ojoj, NÅ er det liv i leiren!! Skrevet 6. august 2007 #1 Skrevet 6. august 2007 .. slik er situasjonen her også, dvs, vi vil ha hus, men har det ikke enda, funderer på økonomien han jobber, er vernepleier, og tjener vel ca 300.000 jeg skal studere deltid i 4 år nå- litt usikkert hvilke inntekter jeg kommer til å lande på, mtp deltids jobber i tillegg til studiene. det første året får jeg 10.000 i mnd (fødselsstipend, 2 barnetrygder, barnebidrag for eldste) vi har 2 barn som bor hos oss, og 1 vi har annenhver helg og betaler bidrag for vi vil kjøpe oss hus... men møter motvilje i bankene så langt- bare lurer på: hvilke bank har dere lån i? og hvor mye lån har dere? hva har dere utbetalt til sammen i mnd?
Learning to fly Skrevet 6. august 2007 #2 Skrevet 6. august 2007 tja, det kan godt hende att du må få deg jobb før dere får lån, siden bankene er uvillige. Det er stritt med huslån med den inntekten du beskriver og siden den også er så variabel/usikker (din inntekt). Men stå på, kankjse får dere napp ett sted. Det vanligste er å få lån i den banken man har godt kundeforhold til, da får du oftest gunstigere renter. Vi bestemmer oss antagelig for lån i Sparebanken 1, har fått flere tilbud. Jeg har utbetalt 11 000 i mnd, mannen har 600 000 i årsinntekt + ulik størrelse i aksjeutbytter (alt fra 50 000 til 2-300 000 i året. Vi har tre barn under skolealder. Utbetalt pr mnd tilsammen med barnetrygd, så har vi vel ca 45 000 eller litt mer, viss jeg ikke regner feil nå... Vi får 2,5 mill i lån over 20 år. Betaler da ca 16 000 pr mnd.
Learning to fly Skrevet 6. august 2007 #3 Skrevet 6. august 2007 obs, jeg studerer ikke, så skulle ikke svar her. Jaja, såg akkurat det litt for sent. Jobber bare 50% stilling, natt.
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 6. august 2007 #4 Skrevet 6. august 2007 Da vi fikk huslån var vi begge studenter. Mannen min hadde et halvt år igjen, og jobbet smått ved siden av:) Vi tok opp lån på 1,7mill, men da måtte pappa stå som kausjonist for 300 000 av de. Altså fikk vi godkjent 1,4 mill i lån. Etter et par år kunne vi stryke pappa som kausjonist:) Har forresten lån i dnb nor, og jeg studerer fortsatt:) Min "inntekt" er derfor på 80 000 i året, mens mannen min tjener 430 000 i året (tjente henholdsvis ca 300 000 og 360 000 utenom overtid de to andre årene).
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 6. august 2007 #5 Skrevet 6. august 2007 Jeg er student og har vært det nå i over 3 år. Er gift og har et barn på halvannet år. Mannen min jobber i det offentlige og tjener rundt 350000,- Vi har et hus som vi eier og et dertil lån på 2000000,- Men med utleie i boligen for å spe på intektene så går alt så mye lettere i banken! Vi har 2 biler. Begge er gjeldsfrie, en i 200000,-klassen og en rundt 60000,-. Jeg jobber ikke i hele tatt, men får jo barnetrygd og stipend/lån fra lånekassen. Vi lever et greit liv, spiser det vi vil og har et bedagelig liv. Har vært på sommerferie i syden og andre småturer. Har pusset opp kjøkken i år også. Det kjæreste vi har mangler heller ingen ting. Hun har bra med klær og leker og mangler ikke noe materielt. Heller ikke kos og kjærlighet da. Går også i bhg, så vi får ikke kontantstøtte. Vi har klart oss veldig bra disse årene, har ikke ært mye på byen og spiser ikke ute hver mnd. Men mangler ikke noe. Og mannen har tilogmed spart penger. Igrunnen mye penger! Så det er fullt mulig å være gift, ha barn, eie hus og bil og samtidlig leve et anstendig liv! Men for all del, gleder meg til jeg begynner å jobbe snart!!
ojoj, NÅ er det liv i leiren!! Skrevet 6. august 2007 Forfatter #6 Skrevet 6. august 2007 så kjekt at dere svarte her:) men dytter litt jeg, så flere kanskje svarer? jeg tenker litt som så: vi kommer ikke til å ha kausjonister da, så den delen er jo utelukket..... men om 4 år når jeg er ferdig, vil vi jo ligge på rundt 6-700.000 i året, da samlet inntekt for oss... de første årene vil vi ha avdragsfritt på lånet, og om 5 år da, når vi begynner å betale avdragene, vil vi sikkert ligge på en 30-40.000 utbetalt i mnd. når det er sagt, har vi jo 2 barn som skal vere i bhg/sfo også da, og en del i studielån... en del utgifter vil vi nok ha, men jeg mener, bør ikke bankene tenke langsiktig, å se på hvilke inntekter vi har når jeg er ferdig å studere? det er jo ikke før den tid vi kommer til å betale på avdragene likevel så... skal vi leie, må vi jo punge ut med minst 8-10.000 i mnd likevel (bor i bergensområdet (snart)) og da blir det ikke store plassen å bo på heller- vi er 4 og av og til 5 stk som skal bo, så slipper ikke unna med mindre enn det om vi leier- ...
Gjest Skrevet 6. august 2007 #7 Skrevet 6. august 2007 Vi har akkurat tatt opp lån i Sparebank 1. Vi hadde årsinntekt på 750 000 tilsammen før jeg gikk ut i permisjon, samt 36 000 per år i leieinntekter, ca 100 000 i andre inntekter (tips og sånn) Vi trengte ikke mer enn 1150000 og fikk det uten problem og med gode betingelser. Jeg begynner på skole nå i høst og vil da ha en årsinntekt på ca 100 000 i tillegg til det jeg får per mnd fra lånekassen. Vi har begge studielån på under 100 000. Bil som er gjeldsfri og MC som eies av banken;) Så dersom dere "fremlegger" det riktig så blr mulighetene være gode.
ojoj, NÅ er det liv i leiren!! Skrevet 7. august 2007 Forfatter #8 Skrevet 7. august 2007 oi, dere har jo tett oppunder 900.000 i inntekt da, ...det kan vi se laaangt etter vi da.. som jeg leser, forstår jeg jo at vi ikke har de helt gode lånemulighetene. men, forstår jo heller ikke hva problemet helt kan vere, når jeg er ferdig utdannet sykepleier, er vi 1 sykepleier, og 1 vernepleier, begge med bachelor-grader, og vanlige jobber, og om vi ikke kan få lån på det grunnlaget der, nei da skjønner jeg liksom ikke helt hvor dette skal bære... hm, leie inntekter, det må vi også tenke på å få til den dagen vi kjøper:))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå