Gå til innhold

Urte-og frukteer


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Man skal jo prøve å drikke minst mulig kaffe, svart te og grønn te når man er gravid. Men det er ikke alle fruktteer og urteteer som er bra heller? Venninnen min har lest at te laget av bringebærblad er veldig bra å drikke måneden før termin, men ikke før fordi det kan forårsake for tidlig fødsel. Og jeg har hørt at man ikke skal drikke salviete og ikke ryllikte når man er gravid. Er det andre teer man ikke skal drikke?

Er det noen teer som dere tror er helt trygge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

jeg har hørt at man skal være forsiktig med peppermyntete i første trimester. Kamillete skal være helt trygt. Ellers er det jo ikke så veldig mye koffein i grønn te så det burde det ikke være noe problem å drikke to-tre kopper av om dagen. tror jeg har lest på matportalen som er helse og sosialdirektoratets infosider at det er ok med 1-2 kopper kaffe om dagen når man er gravid og i te er det jo mye mindre koffein (tein).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les om ulike urter på disse sidene. De er kjempebra og informative: http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter.htm

 

Brennesle-te og løvetann-te er trygt.

 

På NEI-lista:

Gullris - abortfremkallende

Markjordbærblader (finnes i base-te) - virker sammentrekkende på livmor

Karve er heller ikke bra i store mengder (finnes i ammme-te)

For å nevne noen.

 

Her er hva han skriver om kjerringrokk:

Langvarig bruk av kjerringrokk i store mengder kan imidlertid irritere nyrene. Derfor bør barn, personer med hjerte- eller nyresykdommer, og gravide og ammende kvinner ikke bruke kjerringrokk, eventuelt bare i begrensede mengder.

Så kan man vurdere selv. :-)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...