Gjest Skrevet 6. august 2007 #1 Skrevet 6. august 2007 Mine foreldre er skilt og det har de vært så lenge jeg kan huske! Problemet oppstår når den lille blir født og alle navnene han skal lære.. Mamma har jo fått ny mann, og han er svigerfar til sambo(ser på seg selv som det) skal han da bli morfar eller bestefar?! Min biologiske pappa er jo så og si ute av bildet, men han er jo den egentlige morfar. Kan vi kalle han Moffa? kanskje.. Noen med skilte foreldre som har løst dette på en fin måte?
Fabelaktiv Skrevet 6. august 2007 #2 Skrevet 6. august 2007 Mine er ikke skilt De er mormor og bestefar foreldrene til eksen er skilt de er mimmi (hun er alene) og bestefar og *navn* personlig liker jeg ikke mimmi - det høres så baby'ete ut men jeg legger meg ikke oppi hva folk selv kaller seg barn greier fint å skille på to bestefar.. akkurat som de skiller på barn med samme navn i barnehagen.. dette ordner seg selv - ofte finner de egne navn også
oktoberprinsesse *mamma* Skrevet 6. august 2007 #3 Skrevet 6. august 2007 vi har: mormor= min mor bestemor og bestefar= svigermor med ny mann (ville egentlig ikke at han skulle være bestefar, menmen ble sånn) farfar og bestenita= svigerfar med ny kone (hun ville ikke være bestemor, siden det ble feil for henne) kaller du den nye mannen til mor din for pappa/far? hvis du gjør det, kan han jo bli morfar, ellers synes jeg ihvertfall at det blir helt feil siden han ikke er "far til mor"... skjønner? uansett så kommer nok ungen til å velge navnet selv etterhvert...(men blir selvfølgelig påvirka av hva dere sier)
SusyQ Skrevet 6. august 2007 #4 Skrevet 6. august 2007 Kan du ikke bare spørre hva de selv ønsker å bli kalt? Om du ikke har noe kontakt med faren din kan du jo bare fortsette å kalle ham for far så gjør barnet det samme. Men om både han og stefaren din vil kalles "bestefar" eller "morfar" er det ikke verre enn at de heter "bestfar Lars" og "bestefar Ole". Selv har vi flaks for svigers vil gjerne bli kat bestemor og bestefar, mens mamma og pappa vil gjerne bli kalt mormor og morfar. Mine besteforeldre er imidertid skilt og de har altid vært "farfar XX" og "farfar YY". Ikke noe problem der :-)
Gjest Skrevet 6. august 2007 #5 Skrevet 6. august 2007 Nei, sier verken far eller pappa til han. Har bare tenkt så mye på dette med navn og hva de forskjellige skal hete, men kanskje det kommer av seg selv når den lille er født. Håper at sambo til mamma vet hva han vil bli kalt
Happy H Skrevet 6. august 2007 #6 Skrevet 6. august 2007 mine e skilt så vi har mormor = min mor besten = mamma sin mann morfar = min pappa mommi= pappa sin kone besten = svigerfar det går kjempe fint,snuppa har stålkontroll...hehe
Ladybug~N&E Skrevet 6. august 2007 #7 Skrevet 6. august 2007 tja.... besteforeldre kan jo hvem som helst være. i min mening da. en fellesbetegnelse på våre foreldre og andre "gamlinger" i familien generelt. jeg syns det er viktig å holde på dette med at mors foreldre er mormor og morfar og fars foreldre er farmor og farfar. er det er 3. sett med besteforeldre syns jeg at det er naturlig å la dem være bestemor og bestefar. men du sier jo at din biofar er så og si ute av bildet.. er du og din stefar så "nærme" at du føler han er "mors far"?? hva med å spørre stefar om hva han føler seg som?? bestefar eller morfar? jeg tror kanskje det er det sikreste å la din stefar være bestefar. har du hatt han hele livet og han har vært faren din blir det annerledes, men vis han bare er din mors mann og ikke din far så syns jeg han er en bestefar.
Gjest Skrevet 6. august 2007 #8 Skrevet 6. august 2007 Mine foreldre er ikke skilt så de blir mormor og morfar. Samboers er skilte å der blir det farmor og bestefar og farfar og *navn*. Har mest kontakt med moren og stefaren, derfor får stefaren være bestefar:) Værre blir det med mine besteforeldre, har min mormor og mormor, farmor og farfar enda. Kan jo ikke ha 2 oldemor og 2 oldefar. Så det blir vel å finne på noe annet til min mormor og morfar. Heldigvis har ikke min samboer noen besteforeldre som lever i dag, hehe;)
Gjest Skrevet 6. august 2007 #9 Skrevet 6. august 2007 Hehe, oldeforeldre er en litt hardere nøtt. Jeg hadde to sett selv. Der det ene settet var oldemor+oldefar, det andre var "besta" + navn.
Kanutte og prinsen Skrevet 6. august 2007 #10 Skrevet 6. august 2007 Tror dette kommer litt an på hva man er vant med fra man selv er liten jeg. For meg har alltid mammas foreldre vært bestemor og bestefar, mens pappa sine foreldre er farmor og farfar. For oss blir det kjempenaturlig at mine foreldre som fortsatt er gift blir bestemor og bestefar. Mannen min mistet de fleste besteforeldrene sine da han var liten, så han har ikke så mye forhold til sånnt. Verre blir det egentlig med mannen min sine foreldre som er skilt og har nye ektefeller/samboere.... Tror vi har landet på farmor og bestefar-navn (de er gift og har vært det lenge nå) og farfar og navn (de er ikke gift, og hun har heller ikke et nært forhold til familien). Puh, ikke lett dette altså. Man vil liksom ikke risikere å "fornærme" noen, samtidig som det skal føles rett for både oss og de det gjelder!
Kosel Skrevet 6. august 2007 #11 Skrevet 6. august 2007 De er ikke skilt, men her blir det mormor og bestefar - (valgt det selv) jeg sa dette til mammas foreldre og. + farmor og farfar
Teltpluggen Skrevet 6. august 2007 #12 Skrevet 6. august 2007 Min søsters svigerforeldre er skilte og gifte på nytt begge to. Der blir det farfar og besta, og farmor og bessen:)
Hva skjer'a?♂ Skrevet 6. august 2007 #13 Skrevet 6. august 2007 Hos oss har de forskjellige fått bruke den betegnelsen de føler seg vel med rett og slett:)
Tpop Skrevet 6. august 2007 #14 Skrevet 6. august 2007 Vi har alltid sagt bestemor og bestefar på begge sider. Bestemor skreia eller bestemor eina. Men sønnen vår på snart 6, har allikevel funnet sine egne navn på de fra han var ganske liten. Han kaller mine foreldre moste og beste, og faren sin mor for gamlemoste, og stefar: beste. Og faren til faren og stemor kaller han bestefar og bestemor trondheim. Så ikke alltid det har noe vits å du kalle dem noe spes, for kan hende de finner ut noe selv:)
Mamma'n til A&L&J! :) Skrevet 6. august 2007 #15 Skrevet 6. august 2007 Mine foreldre er sammen, så de er Mormor og Morfar. Sambos foreldre er skilt så der er det: Farfar og Mimmi Farmor og Bestefar Sånn løste vi det, synes det fungerer bra! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå