Gå til innhold

Noen som kan opplyse meg litt om dysleksi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår 3 klassing har slitt veldig med å knekke lesekoden og nå skal han utredes for dysleksi da PPT mistenker det, men hva vil diagnosen ga å si for gutten vår?

Han er sterk i matte og engelsk siden han har utviklet en veldig god hukommelse, men han vil jo snart slite i de fagene også da de blir mer tekniske ved eks uthente informasjon mm. Jeg er redd for at han ikke klarer å henge med og at utdanningsløpet hans blir kort og vondt for han. Finnes det noe reel hjelp til dyslektikere? Kan han fortsatt bli akkurat det han ønsker å bli eller krever det en Mamut innsats fra han?

Anonymous poster hash: 2ae82...b91

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke om man kan få inn assistent, men jeg vet at det kan tilrettelegges med at de får mer tid på seg og kan få noen ting muntlig, f.eks prøver/eksamen og lignende etterhvert. Oppdages det såpass tidlig er det også mulig å bedre det. Øve øve øve. Flere jeg kjenner med dysleksi har blitt bedre fordi de gjør nettopp det. De som gir opp blir ikke bedre på å lese og skrive.

Anonymous poster hash: e72b0...284
Skrevet

Jeg vet ikke om man kan få inn assistent, men jeg vet at det kan tilrettelegges med at de får mer tid på seg og kan få noen ting muntlig, f.eks prøver/eksamen og lignende etterhvert. Oppdages det såpass tidlig er det også mulig å bedre det. Øve øve øve. Flere jeg kjenner med dysleksi har blitt bedre fordi de gjør nettopp det. De som gir opp blir ikke bedre på å lese og skrive.

Anonymous poster hash: e72b0...284

Sønnen min er heldigvis ikke en som gir opp å har pr i dag kunn et ønske å det er å lære seg å lese slik at han kan lese i alle de spennende bøkene som finnes der ute.

Håper det finnes noen verktøy som kan hjelpe oss da vi over i timesvis hver uke uten de helt store resultatene.

Skrevet

Dysleksi kommer i mange grader, fra de som ikke klarer å lære å lese mer enn navnet sitt etter 10 års skolegang, på tross av stor innsats, til dem som klarer seg helt greit og bare staver litt dårlig. Selv lærte jeg ikke å lese før i 3. klasse. Jeg har likevell ikke hatt noen problemer med å gjennomføre høyskoleutdanning og gikk ut med karakterer godt over middels.

Hvor mye hjelp gutten vil få på skolen kommer an på hva han sliter med, hvor mye han sliter og ikke minst hvilken skole han går på. I teorien skal ikke diagnosen i seg selv ha noe å si for tilretteleggingen på barneskolen, men de fleste steder er det likevell viktig å få den på papiret for at de skal ta problemene på alvor. Egen asistent er det veldig lite trolig at han får, men heller tilbud om ekstra lesekurs, tilpassede lekser ol. Dere som foreldre må regne med å bruke mye tid, hver dag, i flere år, med å følge opp leksene.

Anonymous poster hash: fb0b0...343
Skrevet

Vær veldig glad for at skolen vil henvise til utredning:-)

Her mistenker vi også dysleksi på vår gutt som går i 4., men skolen sier de ikke vil ta tester så tidlig, men har det i bakhodet da de ser han henger etter... De sier også at han dessverre ikke får noe ekstra hjelp selv om han får "diagnosen".

Anonymous poster hash: 9bb1c...392
Skrevet

Som nevnt over her kommer dysleksi i ulike garder.Jeg var, til tros for dysleksi, blant de første som leste i klassen, og har kun hatt problemer med rettskrivning. Jeg har brukt mye tid på å pugge stavingen av enkeltord, for å kunne skrive forståelig,og skrivefeil i tekster jeg leser må være ganske graverende for at jeg skal få de med meg. 

Med riktig hjelp vil de aller fleste lære å lese, men for mange tar det mye tid.En del sliter med leseforståelse,de bruker så mye energi på å tolke bokstaver og ord, at de ikke får med seg hva de leser, selv om de kan lese en tekst høyt.

Hvis det viser seg at gutten har dysleksi vil jeg tro PPT kan gi både dere og skolen råd om hvordan dere best skal gå fram for å hjelpe ham å lære. Han vil også ha krav på tilrettelegging, f.eks. ekstra tid ved prøver og eksamen, og hvis det trengs, mulighet til å ta prøvene muntlig. Hvis han sliter med å følge pensum kan det kanskje væremulig å få noen av lærebøkene som lydbok?  

Mens dere venter på utredning er det beste dere kan gjøre å fortsette å følge opp. Vær positive, og skryt mye av de tingene han faktisk får til. Det er dessverre mange som etterhvert opplever seg selv som uintelligente, fordi de sliter med lesing lenge etter at det går automatisk forresten av klassen. Hvis han liker å bli lest for bør dere gjøre det så mye som mulig, det kan være med å hjelpe ham, både som motivasjon, at ønske om å kunne lese bøker selv opprettholdes, og fordi det å høre tekst i seg selv kan støtte læreprosessen. 

Anonymous poster hash: 5d09f...7eb
Skrevet

En ting dere også skal være klar over er at mange som har dysleksi også her en del problemer utover det å lese og skrive. Dyslektikkere har oftere dårlig stedsans enn andre og veldig mange sliter med rydding og det å holde orden. Mange sliter med å huske navn, telefonnumre og beskjeder, mens de er gode til å huske ting som har skjedd. Det å lære forskjellen på høyre og venstre er en utfordring for mange og en del har problemer med å lære klokka.

Anonymous poster hash: fb0b0...343
Skrevet

Tusen takk for flotte utfyllende svar!!

Det med navn, stedsans og rydding beskriver virkelig gutten min, men han er heldigvis veldig trygg i seg selv.

Jeg håper jeg kan klare å være en god støtte til barna mine uansett, men føler veldig lite kompenent på dysleksi enda.

Skrevet

Jeg er dyslektisk men en djevel med tall. Og så er jeg rimelig ansiktsblind, der er et utrolig handicap, folk tror jeg er ei overlegen ræv. Men jeg kjenner dem bare ikke igjen før jeg har møtt dem endel ganger. Noen ansikter husker jeg godt, andre fester seg aldri.

Jeg hadde ei i klassen min som var svært dyslektisk, mitt problem ble nesten usynlig i forhold til hennes, det var den reneste ordsalaten med egenkonstruerte ord.

Anonymous poster hash: e099b...289

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...