Gå til innhold

hvordan kan jeg finne ut hvordan blodtype jeg har?

Anbefalte innlegg

Skrevet

utenom å ta en ny blodprøve da=)

skal ikke blodtypen stå på helsekortet?

Skrevet

Jo det skal det. Jeg måtte ta blodprøve en av de første gangene hos jordmor og lege, og da fikk de ned blodtypen min på helsekortet... =)

Skrevet

Det står på mitt helsekort i alle fall, under pkt ABO.

Skrevet

hmm, ABO ruten min er tom=/

Skrevet

Da kan du sikkert spør jordmor eller lege (avhengig av hvor du har gått) og spør. De har det nok i journalen din, bare glemt å føre det inn.

Skrevet

står ikkeno på mitt heller. Spurte om jeg fikk vite det, men de sa at det ikke spilte noen rolle. Poenget er om man er rehsus pluss eller minus.

Så det så......

Men man kan jo ta en blodprøve for å sjekke da, men det vil sikkert koste ekstra. Mener det ikke er gjort i en fei å finne det ut.

Skrevet

å teste blodtype er fort gjort, så det er nok ikke det det står på. Tror ikke det er så veldig dyrt heller, men det vet jeg egentlig ikke.

men vi testet blodtypene våre i naturfagen på videregående, for å si det sånn. Ikke så voldsomt komplisert prosedyre.

Spør doktorn, du:)

Skrevet

skal til jordmor om 2 uker, skal spørre da om ikke hun har det en eller annen plass i "arkivet"=)

vi brukte også å teste på videregående i humanbiologi timene men som den store sprøyte-pysa jeg er torte jeg aldri å bli stukket i fingeren=)

Skrevet

nå du er til første kontroll, så skal det taes blod prøve og finne hvilken type du har. Og dette skal du få neste gang du er til kontoll, og oppbevavre sammens med helsekortet ditt. Spes viktig at du har det med om du er rh minus.

Skrevet

har rh positiv

Skrevet

Jeg har fått et eget papir hvor dette har stått, sammen med svar på om jeg hadde HIV eller ikke. Det tror jeg at jeg har fått i alle mine svangerskap. Fikk du ikke noen papirer når du fikk svar på blodprøvene du tok tidlig i svangerskapet?

Skrevet

hmm, jo fikk 2 ark etter di første blodprøvene det ene arket besto av analyse av treponema pallidum, rubellavirus og hiv antigen/stoff.

det andre var et ark der det stå resultat av svangerskapsserologi, men kan ikke se at det står blodtype på noen av arkene=/

er litt dårlig til å tyde alle forkortelsene og det da men..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...