Gå til innhold

Har spurt om dette før men..

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg søkte hjelpestønad for min sønn for 3 mnd siden. Skrev søknad(eget skjema) og la ved legeerklæring fra psykiateren på BUP. Hun skrev bare kort og greit at han har ADHD, bruker medisiner, og at hun anbefalte at vi fikk hjelpestønad. Men det som er viktigst er at du skriver en god utfyllende søknad (gjerne på eget ark).

Ledsagerbevis er et kort/bevis som utstedes av kommunen/bydelen til en funksjonshemmet som trenger assistanse/hjelp ved ulike aktiviteter. Det gjelder på kino, teater, Tusenfryd :) , svømmehaller osv. Har vedkommende et slikt kort betaler den vanlig pris for seg selv mens en ledsager går gratis.

Jeg har ikke fått med meg at ADHD barn kan få ledsagerbevis, men jeg har det til min andre sønn som er multifunksjonshemmet.

Annonse

Ledsager bevis gjelder også på offentlig transport (ihvertfall har vi brukt det på nsb) Vi har ledsagerbevis på begge våre med adhd.

Grunnstønad dekker ikke innbo, leker etc. Om slike ting blir ødelagt, ta bilder, spar på reperasjonskvittering, dette skriver du opp på selvangivelsen.

Det er faktisk veldig mye som kan føres opp under særfradrag på selvangivelsen. Som skrevet over, før opp alt han ødelegger. Dersom han ødelegger en dør eller skraper opp gulv (som eks) kan det føres opp som fradrag. Jeg fikk igjennom et stort fradrag i år jeg, og det uten en eneste kvittering.... Men kvittering er alltid lurt da det kan bli spørsmål ang beløpene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...