Gå til innhold

ëgenandel hos lege?(samme som skravle)


081013

Anbefalte innlegg

trodde det var gratis å besøke lege når man var gravid, men da jeg var hos legen og fikk påvist graviditet (og litt andre grav.plager) måtte jeg ut med hele 290 kr (blodprøver, urin o.l)

Må man betale første gangen og så er det gratis, eller må jeg betale hver gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

HÆ? Eg har aldri betalt... Verken for urin eller blodprøve... Så lenge du e gravid e det gratis... Einaste dei kan ta betalt for e viss dei meine at dei andre plagene ikkje e i forbindelse med graviditeten... Det va det ein som prøvde seg på med meg... Eg hadde svangerskapsdepresjon... Han meinte det ikkje va det... Så krangla eg veldig på det, og slapp å betala...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå var 110 kr av det medisiner for uvi da, regner med at medisinene må dekke selv. men syntes det var rart at jeg skulle betale, når alle andre venninner annonserer at det er gratis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, det hørtes rart ut :S

Man skal ikke betale når man er gravid... Det har hvertfall aldri jeg gjort! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg får passe på bedre neste time da.. var igrunn litt fraværende av glede den dagen, så alt var liksom bare greit....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var kjempe rart!!!! Vet at det koster noen kroner for den , graviditetstesten legen tar, men alt det andre er gratis, både første kontroll og alle de andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg betalte 300kr på førstegangs besøket.

Legen opplyste meg om at det var et engangsbeløp, resten av legebesøkene er det gratis, helt frem til 6mndrs kontroll etter fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er helt i orden for meg å betale, ungen er verdt hver krone det er ikke det, men synes jo ikke at jeg skal betale alt selv hvis andre får det gratis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg va innom legekontoret og tok graviditetstest, men så lenge den e positiv så e an gratis... eg betalte ingenting... e mitt tredje svangerskap, og har aldri mått ut me ei krona... har vert til legevakt gratis, tatt abort 1 gang... Aldri måtta betala noke... kanskje forskjellige lega har forskjellig praksis, men eg trur egentlig alt ska vera gratis... merkelig at dei fleste får alt gratis og hos noken lega må dåkke betala...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte også betale 207 kr. Er 8 uker på vei, og ikke vært på første svangerskapskontroll enda. Men sliter en del med hodeverk, og måtte få komme til en lege. (min er på ferie) fikk sykemelding og reagerte på at jeg skulle betale, men var så utkjørt at jeg sa ingenting.. Rart at noen skal ta seg betalt mens andre ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lege har og vert på ferie, så eg va innom legevakten(pga misstanke om SA). Og då tenkte eg at siden d va legevakten, så måtte et sikkert betala. Men han sa at eg reknes som gravid, og då måtte eg ikkje betala noken ting... Va til legen min og tok ultralyd, måtte ikkje betala noken ting... Eg e 99,99% sikker på at går du til det offentliga hjelpe apperate, så ska alt i forbindelse med graviditet vera gratis... Og ta GU for å sjekka etter kjønnssjukdom e også gratis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er litt varierende praksis, men i utgangspunktet er det SVANGERSKAPSOMSORGEN som er dekket av Folketrygden. Den første gangen du kommer, hvis det bare er for å få påvist et svangerskap, er faktisk egentlig ikke gratis, selv om du er gravid. Men de fleste tar ikke betalt for annet enn materiellkostnader. Etter at svangerskapet er påvist vil alle konsultasjoner enten det dreier seg om førstegangsundersøkelse eller sykmelding pga kvalme, være gratis, sålenge det dreier seg om svangerskapsrelaterte problemstillinger. En halsbetennelse er dermed ikke dekket av Folketrygden.

Og når det gjelder kjønnsykdommer, er det ikke helt sant at det er gratis å sjekke det heller. Dersom det er begrunnet klinisk mistanke om at du har kjønnssykdom, dvs symptomer, funn eller kjent smitterisiko, er det dekket av Folketrygden. Hvis du bare tar en test en gang i året for sikkerhets skyld, er det ikke dekket. Her skal legen utvise skjønn. Og det gjelder forresten ikke herpes eller sopp, bare sykdommer som anses som alment smittefarlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...