Gå til innhold

Redd for langvarig fødsel

Anbefalte innlegg

Da jeg fikk mitt første barn tok alt så innmari lang tid at jeg var helt fullstendig utslitt da poden endelig skulle ut, og også det tok lang tid.

Stadige oppfordringer om å gå/bevege meg ble fulgt etter beste evne, men hvem orker vel å gå i over 40 timer uten søvn?

Det hører med at jeg hadde sovet ekstremt lite de siste dagene før fødselen også pga mye generelle plager som vi alle kan slite med på slutten, så jeg var ikke akkurat "fit for fight" da det hele startet heller!

Da lillegutt var på vei ut, var jeg så sliten at jeg sovnet mellom pressriene, og hadde en alvorlig blødning i etterkant. Alt gikk greit til slutt, men jeg gruer virkelig for atter en laaaang fødsel uten søvn!

Smerter og rier skal jeg greie, men uten søvn og hvile ...akk!

Finnes det noen måte å unngå dette på denne gang?

Noen som har vært gjennom det samme og som har gode råd for hvordan man takler neste fødsel?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10006113-redd-for-langvarig-f%C3%B8dsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff ja kjenner til det med å gå gjennom en laaaang fødsel med liten eller ingenting søvn i forkant - helt forferdelig er det.

Desverre er det jo slik at en ofte har vondter og er sliten i slutten av svangerskapet så jeg vet ikke hvor mye du kan forebygge dette utenom å ikke presse deg selv og lytte til kroppen.

Du kan be om innsovningstabletter sm du kan bruke noen dager før termin.

Selve fødselen bruker ofte å gå fortere andre gang, og gjør den ikke det så bør du kanskjebenytte deg av epidural slik at du fr hentet deg inn litt og at livmoren din ikke sliter seg ut.

Du kan også be om å få bli satt på drypp dersom du ser at det blir som sist.

• 2 uker senere...

Hei igjen, har vært borte på ferie en stund, men ser at jeg har fått svar nå. Takker for det, men kan man virkelig be om drypp/igangsetting dersom det drøyer? Innsovningstabletter er vel ikke så innmari greit for fosteret heller? Eller?

Jo da, jeg fikk omsider epidural sist, men det var fordi jeg var så fullstendig utslitt at jeg ikke taklet smertene lenger. Synes jeg var ganske så "flink" leenge, og var fast bestemt på å holde ut. Men etter nærmere førti timer var jeg så innmari sliten at jeg knakk helt sammen, og da var det godt med smertelindring. Men samtidig ble riene dårligere igjen, og jeg håper virkelig at jeg slipper det denne gangen, fikk liksom følelsen av at epiduralen bidro til ennå treigere fødsel, men kanskje bare innbilning?

Hei, Er meg Anonym som svarte deg sist :-)

Nei man kan nok ikke be om drypp under fødselen sånn ut av det blå, men jeg ville tatt dette opp med jordmor under svangerskapet - eventuellt en jordmor ved sykehuset der du skal føde. Fortell henne litt omi hvilke tanker og bekymringer du har.

Mulig hun da kan skrive noen ord om dette med at du frykter enda en langvarig fødsel neste gang, og at terskelen for å gi drypp under fødselen er lavere enn vanlig.

Javisst var du flink under fødselen din og kjempet lenge - at du til slutt var så utslitt etter så vanvittig mange timer med rier at du måtte ha epidural, er da helt logisk!

Epidural har den negative virkningen at den kan gjøre åpningsriene mindre effektive + at den kan gjøre pressriene så svake at du ikke kjenner når du skal presse. Når man blir gitt epidural, får man som regel drypp i tullegg for å motvirke ineffektive åpningsrier.

Hos meg ble fødselen lang fordi at ungen la seg med ryggen mot ryggraden min. Da jeg (endelig) var kommet inn i den aktive delen av fødselen brukte jeg like lang tid fra 4-7 cm som jeg brukte fra 7-10 cm. Fikk epidural fordi jeg måtte ha drypp (pga langsom fremgang), ved 7 cm, vanskelig å si om det var pga epiduralen at fødselen fortsatte å ta lang tid eller om det var fordi ungen lå som den lå i magen.

Mest sannsynlig vl du få en raskere fødsel denne gang - men som sagt; snakk med jordmor ved sykehuset om at dette er noe du bekymrer deg for og spør om det er noe de kan gjøre dersom også denne fødselen viser seg å dra ut i tid.

40 timer høres jo helt sinnsykt ut....hvor mange av disse timeen var du i aktiv fødsel (4 cm eller mer)?

Vet du, jeg vet ikke hvor lenge det var aktiv fødsel i den forstand du nevner, fulgte ikke med på det. Men hadde rier med 5 min mellomrom og kortere i hvert fall i 20 timer, åpningen lot vente lenge på seg, og selv etter at jordmor tok fostervannet tok det 12 timer til poden var ute.

Det der med å ligge på tvers hørtes jo ganske ille ut, hvordan fikk de den på rett kjøl?

Når en er i det de kaller aktiv fødsel (fra 3-4 cm) så begynner de å føre på partogrammet som er journalen fra fødselen. Du kan få den tilsendt til deg hvis du vil. Mange kvinner kjenner ingentng vondt eller bare litt murringer fram til 3-4 cm, mens sånne som du og jeg har vond og tette rier helt i fra 1 cm. Desverre så teller ikke jordmødre og leger dette som "fødsel".Urettferdig? Ja visst pokker! :-(

Hehe ungen min lå ikke på tvers ;-) men hun hadde snudd seg med ryggen sin mot ryggraden min, i stedet for å ligge normalt; dvs med magen sin mot ryggraden min.

Min fødsel startet med at vannet gikk - likevel tok fødselen lang tid...så det har ikke altid noe å si det at vannet blir tatt.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...