Gå til innhold

er 4+4 og skal ha første legetime på fredag....hva skjer der??...


rm83 ¤Heine 08 & Hedda 10¤

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er 4+4 i dag, tok hjemmetest på fredag som lyste så fint positivt imot meg.

Bestillte meg legetime på førstkommende fredag. men hva gjør dem egentlig der??

Trenger jeg å ha med urinprøve? dem sa ingenting om det når jeg bestillte timen.

Måler dem ikke hcg nivå i blodet?

 

Tar imot svar med takk!

:-)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal alltid ta med deg urinprøve, der måler de sukkernivå osv. kan være de også tar endel blodprøver av deg. Legen skriver en helseattest som du alltid må ha med deg, den skriver dere sammen. han stiller deg masse spørmål om helsetilstanden i familien, til barnets far osv..men det er som veldig individuelt fra lege til lege. legen gjorde ivertfall det med meg, så fikk jeg ny time om en mnd.

 

Masse lykke til=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du ha legetime så tidlig?

Det er ikke nødvendig å gå til legen før uke 10-12 (det er da man skal ha første kontroll) med mindre det er noe galt eller du trenger ekstra oppfølging?

 

De gjør ikke stort, du er så kort på vei, men på 1 kontroll skal gjøres en underlivssjekk, blodprøver, urinprøve, masse spm. og utfylling av helsekort for gravide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri måttet ta ungrlivssjekk/GU på svangrskapskontroller. Er nå i mitt 3 svangerskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også til legen ganske tidlig. Er vel 7+3 den 20 augsut, første legetime. Hun på kotoret sa at jeg skulle ha med urinprøve fra morgenurin og være klar over at jeg skulle ta blodprøve.

Skal ha dobbeltime (hva nå enn det betyr), men tipper at det involverer en del prating :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg var hos legen i uke 6, og det er fortidlig til att det gjør noe,, jeg måtte komme til bake mellom uke 10-12 da tar de de førset helse sjekkene:):)

 

lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HER ER EN OVERSIKT OVER SVANGERSKAPSKONROLLER

som stod i svangerskapsboka jeg fikk hos legen.

 

MAN HAR RETT TIL 8 SVANGERSKAPSKONTROLLER

der ordinær ultralyd er inkludert.

Fra og med tredje svangerskapskontroll velger du selv om du vil gå til jordmor eller lege.

 

1. kontroll: uke 8-12 (hos lege)

2. kontroll: uke 17-19 (ordinør ultralyd)

3. kontroll: uke 24

4. kontroll: uke 28

5. kontroll: uke 32

6. kontroll: uke 36

7. kontroll: uke 38

8. kontroll: uke 40

 

HVA SKJER?

På første svangerskapskontroll tester de om du er gravid ut i fra urinprøven din, fyller man ut "helsekort for gravide" og regner ut terminen. Legen søker fødeplass og ultralyd, og kan opplyse om jordmødre i området. De tar blodprøve der de sjekker antistoffer mot røde hunder, om du har syfilis (lovpålagt), rhesus faktor, HIV (frivillig) og jernlagrene.

 

HVER GANG:

får du stikk i fingeren der de sjekker hemogobin-nivået.

Urinprøve der de sjekker proteiner, bakterier, blod og sukker-innhold.

De veier deg, sjekker blodtykket og måler str på livmoren.

 

 

TA ALLTID MED DEG HELSEKORTET OG DE ANDRE PAPIRENE DU HAR FÅTT + URINPRØVE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...