Gå til innhold

Hvilken uke er jeg i??

Anbefalte innlegg

Jeg er litt forvirra nå om dagen, og håper på at noen andre kanskje kan svare på et spørsmål.. Her på BIM får jeg opp at jeg er i uke 16. Og når jeg sjekket på lommelegen fikk jeg også det. Men da jeg var hos jordmor, kom hun fram til uke 15, på dagen. Da jeg telte i kalenderen, fra samme dag som jeg har oppgitt på BIM og på lommelegen, får jeg også 15 uker... Hvorfor får jeg høre forskjellige ting...? Skjønner ingenting jeg nå..

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10013940-hvilken-uke-er-jeg-i/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 2 uker senere...

Hvilken uke man beregner, forskyver seg iblant pga beregning av termin. I starten beregner man utfra siste mensdato, men pga ulik vekst hos fostrene, regner de iforhold til antatt termindato når den er blitt bestemt ved ordinær UL.

F.eks. mitt tilfelle, der vet jeg nøyaktig mensdato og hvilken dato jeg var i nærkontakt med partneren min - derom ingen tvil.

Men nøyaktig unnfangelsestidspunkt kan ingen egentlig vite - sier forskningen, for sædceller kan godt finne på å ligge i dvale flere dager, mellom samleie og befruktning. Nå er min termindato og fosterets alder forskjøvet, på grunn av fosterets størrelse ved UL - termindatoen ble en hel uke senere og fosterets teoretiske "alder" litt mindre. Rett og slett fordi barnets antatte ankomsdato og fødselstidspunkt er mer vesentlig enn unnfangelsestidspunktet, for alle de som skal planlegge og legge til rette for fødsel.

Har forresten to fra før, ingen av dem forholdt seg til termindato. Den første ble satt igang og dyttet ut to uker etter termindato (som fra før var forskjøvet med en uke i forhold til datoene jeg var 100 % sikker på som startdato). Nummer to spratt ut i bråhast en uke før termindato.

Enda en ting - de vil ikke regne deg som overtid før du er passert to uker etter termindatoen som ble bestemt ved ultralydundersøkelsen. Hvis du går på over termindato, får du en spesiell overtidstime med undersøkelse ca.16 dager etter termindatoen, først da vil de i såfall betrakte deg som å gå på overtid og begynne å bry seg. Merkelig, men sånn er det, dessverre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...