Gjest Skrevet 5. august 2007 #1 Skrevet 5. august 2007 forsvare seg i aldersdebatter? Fikk barn selv tidlig, og kan med hånda på hjertet ikke anbefale det til en levende sjel?? Det tror jeg virkelig FÅ kan... av de som er såkalt "eldre" med den samme erfaringen... *rivameghodet*
Gjest Skrevet 5. august 2007 #2 Skrevet 5. august 2007 jeg tror ikke nødvendigvis de (vi?) vil forkynne det å få barn i tidlig alder, men det sårer veldig å få høre at man er er dum og kommer til å bli en dårlig mor - slik svært mange påstår. greit, jeg er bare 20. men det er mitt valg. jeg er lei av å høre jeg kommer til å bli en dårlig mor. jeg VET jeg kommer til å bli en god mor. Å fortelle meg at jeg kommer til å bli en dårlig mor gir meg bare dårligere selvtillitt og gjør at jeg har vanskeligere for å tro på meg selv.
SuperGlad Skrevet 5. august 2007 #3 Skrevet 5. august 2007 jeg synes det er komisk når de unge forsvarer seg med at de er voksne. Hallo???? jeg blir 25 å er ikke i nærheten av å være voksen! Ikke venninna mi heller på 30! hvorfor er det så viktig å være så utrolig moden og voksen?
Gjest Skrevet 5. august 2007 #4 Skrevet 5. august 2007 nå er vel ikke du akkurat i siktet mitt, Sauen det er enkelte som omtrent skriker til en her inne om man tillater seg å være ærlig eller velmenende mot denne målgruppen... Sånne ting man ikke gjør når man blir det som defineres som VOKSEN, ikke tilsynelatende BLIR det over natta...
Gjest Skrevet 5. august 2007 #5 Skrevet 5. august 2007 for noen så virker det som om man må forsvare at man vil løsrive seg fra hjemmet (les: mor og far) og tror det er en enkelt utvei... å få barn.. at det er bare er sååå søtt med baby!!
Anonym bruker Skrevet 5. august 2007 #6 Skrevet 5. august 2007 Fin innstilling:) jeg er 20 år å har to sjønne gutter en på 9 måneder å en på 3:) fikk høre mye tull da jeg som 17år ble gravid me første mann... alle sku liksåm fårtelle meg at æ ikke kåm til å klare det... men æ fikk det til... jeg anbefaler heller ikke noen å bli gravid tiligt.. men jeg kan ikke si at jeg syns det er noe domt i det.... jeg vil heller være ong mor som forstår mine barn når di vokser opp, enn å være eldre å ikke sjønne en dritt.. veldi mange "eldre" mødre husker ikke kordan d va å være kalv.. Å på MANGE måter ødelegger det å ikke skjønne sitt eget barn... jeg har ong mor (39år) å er veldi gla for det, hun skjønner meg å hun husker hva hun selv jorde når hun var ongdom:) mine venner har mødre som er MYE eldre å de har ingen kontakt med sine barn forde de ikke skjønner barna sine.... Finnes hundre argumenter for "ong mor" å hundre argumenter mot "ong mor"... LIVET ER HÆLIG:) Forresten så planlegger jeg en til BEBIS å håper på jente denne gangen:)
Gjest Skrevet 5. august 2007 #7 Skrevet 5. august 2007 det å forstå barna.... anonym.. Tror du ikke det blir enklere jo eldre du blir. med alder kommer ofte livserfaring... Og det er det BARE unge mødre som kommer med. Energi, overskudd osv.. De fleste karrierekvinnene med toppjobber og lange dager er IKKE under 25 her i landet.. Men ofte endel eldre.. Hva hadde de svart til disse tynne argumentene?? Type ung: Pia Haraldsen Type voksen: Ingunn Yssen (for å statuere et eksempel.. )
Anonym bruker Skrevet 5. august 2007 #8 Skrevet 5. august 2007 Så du e 25 å venninna di 30??? jaha... æ e 20 har to barn men e langt i fra våksn.. håpa æ kan vær "lita" t æ bi 40... da kan æ lev liv, reis rundt.. utn å vær redd førr små barn.. får da e mine barn voksn:) GLEDER MÆ:)
Kamel*Jente150408*:) Skrevet 5. august 2007 #9 Skrevet 5. august 2007 Kan ikke folk få bestemme selv da??? Det er vel like mange fordeler med å bli mor ung som gammel vel?? Så lenge du er gammel nok til å ta vare på et barn selv, er man gammel nok til å få barn synes nå jeg. Om man føler seg klar når man er 18 eller 40 er vel helt individuellt!
Anonym bruker Skrevet 5. august 2007 #10 Skrevet 5. august 2007 KAMEL85 TAKK--->> e helt enig me dæ:) 20 å mor til to
Anonym bruker Skrevet 5. august 2007 #11 Skrevet 5. august 2007 Å få barn har ingenting med alder å gjøre. Men nettopp hvor voksen enn er. Jeg er voksen hvis en skal se på alder. Men .. eh.. Voksen ellers? Neppe.
Gjest Skrevet 5. august 2007 #12 Skrevet 5. august 2007 å få barn har masse med alder å gjøre, og det er akkurat det man ikke skjønner FØR man er eldre? Sier ikke du er en dårlig mor for om man er ung? Jeg kan bare ikke i min villeste fantasi anbefale noen å bli det?
Anne-B. Skrevet 5. august 2007 #13 Skrevet 5. august 2007 Jeg var 19, og det var en erfaring jeg vokste på. Alltid vært litt voksen og ansvarlig av meg, neste inntil det kjedsommelige, så jeg føler ikke at jeg har gått glipp av noe. Nå er jeg 23 og venter nr 2, syns det er helt topp. Vil ha alle mine før jeg er fyllt 30, de planlagte i alle fall. Så klart at man vil forsvare seg om man føler seg urettmessig angrepet, alder trenger ikke ha noe å si for hvordan man tar seg av det ansvaret det er å få barn.
Lejonet Skrevet 6. august 2007 #14 Skrevet 6. august 2007 Jeg fikk min første når jeg var 20, og selv om jeg ikke ønsker det for min datter, så klarte jeg meg veldig bra, og har ei flott tenåringsdatter. Nå er jeg 35, og skal ha på ny. Vet ikke om jeg blir noe bedre mor enn da, men kanskje annerledes. Tror ikke det har med alder å gjøre, men modenhet.
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 6. august 2007 #15 Skrevet 6. august 2007 Fikk min første når jeg var 21, og venter nr 2 nå, hun kommer mnd etter jeg fyller 24. Vet ikke hva som er galt med å få barn i så ung alder. Kommer fra et annet land da, der e det mer vanlig å være førstegangs før man e 35, hehe. Når det gjelder å være voksen, så vet jeg ikke hva som skal regnes som det. Jeg har giftet meg i alder av 18, vi har hus, bil, jeg studerer og har 2 jobber. Har aldri drukket, røyket eller var interessert i å feste. Så jeg tror alle er forskjellige, kjenner et par 40-åringer som har barn og bare roter og surrer.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2007 #16 Skrevet 6. august 2007 Nunne. bare fordi du har (kanskje) har dårlig erfaringer med å være ung mor, betyr det ikke at vi andre har samme erfaring. Du klager på at de yngre har et stort behov for å bevise at de er modne nok til å få unger, men det er jo ikke så vanskelig å forstå når du kommer med er såpass hjernedødt utsagn. Mange unge som er gode foreldre, og mange som ikke er klar for de når de er førti. Tror ikke det finnes noe "dette er den rette alderen fasit". Så det du egentlig mener er at alle som blir gravid før de er 25-30 burde springe til legen å få abort, fordi de ødelegger livet sitt? En ting er sikkert, alle de kommentarene du har lagt ut her, indikerer at du kanskje har for lav iq/eq til å få barn. Fordi fordomsfulle foreldre er ihvertfall ikke bra.
*1+1=2 små* Skrevet 6. august 2007 #17 Skrevet 6. august 2007 Mamma fikk barn med 23(jeg er 22 når ungen er født) og hun hadde fått alle 3 før hun var 30. Det var jo faktisk mer vanlig før å få barn når man var yngre. Hun har ofte sagt at det ikke var lett, men at hun ikke hadde greid det samme presset om hun hadde fått barn sent. Folk er forskjellige, noen klarer det mens andre sliter og angrer. Hva som er riktig er ikke opp til oss å bestemme, men hver enkelt! Jeg er 21 og venter mitt første barn, regner med at jeg får minst en til før jeg er 30. OMG jeg er såå uansvarlig
Anonym bruker Skrevet 6. august 2007 #18 Skrevet 6. august 2007 OK, men du har åpenbart ikke tatt tid til en ordentlig skolegang for ditt eget vedkommende før du setter i gang med å bringe genene videre...Du vil ikke kunne hjelpe barna dine med lekser, for eksempel, men bare kludre det til med alle stavefeilene dine. Kanskje du er sterkere på matematikk, men noe sier meg at det muligens heller ikke var din sterke side på skolen. Ja, ja, så har du vel en jobb, da, slik at du forsørger deg selv. Hadde vært kjipt å tenke på at jeg går og før på deg, for å si det sånn, med mine skattepenger.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2007 #19 Skrevet 6. august 2007 Ja, du blir sikkert en sivilisert og lekker 40-åring. Du kommer til å spy over hjembrenten og løpe etter småguttene... Fordi du ikke rakk å bli voksen da du hadde sjans.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2007 #20 Skrevet 6. august 2007 Ung: Britney Spears Voksen: Vår Staude Hvem ville du valgt som mor??? Det er bare tull å si at unge mødre har så mye bedre kontakt med barna sine, i mitt tilfelle er det tvert i mot. Moren min fikk søstra mi da hun var 20, og meg 12 år senere. Jeg har et veldig nært forhold til moren min, mens søstra mi aldri har hatt det samme. Mamma innrømmer at hun ikke var spesielt "med" i første runde, da fikk man bare barn fordi det var uvanlig å planlegge, og hun hadde 1000 ting hun selv skulle få til i sitt eget liv.
mor.monsen Skrevet 6. august 2007 #21 Skrevet 6. august 2007 mamma fikk meg når hun var 18 år og min bror da hun var 21. selvfølgelig var det tøft for henne å få kabalen til å gå opp. men min bror og jeg har aldri mangla noen ting på noen plan. vi har hatt en tryg og god oppvekst og er nå voksne ansvarlige mennesker. hvor god mor man blir avhenger ikke på alder men på personlighet. selv er jeg 25 år nå å venter mitt første barn sammen med samboer.
Gjest Skrevet 6. august 2007 #22 Skrevet 6. august 2007 Jeg har ikke forsvart meg. Jeg VET at jeg er ung, og kanskje ikke så voksen av meg. Ikke vet jeg hva dere legger i det å være "voksen nok". Men jeg VET også at vi kommer til å klare oss så fint med å få et lite gull, selv om det helt sikkert ikke blir en dans på roser. Selv om jeg kan si at jeg måtte flytte fra hjemme da jeg var 15 for å gå skole og ikke fikk flytte hjem etter det (må fint greie meg selv ja), og bare må komme hjem OFTE for å passe de to småbrødrene mine så sier jeg ikke at jeg er den mest voksne av alle her i verden. Jeg har mye igjen å lære... Og det har vel andre også? Selv om de er 20, 30 eller 40?
Gjest Skrevet 6. august 2007 #23 Skrevet 6. august 2007 Har ikke "forsvart" meg før nå, skulle det stå =)
Krolla og Theodor Skrevet 6. august 2007 #24 Skrevet 6. august 2007 Tror egentlig de fleste forsvarer seg i aldersdebatten - det kastes ut påstander hva hver "side" - jeg tilhører selv den "gamle siden", vil nemlig være 32 når jeg får min første. Det passer meg egentlig fint å få barn nå, jeg har fått reist mye, har solid økonomi og har en utdannelse og god jobb. MEN: Det er mye som taler for at jeg hadde klart meg fint om jeg hadde fått barn tidligere også!! Mamma fikk bror når hun var 18 og meg når hun var 21 - alenemor til to når hun var 22... Hun er glad for at jeg ventet. Men jeg er veldig fornøyd med hvordan hun tok seg av oss! Hun var en god mor. Likevel ser jeg at hun fulgte opp lillesøsteren min (som hun fikk når hun var 36) på en helt annen måte. Det jeg, noe klumsete, forsøker å si er at det er klare fordeler med å få barn når man er ung, og det er fordeler med å få barn når man er eldre. Poenget er vel at man elsker barna sine - og kjærlighet kan gis i alle aldre. Og heldige er vi som er så interessert i den lille skatten vi venter at vi engasjerer oss her inne på BIM - uavhengig av alder.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2007 #25 Skrevet 6. august 2007 Synes det er uansvarlig å bli gravid før en har fast jobb og har bodd for seg selv noen år. Stort sett så må en også ha en viss utdanning i dag for å kunne klare seg ok økonomisk og dermed være istand til å forsørge både seg selv og et lite barn. Selvfølgelig kan en som ung mor klare seg fint, men jeg tror nok det er en fordel å ha noen selvstendige år på baken før en skal bli mor. Og å sammenligne oss med forrige generasjons mødre blir vel litt feil. Tidligere var det mindre krav til utdanning for å få jobb, og det funket å være hjemmeværende mens barna var små.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå