Gå til innhold

Statsborgerskap

Sofline

Anbefalte innlegg

Jeg er norsk, men jeg bor i Danmark, har bodd her i noen år, er gravid og skal føde her. Samboeren min er dansk statsborger. Jeg vil at barnet mitt skal ha norsk statsborgerskap, eller begge statsborgerskap (jeg vet ikke hvor vil kommer til å bo i fremtiden).

Hvilket statsborgerskap vil barnet automatisk få hvis:

Vi forblir samboere?

Hvis vi gifter oss?

Hvordan går jeg frem og hvem kontakter jeg i Norge for å sikre barnet mitt norsk statsborgerskap og personnummer?

Fortsetter under...

Barnet ditt faar automatisk norsk statborgerskap, paster information fra utenlandsdirektoratet om evnet for deg.

Hvem kan ha dobbelt statsborgerskap?

I følge norsk lov kan en person i utgangspunktet ikke ha to statsborgerskap. En norsk borger som har fått statsborgerskap i et annet land etter å ha søkt om eller uttrykkelig samtykket i å få det, eller ved melding, mister automatisk sitt norske statsborgerskap. Det gjelder også om et barn får statsborgerskap i et annet land som følge av forelders/verges søknad, melding eller samtykke. Hvis du søker om norsk statsborgerskap, kan det kreves at du må gi avkall på ditt tidligere statsborgerskap dersom du ikke automatisk mister dette.

I enkelte tilfeller tillater imidlertid loven at søkeren kan ha flere enn ett statsborgerskap. Dette gjelder blant annet i følgende tilfeller:

Hvis du er født til dobbelt statsborgerskap fordi du har norsk og utenlandsk statsborgerskap etter dine foreldre (for eksempel norsk mor og utenlandsk far)

Hvis du er født av norske foreldre i et land som bygger på territorialprinsippet (den som er født i et land, får det landets statsborgerskap). Da kan du ha både norsk statsborgerskap og fødelandets statsborgerskap

Hvis du har søkt norsk statsborgerskap, og det ikke er mulig for deg å gi avkall på ditt opprinnelige statsborgerskap

Hvis et barn født før 1. september 2006 blir meldt norsk, se Hvem kan bli norsk statsborger ved melding?

Hva innebærer det å ha dobbelt statsborgerskap?

Med dobbelt statsborgerskap har du rettigheter og forpliktelser overfor to forskjellige stater eller land. Dersom du gir avkall på ditt tidligere statsborgerskap, vil du bare ha rettigheter og forpliktelser overfor Norge.

Rettigheter ved dobbelt statsborgerskap

Du har rett til å ha to pass. Du vil imidlertid ikke få innstemplet norske tillatelser i det utenlandske passet, siden du også er norsk borger.

Du har krav på beskyttelse fra begge lands myndigheter

Du blir fullt ut betraktet som norsk borger, på linje med andre norske borgere

Legg merke til at det kan være vanskelig for norske myndigheter å gi deg diplomatisk hjelp, dersom du oppholder seg i det landet hvor du har ditt andre statsborgerskap.

Plikter ved dobbelt statsborgerskap

Med dobbelt statsborgerskap har du plikt til å avtjene verneplikt (militærtjeneste) i det landet hvor du er fast bosatt. Dette gjelder i de fleste europeiske land og USA. Du trenger normalt ikke å avtjene verneplikt i det andre landet hvor du har statsborgerskap.

Spørsmål angående dette kan rettes til Vernepliktsverket, Postmottak, 2617 Lillehammer, e-post: [email protected].

Hva skjer med mitt gamle statsborgerskap når jeg blir norsk?

Selv om norsk lov i utgangspunktet ikke godtar dobbelt statsborgerskap, kan ikke norske myndigheter svare for hva lovgivningen i ditt hjemland sier om statsborgerskap. Vanlige spørsmål som stilles:

Mister jeg automatisk mitt opprinnelige statsborgerskap når jeg blir norsk?

Kan jeg beholde mitt opprinnelige statsborgerskap etter å ha fått norsk statsborgerskap?

Kan jeg gi avkall på mitt opprinnelige statsborgerskap?

Slike spørsmål må rettes til de aktuelle myndigheter i ditt hjemland, eller hjemlandets representasjon (ambassade, høykommissær/"High Commissioner") i Norge eller utlandet. Flere land har også informasjon om statsborgerlovgivning på Internett.

Ytterligere spørsmål?

Lurer du fortsatt på noe i forbindelse med dobbelt statsborgerskap, kan du kontakte Opplysningstjenesten i UDI.

Sist oppdatert: 31.08.2006

Publisert: 28.03.2006

Tap av statsborgerskap ved fylte 22 år og informasjon i norske pass

På innsiden av siste permside i passet heter det i pkt. 4:

Norske statsborgere født i utlandet, og som aldri har bodd i Norge, taper norsk statsborgerrett når de fyller 22 år - dersom de ikke etter søknad har fått beholde retten. Slik søknad sendes til norsk utenriksstasjon (ambassade, legasjon, konsulat) i god tid før en fyller 22 år.

Som følge av ny statsborgerlov er ikke lenger teksten korrekt.

Den nye loven innebærer at personer som fikk norsk statsborgerskap ved fødsel taper sitt norske statsborgerskap når de fyller 22 år, med mindre de har bodd i Norge i til sammen to år eller i Norden i til sammen syv år.

Som tidligere gjelder ikke dette de som har søkt og fått innvilget søknad om å beholde norsk statsborgerskap.

Mer informasjon finner du på siden "Tap av norsk statsborgerskap på grunn av fravær fra Norge - Hvordan opprettholde statsborgerskapet?"

Sist oppdatert: 05.02.2007

Publisert: 05.02.2007

Dette er informasjon fra ligningskontorets hjemmeside. Du maa sende inn bl.annet kopi av ditt og faren til barnet sitt pass (vi maatte det i allefall, vi er gifte saa jeg vet ikke om det gjor noe forskjell) kopi av fodselsattesten. Hadde ville ringt dem for og vere sikker paa alt du trenger, har gaatt ett par aar siden vi gjorde det sist saa mulig noe har forandret seg. Tar noen uker ogsaa faar du personnummeret sendt i posten.

Fødselsnummer i forbindelse med utstedelse av norsk pass (gjelder personer som ikke er registrert som bosatt i Norge)

Denne oppgaven tas hånd om av

Midt-Finnmark likningskontor

Postadresse:

9613 HAMMERFEST

Besøksadresse: Storgata 11

9600 HAMMERFEST

Telefon: 815 81 811

Telefaks: 78 42 84 01

åpningstider: Man-fre 0830-1530. 15.mai-14.sept: 0830-1500. Ekspedisjon: 0900-1500

• 2 uker senere...

Annonse

Gjest anneliogibensmor

Hei, ser at du har fått fint svar, med "link" til den norske ambassaden i København. Jeg er i samme situasjon, men er gift med min danske mann. Våres eldste på 4, søkte vi personnummer til på en adresse i Oslo, med engang hun ble født, lenge før vi søkte om pass til henne, med våres nye lille på 4 måneder blir det ambassaden som ordner det for oss når hun får pass, og derfor får hun det allerede nå i neste måned.

Vil bare legge til at vi har bestemt oss for å ha godkjente pass til begge barnene hele tiden både dansk og norsk. Dette gjør vi for å være på den sikre siden hvis lovene om statsborgerskap endrer seg.

Den nordiske konvensjon sikrer fri flytting mellom de nordiske land for nordiske statsborgere og den loven stiller sterkere en EU-konvensjonen. Slik sett er nordiske borgere godt sikret idag. Allikevel synes jeg det er fint å gi våres barn alle muligheter til hva statsborgerskap de selv vil velge som voksne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...