Gå til innhold

Hvordan er det best å dele permisjonen?

bruse

Anbefalte innlegg

Hei!

Pappan og jeg skal ha tilsammen 12 mnd permisjon, og har tenkt at han skal ha ca 3 av dem. Men i stedet for at jeg først tar 9 mnd og deretter tar han 3, så vurderer vi overlapping. F.eks at jeg først tar 8 mnd full permisjon, deretter jobber vi begge 50% i 2 mnd, og til slutt tar han full permisjon i to mnd.

Grunnene til at vi vurderer dette er f.eks at vi tenker det kan vere sunt fordi begge får oppleve den andres hverdag før det er "for seint" og fordi det kanskje kan være godt med en myk overgang. Tenker også at jeg kan fortsette å amme (i tillegg til fast føde) litt lenger på denne måten.

Men er litt usikre. Kanskje blir det upraktisk å jobbe halve dager? At det blir mer slitsomt å skulle forholde seg til jobb i tillegg til å ha et stort ansvar hjemme? (Legger til at vi har veldig fleksible jobber med tanke på arbeidstid og arbeidssted, kan f.eks jobbe hjemmefra). Lurer på om andre har erfaringer med lignende løsninger..

Fortsetter under...

Vi vurderer ca samme løsning som dere.

Jeg tenkte først at begge skulle jobbe deltid og mest halve dager - men vi har diskutert det litt og kommet til at det er bedre å være hele dager på jobb og hele dager hjemme. Da får man konsentrert seg bedre - både om jobb og hjemme.

Det betyr selvsagt at fullamming ikke er aktuellt, men dette er uansett etter at barnet er 6mnd og da er det vanlig med grøt i tillegg. Han vil fortsatt kunne få melk til frokost, middag og kvelds.

Men jeg har ingen konkret erfaring med dette enda.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...