødsel i dag gir (skal gi) god smertelindring i magen og ryggen, men du beholder førligheten i beina. Dette er fordi du skal kunne presse, du skal ikke miste trykketrangen når pressriene kommer, men du skal slippe å ha voldsomme smerter. Vanligvis slår de av epiduralen når pressriene begynner, men da jeg fødte for tre uker siden fikk jeg lov å ha epiduralen på helt til barnet var ute.

Hei!!

Skal fortelle om fødseln min i et eget innlegg her etterpå men jeg kan si deg en ting - etter jeg fikk epidural følte jeg ikke noen smerter eller ubehag i det hele tatt! Jeg var kanskje en av de heldige, men etter det var fødseln helt underbar og jeg følte faktiskt ikke smerter når hodet stod mitt i åpningen, kun at de strama litt nedentil... Så jeg sier bare - epidural er å komme til himmelen!

Lykke til med fødsel - det var ikke så ille som jeg hadde trodd. ;o)

Hos meg virket den ikke og det er visst feil. Epiduralen er da visstnok satt feil sier de som kan det og det er bare å hyle på mere! Stå på krava om den ikke virker! For de den har gjort det for var det som å komme til himmelriket har jeg hørt :) Det er videre et poeng at du kan være med aktivt under pressriene, så du blir ikke lam nei (etter hva jeg har hørt)

Hei. Jeg gruer meg voldsomt! Har snakket med jordmor som har laget et skriv om at jeg skal ha epidural, men må det avtales at de skal ha det på helt til pressriene starter? Dette høres jo best ut?

huff

Annonse

Jeg tror den gjør det- men jeg husker faktisk ikke... merket i alle fall ingenting til verken slangen i ryggen eller veneflonet før etterpå.

Jeg har født en gang med epidural og to uten, og jeg må si at hvis jeg skal sammenligne, var epidural-fødselen så og si smertefri. Fra 4 til 9-10 cm kjente jeg ingenting annet enn vanlige muskelsammentrekninger. Det gjorde overhodet ikke vondt- kunne prate og le og tulle, i motsetning til hvordan det var før epiduralen ble satt. De skrudde ned dosen i pressfasen hos meg også, og jeg merket godt presset på bekkenbunnen. Men sammenlignet med de fødslene uten epidural, så tok det vekk en god del av smerten på det også.

Er man en litt småengstelig førstegangsfødende, vil jeg absolutt anbefale epidural. Det hender jo det kommer komplikasjoner, men det er statistisk sett veldig sjelden. Og epidural påvirker barnet mindre enn mange andre bedøvelser.

• 2 uker senere...

Heia epiduralen!

Jeg hadde en fødsel som drøya ut i tid... var helt utmattet da jeg bare hadde 3-4 cm (pga av maserier). Da epiduralen var satt (noe som ikke gjorde vondt i det hele tatt) var det som å komme til himmels! Merket ingenting! Nåla i ryggen kjente jeg ikke noe til i det hele tatt, og jeg mistet heller ikke følelsen i beina. Tulla mi ville ikke ut den rette veien, så det ble til slutt keisersnitt når jeg endelig hadde full åpning:-( Da flte de bare på epituralen, og ut kom ho! Nåla satt i ryggen til neste morgen, og jeg merket ikke at de tok den ut engang:-) Vær klar over at dersom du ikke synes epiduralen virker nok, eller for mye, kan de justere den opp eller ned. Bare stå på krava! Det er DU som føder og DU som bestemmer!! Lykke til!

Epiduralen hjalp ikke meg, for den virket ikke i ryggen, og det var der jeg hadde vondest.Jeg ble lam fra magen ned til knærne, så kunne ikke stå en gang-men smertene i ryggen var like intense:-(Endte med hasteks til slutt, og da fikk jeg ikke noe annet, for epiduralen funket jo på magen der de skulle operere:-)

Den virket umiddelbart da den ble satt, og det var virkelig som å komme til paradis etter maaange timer med rier. Men jeg tror de koblet den ut ganske kjapt igjen, for når fødselen etterhvert kom skikkelig i gang hadde jeg kraftige smerter, kjente godt klippet og smårevning osv. Tror jeg fødte med vanlige fødselssmerter. Men som de fleste sier; det er riene i forkant som er det virkelig smertefulle. Når man først begynner å presse er det liksom godt å komme i gang og være aktiv, ikke bare puste seg gjennom ri etter ri.....

Jeg skal prøve meg uten epidural denne gangen, håper jeg da.Vet ikke om det er riktig, men hadde veldig dårlige pressrier, så utdrivingen tok forferdelig lang tid. Men pysete meg, da....

Da jeg fødte mitt tredje barn i nå i sommer, fikk jeg lov til å ha epiduralen på helt til ungen var ute. Jeg hadde bedt om det på forhånd og jordmora lot meg få lov å ha den på i utdrivningsfasen. Jeg fikk drypp for å forsterke riene helt til slutt. Jeg er glad jeg fikk særbehandling og fikk lov å presse ut ungen med epidural, fordi jeg fikk en stor unge på 4,5 kg. Jeg kjente at det svei når hodet kom ut, men smerten var ikke værre enn jeg kunne tåle.

• 4 uker senere...

Annonse

Jeg fikk epidural etter 57 timer (ha da 4 cm åpning). Alle smerte forsvant momentant. Men jeg fikk til å gå og gjøre det jeg ville. Jeg kjente at jeg måtte på do, og gikk selv dit. Kjempegreier.

Det var en slik tynn slange som sto i ryggen. Den var teipet fast opp til skulderen. Jeg merket ikke noe til den, og heller ikke da de tok den ut.

Etter litt over 60 timer ble det keisersnitt. Brukte da den samme epiduralen.

Men etter at babyen var ute, sprøytet de inn morfin gjennom epiduralen (ville ikke lage unødvendig mange hull i kroppen min ;-)) Men det skulle de ikke ha gjort. Jeg regerte på morfin når den kommer inn epiduralt. Fikk noe sinnsykt kløe over hele kroppen i 3 dager. Men jeg har INGEN dårligeerfaringer med epidural. Ikke noen av de som var på fødeavd. mens jeg var der.... Eller noen av de jeg kjenner som har fått de.

Hos meg ble den først satt feil så den måtte settes på nytt, men det gjorde lite i den store sammenhengen. Jeg hadde ingen smerter, men kjente riene som press/trykk.

Helt fantastisk!!

Jeg fikk epidural sist, men jeg vet ikke om den ble satt for sent, eller om den ble satt feil. Den virket ihvertfall ikke, ble aldri mindre vondt, ikke før snuppa var ute ihvertfall.

Synes ikke stikket i ryggen var så vondt, men vondt å sitte framoverbøyd så lenge.

Neste fødsel vil jeg heller prøve å klare meg uten. :o)

• 2 uker senere...

Hei! Neida, du får ikke full lammelse når du får epidural. Du kan t.o.m. opp å gå. Epidural er ikke vondt, det værste er at du må sitte helt stille når du får den. Det er slett ikke enkelt med rier! Jeg fikk epidural da jeg fødte mitt 3. barn, kjente slettes ingen ting. Da hadde jeg tette rier og var mest "opptatt" av dem. Og du; fødsel er IKKE grisevondt!! Vær så snill å ikke hør på alle skrekkhistoriene. Å føde er helt fantastisk! Og det er sant som de sier; veer er positive smerter. Jeg hadde ikke gjort det for 4. gang hvis det å føde skulle være helt forfærdelig!

Lykke til!

• 2 uker senere...

Min erfaring er at epidural fungerer flott! Jeg fødte førstemann med epidural og uten på andremann. Første fødsel var mye bedre...

Jeg har vært plaget bestandig av sterke menssmerter som kan sammenliknes med rier. Men i fødselen har man hele tiden riepauser. Og DE er gode de:) Ett minutt smerte og et minutt hvile osv....

Vi er skapt til dette jenter:)

Oi... her inne var det mye panikk og engstelse å spore!!

Selv er jeg førstegangsfødende, så jeg kan ikke si stort om hvordan det oppleves å få epidural. men det frister veldig å saksopplyse litt rundt dette med epidural.

Epidural gies via ett tynt tynt plastkateter som legges inn i epiduralkanalen i ryggraden. Kateteret blir lagt ved hjelp av en nål, som taes ut igjen med en gang. Denne står naturligvis ikke igjen i ryggen!

Plast kateteret er så tynt at det merkes ikke når det ligger inne. Det draes smertefritt utigjen når dete hele er overstått!

Innleggelse av epidural får man gjerne med en liten sprøyte lokalbedøvelse i ryggen, og er nok en dråpe i havet sammenliknet med de smertene de er med på å dekke.

En blir ikke "lam" i bena av en slik føde epidural. Dersom noen har hatt den opplevelsen ifbm ett kirurgisk inngrep tidligere, så er det en annen type epidural som gies.

Selv håper jeg at epidural kan være en god hjelp for meg i det som jeg bare må igjennom!!

Lykke til jenter:))

Min epidural slo ut den ene foten min, så jeg kunne ikke stå eller gå. Den tok også bort følelsen av når jeg hadde pressrier, så det måtte jordmor fortelle meg, utifra utslagene på skjermen som hun kunne se, og så fikk jeg beskjed om når det var riktig å presse. Det jeg derimot kjente, var alt som skjedde mellom beina, og det var voooondt. For meg var epiduralen bare en tabbe. Jordmor bestemte at jeg skulle ha den fordi fødselen tok lang tid, og jeg var utslitt. Den hjalp nok i den forstand at jeg fikk hvile litt mens vi ventet på at barnet skulle komme langt nok ned i bekkenet.

Fint å lese at det er andre som har hatt god nytte av epiduralen sin!

Har født 2 barn med epidura og det kan anbefales!! Eneste minuset er at du har ingenting å bidra med når de andre forteller skrekk historier fra føden :) Jeg har bae posetive ting å fortelle om.

• 2 uker senere...

hei.. jeg vil helst ikke ha epudural igjen,for jeg fikk veldig vondt når de satte den.. virket som legen hadde dårlig tid, var kjempe vondt når han satte den... men ettepå var det godt å slippe å ha så vonde rier og fikk faktisk sove litt.. men kanskje jeg var uheldig med at legen ikke var flink til å sette den, men frister ikke å prøve igjen denne gangen...

ja, hos meg skrudde de av epiduralen når det var full åpning og jeg skulle presse. epiduralen blir stående i ryggen hele tiden,de fjernet den noen timer etter fødselen og jeg skal love deg den merker du ingenting til.. (jeg gjorde ihvertfall ikke det,selv om jeg var litt stresset over å skulle ligge på den i begynnelsen,men det gikk veldig greit)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...