Gå til innhold

Melde seg ut sv statskirken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått nok av religiøst tompreik som jeg ikke forstår noe av. Jeg har ikke lenger lyst til å være en del av Den Norske Kirke.

Hvordan gjør jeg for å melde ut meg og sønnen min? Og hva gjør vi etterpå?

Melder vi oss inn i humanetisk forbund, eller blir vi automatisk medlem der?

Noen som vet fremgangsmåte?

Anonymous poster hash: 820ed...d6a

Skrevet

Du må fylle ut et skjema for å melde deg ut. Det er så lenge siden jeg gjorde det at jeg tok kontakt med prestekontoret og fikkmdet i papirform, men det er mulig det ligger på nett nå.

Du blir ikke automatisk medlem av Humanetisk forbund, men du kan selvsagt melde deg inn dersom du ønsker å være medlem der.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor du tror du må være medlem i hunan etisk forbund hvis du melder deg ut av statskirken??

Du MÅ ikke være medlem noe sted - det går helt fint!!!

Skrevet

Du kan fint melde deg ut uten å melde deg inn et annet sted. Da vil statskirken fortsatt få penger for deg. Vil du unngå det så må du melde deg inn et annet sted

Anonymous poster hash: deab9...fa3

Skrevet

Og bare for å ha sagt det; vi har ikke statskirke i Norge. Kirke og stat skilte lag 21. mai 2012, altså for over 2 år siden. 

Anonymous poster hash: a7638...c8d
Skrevet

Men jeg har et barn på vei, og hun kommer til å trenge dåp/navnefest. Samtidig er jeg ugift, og det kan komme til å endre seg på sikt. Derfor tenkte jeg at det er lurt å være medlem av noe.

Men jeg finner rett og slett ikke ut av hvordan man melder seg inn. Burde ikke det stått klart og tydelig på hjemmesidene dems?

Skrevet

Et alternativ er Humanistforbundet, de har også seremoni ved vigsel og navnefest (de kaller det mentorfest). Var gratis da jeg meldte meg inn, vet ikke om det er det enda.

Skrevet

Men jeg har et barn på vei, og hun kommer til å trenge dåp/navnefest. Samtidig er jeg ugift, og det kan komme til å endre seg på sikt. Derfor tenkte jeg at det er lurt å være medlem av noe.

Men jeg finner rett og slett ikke ut av hvordan man melder seg inn. Burde ikke det stått klart og tydelig på hjemmesidene dems?Anonymous poster hash: 820ed...d6a

Hæ? Hun kommer til å trenge dåp? Hvis du tror at barnet ditt vil trenge dåp, da forblir du i den norske kirke en stund til.

Navnefest kan du likevel arrangere. Det er heller ikke vanskelig å melde seg inn i HF. Ring dem i morgen.

Skrevet

Men jeg finner rett og slett ikke ut av hvordan man melder seg inn. Burde ikke det stått klart og tydelig på hjemmesidene dems?

Hvis du ønsker navnefest i form av en seremoni kan du gjøre dette hos Humanetisk forbund uten å være medlem der. Det er svært populært dog (i alle fall i Oslo) så dere bør melde dere på god tid i forveien.

Skrevet

Hvorfor vil du ha dåp om du ikke vil være medlem av kirken?

Alle mine barn har blitt feiret, uten noen organisasjon.

Anonymous poster hash: bd7a0...36e

• 2 uker senere...
Skrevet

utmelding:

http://www.gammel.kirken.no/?event=dolink&famID=3173

Du kan fint melde deg ut uten å melde deg inn et annet sted. Da vil statskirken fortsatt få penger for deg. Vil du unngå det så må du melde deg inn et annet sted

Anonymous poster hash: deab9...fa3

Det stemmer vel ikke at kirken får penger for alle norske statsborgere som ikke er medlem noe annet sted..?

Statens overføringer til kirken vedtas av stortinget hvert år.Det er ingen fast pott. Dette beløpet avhenger av flere ting, men antall medlemmer betyr veldig mye. For beregninger av dette, regner selvsagt ikke mennesker som ikke er medlem av noe trossamfunn. Det er kun kirkens medlemmer som telles med der.

Anonymous poster hash: 7d8ac...a78

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...