strekkmerketrollet Skrevet 7. august 2007 #1 Skrevet 7. august 2007 Hvordan er det med SF målene deres? Grunnen til at jeg lurer er at i forrige svangerskap så lå jeg langt over normalen på SF målene.. (nesten over det skraverte...) men jenta mi var bare 3360gram og 48cm, født 11 dager over termin! Denne gangen ligger jeg UNDER den røde streken... å lurer dermed på om jeg får en knøttliten baby....! blir jo bekymret! (er 33+1) Familie trøster meg med at grunnen til høyt SF mål forrige gang måtte vere pga at jeg la på meg så mye... (30kg), å hittil i svangerskapet har jeg bare lagt på meg 1 kg.. MEN jeg får det ikke til å stemme, for SF mål har vel ikke noe med vekt på mor å gjøre?? eller? takker masse til dem som gidder å svare meg
Gjest Ut på tur Skrevet 7. august 2007 #2 Skrevet 7. august 2007 Jeg aner egentlig ikke, men SF målet blir jo tatt utenpå magen. Ligger det mye ekstra "polstring" på utsiden så blir jo målet også lenger Jeg har en liten bilring som ligger nederst på magen, har gått opp 20 kilo. Har fått beskjed av den ene jordmoren som klemte på babyen at den ikke var veldig stor selv om jeg lå over det skraverte feltet. Men spør JM eller legen neste gang du er der. Si du er bekymret
Anne-B. Skrevet 7. august 2007 #3 Skrevet 7. august 2007 Klart det har med kroppen din å gjøre, de måler fra skambenet og opp til "kanten" av livmoren, og når det ligger ekstra fett der, så blir ikke målet riktig i forhold til gjennomsnittet. Lå over i forrige svangerskap og, nå har jeg ligget så å si på rødstreken hele tiden, selv om jeg enda er overvektig.
Anonym bruker Skrevet 7. august 2007 #4 Skrevet 7. august 2007 har mye spekk jeg og men målene mine har ligget akurat på streken hele veien:)
Anne-B. Skrevet 7. august 2007 #5 Skrevet 7. august 2007 Har med hvordan ungen ligger og, noen ganger har hun ligget helt oppi ribbeina på meg, ei stund slik at det var ingen baby under navlen, og da var jeg over 30 uker på vei.. Og ikke alle bærer ungene likt heller, noen bærer dem "utenpå", mens andre bærer dem mer inni. Så det målet skal man ikke ta altfor tungt om alt annet er som det skal, mener nå jeg da
strekkmerketrollet Skrevet 7. august 2007 Forfatter #6 Skrevet 7. august 2007 ooookei, tusen takk for svar jenter ;D
Ranveig R Skrevet 8. august 2007 #7 Skrevet 8. august 2007 Kan ikkje heilt huske korleis det var med sf-målene mine sist, men meiner eg låg i toppen av det skraverte feltet heile tida. Fekk beskjed frå halvvegs i svangerskapet at ungen kom til å bli stor, og det blei han og, 4440g og 54cm. Denne gongen har eg fått same beskjed, men sf-målene har lagt OVER det skraverte området heile vegen. Eg innbiller meg at det har noko med å gjere at eg har litt meir polstring denne gongen. Og dersom du la på deg 30kg sist men er på +1kg no så har vel det litt å seie og? Og så kjem det vel mykje an på korleis babyen ligg og kor mykje fostervatn det er. Eg trur ikkje eg hadde bekymra meg, så lenge sf-målet følger kurven fint. Men du får nevne bekymringa di på neste kontroll, og be legen/jordmora kjenne etter om babyen er veldig liten.
strekkmerketrollet Skrevet 8. august 2007 Forfatter #8 Skrevet 8. august 2007 takk for svar Ranveig Skal til jordmor i morgen, så vi får prate litt om det da
Kastafiore Skrevet 9. august 2007 #9 Skrevet 9. august 2007 Jeg har oppfølging på Adipol på RIkshospitalet gjennom svangerskapet mitt. De måler ikke SF-mål på meg i det hele tatt, da målet er så misvisende på "oss med ekstra polstring". Istedet får jeg flere ultralydundersøkelser, for å passe på at baby gror riktig.
Gjest Skrevet 11. august 2007 #10 Skrevet 11. august 2007 Tror det har mye med legene og gjøre også. Er andre gangs og ligger så si likt på kurven som med min første faktisk :-) Første svangerskap lå jeg hele tiden litt over gjennomsnitt (legen mente det var veldig mye og sendte meg til ekstra ul) Dær fant dem ikke noe unormalt. Fødte ei jente litt over gjennomsnitt. Hun veide 3700g og var 49cm lang. Denne gangen venter Jeg gutt og har selv tenkt at det blir vell en litt større gutt på 4000-4200g tenker jeg :-) Men fortsatt ikke "stor" baby :-)
Sussa jan 2016<3 Skrevet 14. august 2007 #11 Skrevet 14. august 2007 Eg lå over streken hele veien med første og ho va 3740g og 50 cm
Huldr@. Skrevet 15. august 2007 #12 Skrevet 15. august 2007 Jeg lå over den røde streken ved begge mine svangerskap, men barna var normalvektige; 2900 og 3500. Men i tillegg til polstringen kommer det nok an på hvordan bebisen ligger i magen, som noen andre her var inne på. Hvis du er veldig usikker ville jeg bedt om å få en ekstra ul, slik at de kan ta mål av babyen. Lykke til:-)
mia_mor_med_bebi_i_magen Skrevet 4. september 2007 #13 Skrevet 4. september 2007 disse målene er veldig upålitelige, og det sier seg jo selv at morens overvekt har noe og si på¨målene!! har du stor mage i utgangspunktet så vil jo seff målet bli høyere! det er jo magen di måler! Men dersom du ligger under streken så skal lege sende dg til ul, spes viss du er overvektig og endatil ligger under! snakk med legen din!
vinterkyss *gutt+jente+gutt* Skrevet 5. september 2007 #14 Skrevet 5. september 2007 Jeg har lagt laaaang over begge gangene, og fikk barn på 3910, og 4380g
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå