Anonym bruker Skrevet 5. august 2014 #1 Skrevet 5. august 2014 Jeg har fått med meg at KS vil at lærerne skal være på skolen 7,5 time pr dag. Er det da slik at lærerne må være på skolen i vinterferien, høstferien osv? At de da "kun" får fri 5 uker iløpet av et år, slik de fleste av oss andre har? Var en del diskusjon om dette på jobben og det var bare dette som kom frem. Så er det slik at det risikerer å bli streik fordi lærerne da MÅ være på skolen 7,5t dagen og de vil da miste avspaseringene de har i vinterferien, høstferien osv? Takker for svar Anonymous poster hash: 03878...1f8
Anonym bruker Skrevet 5. august 2014 #2 Skrevet 5. august 2014 Lærerne streiker blant annet fordi det i det nye arbeidstidsforslaget er bestemt at vi fysisk skal oppholde oss på skolen til kl. 15.30. Det høres kanskje ikke så ille ut, men med bunkevis med prøver og annet arbeid å gjøre er det krevende å finne roen inne på et lite kontor med 5-6 andre. Dette er altså etter en lang dag med undervisning hvor man gir alt av seg selv. Som lærer er man sykt "på" i undervisningsøktene og man er ofte ganske utmattet etter en undervisningsdag. Da er det godt å KUNNE ha valget om å avrunde dagen noe tidligere og å koble av hjemme, for så å ta opp igjen dette arbeidet på kveldstid. Den nye avtalen vil nå at vi lærere SKAL være på jobb (altså fysisk på skolen) til kl. 15.30 og at etter dette klokkeslett er vår arbeidsdag over. Dvs. at vi lærere skal rekke over ALT av foreldresamtaler, retting, kartlegging, rapportering av elever, møter med ulike etater, timeplanlegging,teamtid, møter og øvrig kontorarbeid skal rekkes på denne tiden. Når min undervisningstid er ferdig kl. 13.30 hver dag sier det seg selv at jeg da har knappe 2 timer til rådighet. Det vi ikke rekker må enten tas neste dag eller senere når vi har tid. Med andre ord, ingen møter eller samtaler på kort varsel slik som idag. Jeg har en åpen dialog med mine elevers foreldre og har signalisert at det pr. idag er helt ok at de tar kontakt utenfor arbeidstid - det skulle bare mangle! Jeg forsøker da å svare på dem og å være tilstede som lærer. Nå skal jeg etter KS sin definisjon vise til min lille kontortid og "skvise" alle avtaler inn dit. KS sin avtale vil ikke bare gjøre lærernes yrkesfrihet kraftig innskrenket, den vil også føre til en langt mindre "serviceinnstilt" og byråkratisk skole som igjen vil ramme elevene og elevenes foreldre. Var det svar nok? Hilsen lærer Anonymous poster hash: f5b62...4a5
Anonym bruker Skrevet 5. august 2014 #3 Skrevet 5. august 2014 Jeg har et barn med problemer på skolen, og vi trenger ofte snakke med læreren, for å ha tett og samkjørt oppfølging. Jeg liker ikke å ringe henne på kvelden. Jeg liker å ringe etter undervisningstida. Jeg liker heller ikke å bli oppringt på kvelden. Føler det er uproft, og invaderende. Men hva lærerene skal være på skolen for om sommeren og de øvrige feriene for, det forstår jeg meg ikke helt på. Anonymous poster hash: c3fe1...fb2
Anonym bruker Skrevet 5. august 2014 #4 Skrevet 5. august 2014 Lærere vil ha mer penger. Det handler alltid om det. Eller færre arbeidsdager. Er slik jeg oppfatter det i alle fall. Anonymous poster hash: 4bbaa...fdb
Anonym bruker Skrevet 5. august 2014 #5 Skrevet 5. august 2014 Er det normalt med foreldresamtaler på kvelden? Har kun vært på samtaler i skoletiden. Felles foreldremøte er på kvelden, men det er bare en gang i året. Anonymous poster hash: e1adf...871
Anonym bruker Skrevet 5. august 2014 #6 Skrevet 5. august 2014 At vi skal bruke feriene på planlegging og øvrig er egentlig ganske bortkastet. Undervisningsplanlegging er ferskvare og i motsetning til hva noen tror, er det ikke bare å "dra frem noe fra i fjor". Vi lærere tilpasser oss etter aktuelle tema osv og da kan man ikke kjøre plankeropplegg - i hvertfall ikke på barneskolen hvor elevene er langt mer avhengig av tett oppfølging, forklaring og eksempler enn f.eks på vgs. Problematikken med den nye arbeidsavtalen er at det på veldig mange skoler er veldig dårlig luft, dårlig ventilasjonsanlegg, for kaldt/varmt og for dårlig plass. Det er også slik at vi (nesten alltid) deler kontor med flere andre og da er det krevende å måtte forholde seg til andres bakgrunnsstøy ect. Med valgmulighetene til å kunne arbeide endel hjemme i helger og på ettermiddager (da tenker jeg retting og annet kontorarbeid) har vi mer overskudd og når over mer (er min erfaring hvertfall). Jeg kjenner ikke til noen lærere som sniker seg unna rettearbeider osv selv om de drar hjem fra jobb noe tidligere. I forrige skoleår ble jeg ikke kontaktet en eneste gang i min fastsatte telefontid på kontoret. Jeg ble derimot kontaktet ofte på min mobil telefon utenfor denne telefontiden. Synes man telefon er invaderende kan man alltids sende Mail. Anonymous poster hash: f5b62...4a5
Anonym bruker Skrevet 5. august 2014 #7 Skrevet 5. august 2014 At vi skal bruke feriene på planlegging og øvrig er egentlig ganske bortkastet. Undervisningsplanlegging er ferskvare og i motsetning til hva noen tror, er det ikke bare å "dra frem noe fra i fjor". Vi lærere tilpasser oss etter aktuelle tema osv og da kan man ikke kjøre plankeropplegg - i hvertfall ikke på barneskolen hvor elevene er langt mer avhengig av tett oppfølging, forklaring og eksempler enn f.eks på vgs. Problematikken med den nye arbeidsavtalen er at det på veldig mange skoler er veldig dårlig luft, dårlig ventilasjonsanlegg, for kaldt/varmt og for dårlig plass. Det er også slik at vi (nesten alltid) deler kontor med flere andre og da er det krevende å måtte forholde seg til andres bakgrunnsstøy ect. Med valgmulighetene til å kunne arbeide endel hjemme i helger og på ettermiddager (da tenker jeg retting og annet kontorarbeid) har vi mer overskudd og når over mer (er min erfaring hvertfall). Jeg kjenner ikke til noen lærere som sniker seg unna rettearbeider osv selv om de drar hjem fra jobb noe tidligere. I forrige skoleår ble jeg ikke kontaktet en eneste gang i min fastsatte telefontid på kontoret. Jeg ble derimot kontaktet ofte på min mobil telefon utenfor denne telefontiden. Synes man telefon er invaderende kan man alltids sende Mail. Anonymous poster hash: f5b62...4a5 "mobil telefon", "Mail" Mye lærer du ja. M-mm. Anonymous poster hash: 4bbaa...fdb
Anonym bruker Skrevet 5. august 2014 #8 Skrevet 5. august 2014 På min forrige arbeidsplass la vi ofte foreldresamtaler til etter ordinær arbeidstid da veldig mange foreldre ikke hadde mulighet til å komme på dagtid. Jeg får jo avspassering i form av "feriene" mine likevel, så for meg gjorde det ikke så mye. Det er jo kjempeviktig at foreldre møter opp på samtalene! På nåværende forsøker vi å legge det til overkommelige tidspunkter, men vi er fleksible til å tilpasse oss. -lærer'n Anonymous poster hash: f5b62...4a5
Anonym bruker Skrevet 5. august 2014 #9 Skrevet 5. august 2014 Lærerne streiker blant annet fordi det i det nye arbeidstidsforslaget er bestemt at vi fysisk skal oppholde oss på skolen til kl. 15.30. Det høres kanskje ikke så ille ut, men med bunkevis med prøver og annet arbeid å gjøre er det krevende å finne roen inne på et lite kontor med 5-6 andre. Dette er altså etter en lang dag med undervisning hvor man gir alt av seg selv. Som lærer er man sykt "på" i undervisningsøktene og man er ofte ganske utmattet etter en undervisningsdag. Da er det godt å KUNNE ha valget om å avrunde dagen noe tidligere og å koble av hjemme, for så å ta opp igjen dette arbeidet på kveldstid. Den nye avtalen vil nå at vi lærere SKAL være på jobb (altså fysisk på skolen) til kl. 15.30 og at etter dette klokkeslett er vår arbeidsdag over. Dvs. at vi lærere skal rekke over ALT av foreldresamtaler, retting, kartlegging, rapportering av elever, møter med ulike etater, timeplanlegging,teamtid, møter og øvrig kontorarbeid skal rekkes på denne tiden. Når min undervisningstid er ferdig kl. 13.30 hver dag sier det seg selv at jeg da har knappe 2 timer til rådighet. Det vi ikke rekker må enten tas neste dag eller senere når vi har tid. Med andre ord, ingen møter eller samtaler på kort varsel slik som idag. Jeg har en åpen dialog med mine elevers foreldre og har signalisert at det pr. idag er helt ok at de tar kontakt utenfor arbeidstid - det skulle bare mangle! Jeg forsøker da å svare på dem og å være tilstede som lærer. Nå skal jeg etter KS sin definisjon vise til min lille kontortid og "skvise" alle avtaler inn dit. KS sin avtale vil ikke bare gjøre lærernes yrkesfrihet kraftig innskrenket, den vil også føre til en langt mindre "serviceinnstilt" og byråkratisk skole som igjen vil ramme elevene og elevenes foreldre. Var det svar nok? Hilsen lærer Anonymous poster hash: f5b62...4a5 Tusen takk for utfyllende svar. Mye mer utfyllende enn hva de på jobben kom med:)Dere har ihvertfall min støtte:) Anonymous poster hash: 03878...1f8
Anonym bruker Skrevet 5. august 2014 #10 Skrevet 5. august 2014 Hehe..noe å henge seg opp i!😜 Skrev fra mobiltelefonene (ojojojoj!! Sammensatt ord gitt!) så da kom det automatisk "Mail"😜 Anonymous poster hash: f5b62...4a5
Hannasbananas Skrevet 5. august 2014 #11 Skrevet 5. august 2014 Lærere vil ha mer penger. Det handler alltid om det. Eller færre arbeidsdager. Er slik jeg oppfatter det i alle fall. Anonymous poster hash: 4bbaa...fdb Da er det mulig du har noen problemer med oppfattelsen... Lærerne har etterslep på lønn ift andre kommunalt ansatte. Kanskje ikke så rart at man "vil ha penger", da. Vi vil definitivt ikke ha færre arbeidsdager, vi kjemper for retten til å ha fleksible dager, som i arbeidsavtalen vi har nå tillater. Det betyr at man kan ta seg en pause etter undervisning, som er rimelig utmattende, før man igjen setter seg ned med jobb. En forverring av denne avtalen vil føre til en forverring for elevene. Det er det visst mange som har problemer med å oppfatte.
det er berre mordi Skrevet 5. august 2014 #12 Skrevet 5. august 2014 Utfyllande og greit svar frå ho første som svarte deg, men det er veldig kompleks. Vi har blitt overkøyrt og fått meir og meir ansvar og meir krav til rapporteringar og nye "innfall" frå reformkåte politikarar i veldig mange år no. Veldig mange lærarar sluttar i jobben etter få år fordi dei ikkje orkar arbeidsmengda. No vil dei gi oss endå meir, og då seier vi at nok er nok. Om dei får gjennom denne nye arbeidsreforma, vil det i praksis bety at eg må jobbe mange timar gratis, for å klare å gjere ein god jobb. Mange, meg inkludert, kjem ikkje til å orke å fortsette. Då finn eg meg noko anna å gjere. Det går nok greit, for eg er ung. I tillegg blir vikarløna om lag halvert og seniortillegga for å behalde lærarane lengst mogleg i yrket, fell bort. Innan 2030 kjem det til å mangle 60 000 lærarar, har dei rekna ut, om trenden fortsetter. Det er ingen tjent med.
det er berre mordi Skrevet 5. august 2014 #13 Skrevet 5. august 2014 Utfyllande og greit svar frå ho første som svarte deg, men det er veldig kompleks. Vi har blitt overkøyrt og fått meir og meir ansvar og meir krav til rapporteringar og nye "innfall" frå reformkåte politikarar i veldig mange år no. Veldig mange lærarar sluttar i jobben etter få år fordi dei ikkje orkar arbeidsmengda. No vil dei gi oss endå meir, og då seier vi at nok er nok. Om dei får gjennom denne nye arbeidsreforma, vil det i praksis bety at eg må jobbe mange timar gratis, for å klare å gjere ein god jobb. Mange, meg inkludert, kjem ikkje til å orke å fortsette. Då finn eg meg noko anna å gjere. Det går nok greit, for eg er ung. I tillegg blir vikarløna om lag halvert og seniortillegga for å behalde lærarane lengst mogleg i yrket, fell bort. Innan 2030 kjem det til å mangle 60 000 lærarar, har dei rekna ut, om trenden fortsetter. Det er ingen tjent med.
Anonym bruker Skrevet 5. august 2014 #14 Skrevet 5. august 2014 Unnskyld meg, men dette blir jo for dumt. Klager på at man må oppholde seg der man jobber i arbeidstiden og dele kontor. Velkommen til arbeidslivet!! Anonymous poster hash: 990f9...1ab
skjotta Skrevet 5. august 2014 #15 Skrevet 5. august 2014 Unnskyld meg, men dette blir jo for dumt. Klager på at man må oppholde seg der man jobber i arbeidstiden og dele kontor. Velkommen til arbeidslivet!! Anonymous poster hash: 990f9...1ab Desverre er det den delen av avtalen veldig mange henger seg opp i, i stedet for alle de andre problemene den vil potensielt skape. Vikartime ordningen er hårreisende, den økende ansvarsbyrden er stikk i strid med å binde rundt 2 timer pr dag. Mer makt gis kommunalt hvilket vil kunne skape store forskjeller i lærernes rettigheter i de forskjellige kommunene... lista er lang, mye lengre enn 7,5 timer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå