Gå til innhold

Forebygge bekkeløsning? Holde seg i ro eller være i aktivitet??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes jeg hører vidt forskjellige ting om dette. Noen mener at man skal holde seg mest mulig i ro for å unngå bekkenløsning, mens andre sier at de som trener som normalt og er i aktivitet har mindre sjans for å få det. Hva er riktig? Eller kan man rett og slett ikke forebygge det?

Om det finnes spesielle aktiviteter som er anbefalt for å forebygge, hva er isåfall det?? Uff, har ikke lyst på bekkenløsning altså..!!

Skrevet

Jobber i helsevesenet og har aldri hørt noe spesifikt en kan gjøre for å forebygge BL. Det må i allafall være å ikke overdrive fysisk aktivitet som krever lange/høye benspark/løft, samt mye bevegelser utover til sidene. Dersom en trener, og ikke har BL, bør en absolutt ikke slutte med det bare i frykt for å få det, tenk på alle de fordelene du får ved trening ? Det finnes jo ellers mange måter å trene på, en må ikke nødvendigvis svette seg tom på et trenigssenter. Mange av dem som får bekkenløsning, får dette tidlig og/eller får det ganske uavhengig av fysiske utskeielser, slik at det da på en måte kan sies å være uunngåelig. Men hvis en først har fått det, må en selvsagt ta det med ro. Ikke før. Annet enn sunn fornuft, da (:

Skrevet

Jeg får veldig vondt i bekkent hvis jeg går mye eller gjør litt husarbeid hjemme.. holder jeg meg i ro noen dager, så merker jeg nesten ingenting ;o)

men jeg er ikke så langt på vei ennå, kan vel bli værre tenker jeg =/

Skrevet

Jeg var på foredrag om graviditet og graviditetsrelaterte plager i dag (har akkurat gått inn døra, omtrent). Der snakka fysioterapeuten særlig, om bekkenløsning.

Det som ble sagt var:

1. knipeøvelser hjelper bekkenet på alle måter. Knip både når du ligger, sitter og står. Knipeøvelser under graviditeten hjelper deg til å lettere kunne trene bekkenbunnen opp igjen etter fødselen også.

2. Beveg deg så mye du kan innenfor de smerterammer du selv har. Forskning viser, at legger du deg på sofaen tre uker i graviditeten, vil man kunne se det igjen i bekkenet i opp til ett år etterpå.

Det som hjelper til å støtte opp bekkenet er muskler, og det er viktig at disse holdes ved like/trenes opp! Så, sett deg ikke ned, beveg deg så mye som mulig - men IKKE så mye at det blir verre av det.

30minutters aktivitet hver dag er anbefalt. Også når man er gravid.

3. Tren så mye som mulig i vann.. Hjelper både på vannansamlinger i kroppen, og bekkenmuskulaturen.

4. Om det er vondt å gå - sykl i stedet for.

Ellers, så ble det sagt, at "neida, graviditet er ikke en sykdom, men det er et stort arbeid kroppen din utfører - bygge opp et helt nytt barn", så om du føler deg mer sliten og slikt, så skal du heller ta hensyn til det enn å presse deg selv lenger enn du føler er behagelig.

Mitt fødested har laget denne siden med info om mosjon, og øvelser (med bilder og tekst) man kan gjøre som gravid.

http://www.hvidovrehospital.dk/hhfoedeafdelingen.nsf/ResponseDokumenter/CE8DC10F040F4539C1256DDB002E913C

Håper det hjalp deg litt..

Skrevet

Man skal ta det med ro, men ikke sitte stille. Man skal bevege seg så mye en klarer uten at det kjennes verre. Hvis ikke stivner en og det er hvertfall vondt. Hatt bekkenløsning i mange år nå, så dette vet jeg litt om...

Skrevet

Veldig bra siden du hadde link til.

Masse interessant lesing.

Skrevet

JEG BEGYNNER desverre får en si å bli god på bekkenløsning i allefoll for min egen del da. Er mest plaget med typen som går ned lysken og skam beient liksom... Har ikke funnet ut helt logikken enda men har en del ting som fungerer...

Kan ri hesten min så lenge jeg bare sitter på og ikke bruker beina noe særlig er det noe som faktisk hjelper..

Utfall: man går ett skrit frem og senker seg ned likson_ det gjør vondt værre

Kne bøy: går om jeg ikke tar for mange og ikke med vekter på skulderene.

Gå tur: noen dager går det greit, og som regel ikke... jo lengre du går jo værre blir det.

Spinning: funker for de fleste

Stå mye :værre

Jeg er fullstendig avhengig av å tøye MASSE. det gjør også kiropraktoren når jeg er der. Går også på en time som kalles Body Balance (har tai chi, yoga og pilates i seg) Den gør underverker,men noen øvelser er drepen for bekkente også prøv deg frem, men alle tøye øvelsen gjør underverker!!!!

Etter allslags trening er jeg nødt til å tøye lenge, lysken, utside innside lår forna bak osv....

Kan ha perioder da det gjør SÅ vondt å gå ut av sofane , nesten så tårene spruter, men så beveger jeg meg litt og tøyer.

Har jeg veldig vondt en dag tar jeg det med ro. og selv om jeg har kjempe smerter en dag kan jeg være nesten fin dagen etter.

Kort fortalt jevn belastning er viktig begge bena i bakken ut og inn av bilen opp av sofa osv... yoga pilates osv er fint. men er det noe som gjør vondt STOPP.. i motsetning til annen trening hvor vi presser oss er det dumt når det gjelder bekken smerter.

Ikke alle får bekkenløsning. første gang fikk jeg det litt på slutten og veldig ETTER fødslen, 2, gang hadde jeg bekkel løsning før IKM og denne gangen ventet det til 12 uke...

Men jeg har vel trente veninner som lå rett ut med bekken problemer i uke 8 og andre litt mere utrente som aldri fikk det og motsatt, så man vet aldri.

Men dette funker for meg i allefall.

Skrevet

Jo men det stemmer nok at man får motstridende opplysninger der! Jeg trur jo på å lytte på kroppen. Ellers er jo det man får beskjed om å gjøre/ikke gjøre når man har FÅTT bl også forskjellig fra spesialist til spesialist. I Tromsø har vi to spesialister og den ene sier man skal bevege seg mest mulig og sjøl om det gjør ondt, mens den andre sier at man skal holde bekkenet mest mulig i ro, evt tape det. Han siste er den jeg har mest tru på. Jeg mener ikke at man skal bure seg inne og ikke røre på seg, men jeg trur at trening ikke har effekt når man har fått bl. Se på sidene til landsforeninga for bekkenløsning eller hva de no heter... Det er han som har skrevet artikkelen der.

Skrevet

Tusen takk for mange gode innspill.. Nå skal jeg bli myyye flinkere til å knipe ihvertfall, hver eneste time:-) Så får vi håpe på det beste!!

Uansett, så er det nok veldig viktig å holde seg i aktivitet for å forebygge alle former for plager og for å lette fødselen. Lykke til alle sammen!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...