Snuppa mi og meg+spiren♥ Skrevet 6. august 2007 #1 Skrevet 6. august 2007 Må vaske vinduskarmen flere ganger for dagen, de er så mange!!
Gjest Skrevet 6. august 2007 #2 Skrevet 6. august 2007 Heihei =) hvordan ser de ut? er det fluer eller krypende insekter? andre problemer med planten? så kan jeg prøve å vrenge hjernen og finne ut hva det er... =)
Snuppa mi og meg+spiren♥ Skrevet 6. august 2007 Forfatter #3 Skrevet 6. august 2007 Tusen takk=) små krypende dyr... men det er det.. ellers er planten helt fin=)
Gjest Skrevet 6. august 2007 #4 Skrevet 6. august 2007 Hm... litt vanskelig å si det da... Men hvis du går på hagesentre og kjøper spray mot skadeinsekter så dør det nok =) evt sett opp en skadedyrfelle og ta den med på hagesenteret og spør hva dt er. Skadedyrfelle er ganske enkelt å lage. Klipp ut en firkant av gul papp, eller mal/farg pappen gul. Smør på lim som ikke tørker fort, eller honning. Stikk den nedi potten. Da vil skadedyrene krype opp på den og sette seg fast. da kan du ta den med og vise i hagesenteret, så vet de nok hva det er! ellers kan du lage hjemmelaget sprøytemiddel. Kok opp vann og ha i gelatinplater slik at du får en gelatinblanding. ha dette på bladene, så kommer ikke skadedyrene seg inn til planten og får skadet den. Du kan også prøve brenneneslevann. Fyll en bøtte halvfull med brennenesle, og fyll på med vann. La det trekke noen dager, til det nesten begynner å gjære. sprøyt dette på planten. Dette gir en lukt og smak som mange skadedyr ikke liker. i tillegg inneholder det mye nitrogen, som er bra for plantens vegetative vekst. Skal ikke brukes på uteplanter etter 1. august, pga faren for at planten ikke går i hvile (nitrogen fremmer vegetativ vekst). Pass på at planten får det den trenger så den blir sterkere mot skadedyr. Noen tips om orkideer: -Orkideer skal ikke ha klor-og klakholdig vann. Du bør vanne planten med regnvann - sett ut en tilitersbøtte i regnet, og vann planten med dette. Kok evt springvann og la vær å bruke det på toppen og bunnen. -Orkideer skal IKKE snues. Pass på at planten ALLTID står i samme vinkel i vinduskarmen. de er veldig ømfindtlig for nye lysvinkler. -At orkideer bare skal ha et eggeglass med vann i uken er bare tull. Vann dem til de er fuktig hver tredje dag. -Pass på å bytte barken innimellom. -Orkideer liker litt lys på røttene, så bare la røttene vokse opp av jorda. bruk gjennomsiktig potte. -Bruk spesialgjødsel for orkideer
Snuppa mi og meg+spiren♥ Skrevet 6. august 2007 Forfatter #5 Skrevet 6. august 2007 Tusen takk for gode råd=) skal se hva jeg får til!! Lykke til videre i svangerskapet=) du har jenten din i armene før du aner det.. Så nyt tiden fremmover som høygravid=) Jeg savner gravid magen min så innderlig, med de herlige bevegelsene inni=)
Gjest Skrevet 6. august 2007 #6 Skrevet 6. august 2007 takk skal du ha =) ja er ikke så lenge igjen nå... men sååå utålmodig da...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå