Gå til innhold

JEG ER SÅ LEI DERE! (samme som skravle)

Anbefalte innlegg

DERE SOM SIER AT HVIS MAN ER SÅR ETTER AMMING HAR MAN FEIL AMMESTILLING!!!

FEIL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Det får folk til å føle seg nulll verdt som mor og dessuten er det feil. Jeg har ammet 2 barn og vet dette. Gi heller konstruktive svar (eller ti still!). Har såre bryst som verker og svir - samme første gangen også.

Det er forskjellige årsaker til dette - og til alle dere som er ferske --- dere er flinke som prøver og holder ut! Noen ganger er det sikkert feil stilling - nei, ungen skal ikke "henge" i puppen - med ofte er det andre ting.

Hilsen en som trenger kloke og oppmuntrende svar!

Fortsetter under...

Uff da. Ikke bra.

Det er ikke slik at det alltid er feil ammestilling som er problemet ved såre bryst nei. De aller fleste gangene er det taket som er feil (det er kanskje det du mente?).

Uansett så er ikke det heller en regel.

Men siden det er den mest hyppige årsaken så er det naturlig at folk nevner det ørst. Funker ikke det så får man gå videre og se på andre mulige årsaker. Jeg kan desverre ikke gi deg så mye tips her, for jeg er langt fra noen ekspert på såre brystknopper.

Jeg kan det som "står i læreboka", men det er jo ikke det du vil frem til her. Men her inne er det mange andre som har vert gjennom problemet. En av de kan sikekrt hjelpe deg etterhvert.

Beklager at det tok så lang tid før jeg fikk til å svare, Luna! Men nå er jeg her!

De aller, aller fleste som er såre er det pga. feil sugetak. Det er et faktum, men ikke noe mor må ta på sine skuldre... Det KAN skyldes at man legger til babyen feil, men det er ikke ofte egentlig. Det som er feilen er ofte at barnet ikke gaper nok, at det ikke tar brystet langt nok inn i munnen, eller at det av en eller annen grunn ikke har tunga riktig. Mye kan gjøres for å rette opp i disse tingene, men det er ikke alltid så lett...

Siden riktig sugetak hos babyen er så uhyre viktig vil jeg gjerne få stille noen spørsmål så vi kan utelukke det fullstendig. Er det greit? Håper det...

* Hvordan ser brystvorta ut akkurat idet babyen slipper? Er den sirkelrund når du ser den forfra, eller er den litt flattrykt? Grunnen til at jeg spør om dette er at dersom babyen ikke får den langt nok inn i munnen (ulike årsaker, kommer tilbake til det) blir den ofte litt oval/flattrykt om man ser den forfra.

* Babyens tunge: Stramt tungebånd er ikke en uvanlig årsak til at babyen ikke får skikkelig tak med tunga - og såre brystvorter MÅ nesten bli resultatet. Når babyen strekker fram tunga (ved skrik, f. eks), hvordan ser tunga ut da? Er tuppen rund, eller har den et søkk inn på midten (hjerteformet tungespiss)? Om du løfter litt på tunga og ser under, er da tungebåndet stramt? Er det festet veldig langt fram på tunga?

* Når babyen har fått tak - ser du at underleppa vrenger seg utover? Er mer av det brune (areola) ved babyens underleppe enn overleppe inni munnen? Ser du at musklene helt bak mot øret (på kinnet, men helt mot øret) arbeider? Suges kinnene inn?

Om man helt klart har utelukket et dårlig sugetak hos babyen må man tenke videre - og det gjør vi nå i og med at du virker sikker på sugetaket (må bare forsikre meg likevel...). Sårhet kommer som regel av at taket har vært feil, men EN dårlig amming er nok, og det er man nesten dømt til i starten. Babyen klarer rett og slett ikke å suge riktig hver gang. Og brystene er ikke så sterke at de klarer den belastningen det er. Jeg ammet hele veien fram til den nye babyen kom (tandemammer), og selv mine bryster ble ømme av den nye babyen. Har man blitt sår, da kan man lett få infeksjon med enten sopp, bakterier eller begge deler. Har man fått det, da hjelper det ikke at babyen har aldri så riktig sugetak etter det - det gror sjelden på egen hånd. Sopp har karakteristiske stikkende, brennende smerter fra brystvorta og langt innover i brystet, gjerne mot armhulen, under og etter amming. Har du åpne sår som ikke gror? Da bør du behandles. Men man må få riktig behandling, for et soppmiddel hjelper ikke mot bakterier, og motsatt også. Be legen sende inn en melkeprøve. Sopp slår sjelden ut, men man får i alle fall utelukket bakterier.

Så er det en tilstand som kalles vasospasmer/Raynauds fenomen. Det er slik at brystvorten plutselig mister blodtilførselen, og blir helt gul-hvit i tuppen. Etter hvert blå/lilla. Noen ganger bare blå/lilla. Det er intense, litt klemmende smerter, og slår gjerne ut under eller rett etter amming, eller ved temperaturendringer. Det er ikke farlig, men sinnsykt vondt innimellom. Det kan også komme uten smerter. Kløe kan forekomme. Vasospasmer kommer ofte av sårhet eller sopp, men også uten at det er noe annet galt.

Hva sier du - blir du noe klokere av dette? Jeg håper du ikke tar det ille opp at jeg spør så inngående om sugetaket - det er SÅÅÅ viktig, og såååå komplisert! Det har i alle fall ikke sammenheng med om man er en vellykket eller mislykket mor!!!

Hvis du har sopp/trøske, kan du bli sår... Selv om du ikke hadde sår fra før kan dette godt sette seg, også lage sår.

Trøske vil du kunne se i babyens munn.

I tillegg er det viktig å holde brystene tørre. Jeg gjorde den tabben at jeg sov med bh/ammeinnlegg, for ikke å lekke. Og begynte å bli sår... Fuktig hud blir lett sår...

Men da jeg begynte å sove naken ble d bedre med en gang :) Legger bare et håndkle under meg i senga, og evnt bytter det hvis uhellet er ute.

Kan ikke si jeg kjenner meg igjen i alt fjummsi sier om sugetak, men er nå ikke sår likavel jeg da, og pia er nå 8 uker...

Jeg syns igrunnen brystvorta er litt sånn flat når den kommer ut, og finner det egentlig naturlig siden den blir "melket" av bebisen...

Ikke alltid underleppa blir krøllet utover heller, men hun får nå i seg godt med mat likevel...

Så litt rom for variasjoner må det være, også på dette området :)

Kan være at du hinter til meg.... Har foreslått for noen av dem som er såre å prøve tvillingstilling + sjekke påkobling for at babyen skal få bedre tak.

Dette er helt ut fra egen erfaring, og jeg var overbevist om at ammeteknikken vår var riktig! Hadde tross alt 3 barnepleiere stående over meg på barsel for å sjekke ammingen - alle mente vi gjorde det riktig, men kunne allikevel ikke skjønne hvorfor tulla vår ikke fikk i seg noe....

Derfor ble det amming i timesvis, som selvfølgelig resulterte i blodige brystvorter, bruk av både kremer, salver, melkeoppsamlere og skjell.

Fikk etter 6 uker med dette kjøret hjelp på ammepoliklinikken - tips om annen ammestilling, samt hjelp til riktig påkobling, gjorde at jeg ikke var sår ila 2-3 dager - uten salve eller noe annet!!! Amming ble jo plutselig kos:-)

Så dessverre, må nok fortsette å råde andre til å prøve en annen teknikk, selv om det tydeligvis provoserer.

Jeg var som deg - tvilte, men måtte bite i det sure eplet, og innrømme feil.

Håper virkelig du får til ammingen uten å ha det vondt:-)

Annonse

Takk for svar!

Det har gått bra for meg i mange uker - og tvillingstillingen er den eneste som funker nå om dagen. Men har en liten "klump"/utvekst på vorta som blir sår når hun suger. Jeg har virkelig prøvd alt - og takker dere som svarer så utfyldende, men jeg gir meg nok nå. Har trappet ned og nå begynner det å minske skikkelig - endelig!

Må bare støtte deg i dette! Jeg har tre barn, og har hatt samme problem alle ganger! Har hatt barn som har sugd kraftig fra første tak med vid åpne munner. ALT har vært etter boka, men selv etter å ha ammet 24 mnd i mitt liv så slet jeg akkurat like mye med sistemann. Jeg har nemlig ømfintlig hud på brystvorten vil jeg kalle det ( Har aldri vært av typen som har likt at gubben sutter og klemmer, biter og stryker etc fordi det har vært for sensibelt) og melk som virkelig må suges hardt ut og mener selv dette er årsaken til mine amme-problemer. Dessuten har alle tre barna trengt melk annenhver time så det har vært lite "ro" til heling i mellom. De første 14 dagene av ammingen har jeg rett og slett blødd som bare det fra brystvortene, men til slutt har det altså gått bra....Uten at noe har måttet bli endret, det har bare vært en herdingsprosess. Kjenner mange andre med samme problemet. Å amme kan rett og slett være smertefullt. Sitter også litt med den erfaringen at oss med tynn, lys, hud generellt ofte sliter mest, men dette kan være tilfeldigheter i min venninneflokk. Lykke til alle sammen, bit tenna sammen og sjekk alle gode ammeråd som finnes. Det kan jo selvfølgelig være noe som faktisk er galt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...