Gå til innhold

Da Elias ble født

Anbefalte innlegg

Jeg hadde termin 14 november...Var 18(er 18) år og mega angst!

jeg var så redd...gikkt iljordmora oh hun sa at det er ingen ting å være redd for. du behøver ikke å være redd for å føde...så jeg slo meg til ro med det inntil at jeg begynte å tenke...du sier vel ikke til en med flyskrekk at det ikke er noe å vær redd for? det er jo en reell angst!

Fikk da time 10.november til en ny jordmor som skulle hjelpe meg med fødselsangsten..Meeeeen så begynte veene 8 november(typisk min flaks)

Våknet hall ett på natta(natt til 8) og gikk på badet, trodde jeg bare måtte tisse...Jeg tisset meg ferdig og skulle tørke meg da jeg kjente at papiret ble bare våtere og våtere...Jegkjente jo ikke at jeg tisset så jeg hylte til sambo at nå gikk vannet...

men så stoppet det, ropte igjen, bare gløm d...Han kom løpende inn på badet og spurte hva jeg holdt p med...

''Jeg prøver å finne ut hva som skjer''...ingen ting skjedde så jeg gikk å la meg igjen..våknet klokken to med så sterke rier at jegi kke klarte å gjøre noe annet enn å reisemeg opp...fikk til slutt vekket sambo og han ringte føden...

Siden jeg hadde vært inne tre uker før fødselenmed falsk rier så trodde de at det var det som skjedde nå også,men jeg sa at nå skal jeg inn...

Turen fra tverlandet til nordlandsykehuset tar som regel 20 minutter,men jeg er sikker på at bilen min fikk vinger...vi kjørtepå ti...og bråbrems ved fotoboksen...

På trefelten gikk resten av vannet og da fikk sambo panikk og stoppa bilen(!!!) måtte be han om å se til h**** å kjøre videre!

selvfølgeli var det jo vinter og isete ute, og han klarteå kjøre over alle humpene på p-plassen(au!!)

Da vi kom opp på føden hadde jeg fire cm åpning...jeg sa at jeg hadde angst og ba om epidural.

Svaret jeg fikk: du er ung, prøv uten epidural! Det erikke nødvendig med epidural enda....

Fikk lystgass, men spydde som en gris, akupungtur, ja jøss den funka...ikke....

Risposen måtte jeg le av, for denkjente jeg ikke...

Så målte de blodtrykket mitt og det var rimeli høyt, 191/70

Det sto også i journalen at jeg har epilepsi så de bestemte seg for gi meg epi med 8(!!!!!)cm åpning...(forresten så kom jegi nn på SH klokka 3) nå var klokken halv 7...

Anestesi legen sprang ned fr de ville ikke at jeg skulle få anfall under fødselen...klokka 7 var epi inne,men den hjalp ikke i d hele tatt mot smertene...

Jeg var sååååå redd jeg gråt og nermest tryglet de om KS for jeg var så redd...

men neida...

De to jordmødrene som var der inne var rett og slett jordmødre var en nazi-skole...jeg er helt sikker!

De var så sure og nermest dømte meg fordi jeg var ung...

kvart på 8 er det vaktskifte og jeg får en herlig jordmor og en kjempe snill jordmorstudent...

fem på 8 starter pressriene. jeg presser og presser og så hører jeg ikke hjerteslagene lengre. jeg får på nytt panikk og blodtrykket stiger igjen(hadde sånn kontinuerlig blodtrykksmåler som måler blodtrykket hvert femte minutt)

Elias sitter fast i ett minutt før jeg får han ut.

Ingen ting med Elias, men registreringen klarte ikke å fange opp hjertelyden da han var nesten ute,m en jeg var så redd...var sikker påa t jegmistet han...

to minutter over 8 den 8.11.06 kunne jeg stolt kalle meg mamma=)

Brukte fem timer på fødselen, og 7 minutter på pressriene...

Vi planlegger nå å bli gravide om ett års tid, og jeg er

liiiiiiiiiiivredd for å føde...jeg tenker tilbake på elias sin fødsel og jeg blir kvam...rett og slett!

Jeg har så lyst på KS,m en vet jo at det er best for meg og barnet å føde normalt...

Jeg øynet ett håp i angsten min da jeg leste ett innlegg om føde spinal...Kanskje jegklarer å føde normalt neste gang...med hjelp...

sorry, blelitt langt det her, men måtte få det ut!

søsteren min holder på å utdanne seg til lege og hun sier atjeg er så ung og at ''det er så lett forunge å påberope seg fødsels angst''

blir forbanna når hun holder på sånn for en god lege skal lytte til pasient og ikke komme med slike utsagn uten å gått gjennom det selv...hva syns dere?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10018858-da-elias-ble-f%C3%B8dt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ultemecia&Mikrovampyren

Uff det var trist lesning men det var godt det gikk seg til.

Det er latterlig å si at det er lett å påberope seg fødselsangst. Mulig det men angsten er fortsatt reell og en lege må kunne bruke skjønn.

Jeg er enig med deg. Mange jordmødre har faktisk ikke barn selv og det kan man forstå på hvordan de uttaler seg.

Du burde neste gang du blir gravid snakke med en spesialutdannet jordmor.

Er ks veien for deg kan jeg si at det er en fin opplevelse - selv om mitt ble gjort i narkose.

Neste gang skal jeg føde vanlig, er ikke så redd mer.

Kan godt forstå at du er redd, så jeg råder deg til å snakke med noen.

Klem

Takk skal du ha=)

Har jo veldig lyst å føde normalt,men vet rett og slett ikke om jeg tør..

Men jeg hørte noen snakket om føde spinal...og at det gjorde det lettere å føde uten smerter...

Er enda en stund tiljeg skal bli gravid igjen...er jo tross alt bare 18,men om ett par år...skal ha to unger og de skal være så tett som mulig slik at jeg er ferdig med det...

Elias er midtpungtet i mitt liv=)

Gjest Ultemecia&Mikrovampyren

Nei kjenner til følelsen.

Etter mitt snitt i full narkose var jeg oppe og gikk veldig kort tid etter, og ville egentlig dra hjem dagen etterpå, men ble til de hadde tatt føllingtesten.. Da dro jeg. Så jeg kom meg fort og all skremsel om ks var for meg bare piss.

Fødespinal tar visst det meste og gis sist..på slutten

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...