Gå til innhold

Vi skal bygge på og få nytt kjøkken og bad! Skal begynne planlegge og er ny på dette. Noen som har gode tips til meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Anonym poster: 159717176c166074665923adf3f930ec

Fortsetter under...

Skrevet

Tegn kjøkken på IKEA, uavhengig av om du skal handle der eller ikke. Det er et fint tegneprogram så du får tenkt mye. Etter den første tenkinga kan du gå rundt å snakke med kjøkkenforhandlere, så vet du hva du lurer på eller hva som høres lurt ut når de sier det. Resten kan tegnes f.eks. på bad.no, men det finnes sikkert andre programmer som er minst like gode.

Anonym poster: c3e6e5b6a86166392c1a51acd5635eed

Skrevet

Bad:

- Stort nok bad til å vaske og tørke klær, og oppbevaring. Enkel løsning er trådkurver og ei benkplate på toppen.

- Tenk igjennom plasseringen av rør, hvor vil du ha vask, do, vaskemaskin, dusjkabinett og evt badekar.

- Husk at alt av fast inventar på et bad stjeler plass. Eks, et hjørnebadekar stjeler 4 kvm, skal du ha alt som er nevnt over bør du ha et bad på minimum 15kvm.

Kjøkken:

Et kjøkken kan aldri bli for stort, hva skal dere bruke det til? Familierom eller bare kjøkken?

Hva er praktisk for deg på kjøkkenet, skuffer eller skap. Tenk også over hva er praktisk når du lager mat, kjøleskap, komfyr og vask bør være i en trekant for at det skal være så enkelt som mulig.

Skal du ha sentralstøvsuger i benken?

Hva skal du ha plass til på kjøkkenet?

Vi har et baklager på kjøkkenet, ganske likt matboder i gamle dager, et lite rom på 6kvm med direkte tilgang fra kjøkkenet hvor vi har fryser, reservelager, vasketing, støvsuger osv.

Hvor vil dere ha dørene og vinduene? Passer de der mtp utformingen av rommet? Eks ha et svært nordvendt vindu slipper inne mye mindre lys enn et mindre vindu på sydveggen osv.

Kort summert så tenk over hva dere vil ha ut av rommene, hva dere ønsker at de skal romme og hvordan dere har tenkt til å bruke dem fremover.

klarer dere å svare på alt det har dere kommet et godt stykke på vei allerede..

Anonym poster: c2c40f9cc92c7716ac88202762c5b138

Skrevet

Sort benkeplate på kjøkken er noe herk.... det er stål og... gjett hva jeg har?

Skrevet

Tusen takk for gode utfyllende svar!! Kjempegod hjelp for meg:) Tar gjerne imot flere tips.

Skrevet

Sort benkeplate og stål utgår;)

Annonse

Skrevet

Start med å avgjøre hvor mye penger dere er villige til å bruke. De færrese har råd til alt de har lyst på på bad og kjøkken.

Anonym poster: 2509d61037ef756cc6c8222ace5eb4fb

Skrevet

Tenk bruk - du ønsker f.eks. å ha oppvaskmaskin og vask i nærheten av hverandre.

Tenk "gangmønster". Ikke la deg lure til å "øy" på kjøkken - den er bare i veien.

En steinplate ved siden av komfyren er veldig greit, slipper du å vite hvor du skal ha ting.

Mest mulig skuffer i underseksjonen, mnist mulig skap.

Det er nå også mulig å ha elektroniske greier i skap med plate som kan trekkes ut - husk stikkontakter til dette og du slipper å tørke støv av en hel del utstyr.

Vurder høy eller lav sokkel - spørs på høyden til de som skal bruke kjøkkenet

Velg takhøye skap. Selv om du ikke får brukt de høyeste delene noe særlig praktisk i hverdagen, så slipper du å tørke seig gørr av toppen av skapene.

Anonym poster: 5a55161e6b9b4109ebd290864b95c658

Skrevet

Bide på badet er å anbefale

Anonym poster: cc061f220d43611e7105caffa2a74002

Skrevet

Ta kontakt med noen som kan tegne opp prosjektet for dere, slik at dere får sett det både i 3-dimensjonalt og i 2-dimensjonale tegninger. Dere må vel også byggesøke dette regner jeg med, kommer litt an på hvor mye dere skal bygge til, men regner med det, og da må dere også ha tegninger til å levere inn til kommunen sammen med søknaden. :-)

Slike tegninger gir et godt bilde på både hva dere får plass til, hvor stort dere trenger og ikke minst hvordan det vil se ut etter at dere er ferdig. Jeg syns i allefall at det er viktig at resultatet blir bra på utsiden også, mange nok som bygger "kråkeslott", med en skreppe ut her og en skreppe ut der... :-)

Skrevet

Ingen jeg kjenner som har det har brukt det mer enn 3 ganger. Tar bare plass.

Skrevet

Vi har dobbelvask og det er jeg veldig glad for :) angrer på at jeg ikke tok skuffer under vasken(e).

Fornøyd med ekstra høyde på kjøkkenbenken. Vi er 1,70 og 1,90. Mye bedre med høyt blandebatteri/armatur. Lettere å vaske store kasseroller. Også veldig fornøyd med å ha mest skuffer og ingen overskap (om man har plass) er luftig og fint.

Skrevet

Takk:)

Annonse

Skrevet

Ingen jeg kjenner som har det har brukt det mer enn 3 ganger. Tar bare plass.

Vi har det og det brukes mye. Var her da vi kjøpte huset, jeg ville ikke ha valgt det selv før jeg fant ut hvor praktisk det er!

Skrevet

Dytt

Skrevet

Vi angrer på at vi ikke laget dobbelt vask på badet, veldig greit når to skal pusse tenner samtidig og for å effektivisere morgenstell. Nå står vi gjerne to stykker ved siden av hverandre og knuffer foran en vask...

Anonym poster: 173615fe180fc95dde193445b14c18f9

Skrevet

Hvor stort bad har dere da?

Skrevet

Stor kjøkkenvask og høy kran. Ikke lett å finne store kjøkkenvask for tiden, de fleste får ikke plass til langpanner og det er ganske irriterende. Så lurt å prøve å finne så stor som mulig, greit å få vaskebøtta under krana også. Vi hadde oiten vask og lav kran, nesten umulig når de store kjelene skulle vaskes og når langpanna trengte en vask gikk jeg heller i dusjen. Men heldigvis røyk krana så da kunne vi kjøpe høy kran, det gjorde det mye enklere.

Med små barn i hus syns jeg det er veldig greit å ha det meste i underskapene. Glass, asjetter og slikt som blir brukt i det daglige. Vi har flyttet rundt i skapene for å få det mest praktisk for ungene, for jeg gidder ikke hjelpe til hver gang de skal ha noe og de gidder heller ikke spørre om hjelp og da ble det krabbing på benkene. Noe som ikke er like greit det heller. Så jeg vil anbefale deg å ha masse benkskap eller skuffer. Tenk slik at det er praktisk best når en har små barn i hus. Det er kanskje finere med glass i overksap med glassdører, men der kan en evt ha penglassene. Veldig greit når ungene blir litt større og kan tømme oppvaskmaskinen også uten problemer, gjør hverdagen gor oss voksne litt enklere.

Høyskap med utrekksbare hyller liker jeg. Får brukt mye mer av skapet med slike skap enn med vanlige hylleplater som ikke kan draes ut. Det som står bakers blir som regel gjemt og glemt.

Hva ønsker du deg av komfyr og slike ting. Vanlig komfyr eller skal det være innebygde. Skal komfyren være litt opp på veggen eller under platene. Jeg ønsker meg komfyr litt opp og innebygd.

Steinplate på ene siden av komfyren ønsker jeg meg også, slik at kjeler kan settes rett på. Men generelt mye benkplass rundt komfyr og oppvaskkum.

Også tenk på hvor dere skal ha kaffemaskin og slike ting. De tar gjerne litt plass, og kjekt å ha hyller til tingene rett ved. Lurt å tenke på kontakter i samme slengen.

Hva skal du bruke badet til. Har du eget vaskerom, trenger du ikke å tenke på vaskemaskin og plass til å henge opp tøy. Men veldig greit å ha ekstra plass til å henge våte dresser og slikt også i kombinasjon med dusj/sluk.

Skal dere ha dusj, badekar eller begge deler. Min søster har dusj og badekar i ett. Ett ganske stort hjørnedusj med badekar i bunnen. Jeg tror det måler 120x120 så to unger får plass i badekaret. En voksen og ett barn i dusjen er det god plass til. De voksne får plass i badekart de også, de kan ikke ligge langflate men det er jo ikke så ofte voksne bad.

Jeg likerå ha høyskap på badet. For honkler trenger vi mye plass til. Når ungene er små brukes det endel honkler, men det er ingenting iforhold til når de blir større. Så god plass til masse honkler. Også endel skapplass til å ha ett lite lager med doruller, ekstra såper og annet slik at vi alltid har litt og ikke plutselig går tom siden noen glemte å si at de brukte opp noe.

Greit å kunne sette bleiepakker rett i skapet også.

Endel hylleplass i skap til tannbørster og annet stæsj. Jeg er ikke så glad i å ha slikt på åpene hyller eller på benken ved siden av vasken. Ser nye mer ryddig ut når det er bak en skapdør.

Anonym poster: 2a77d75f20c391ae43af851ebd807f7d

Skrevet

Supert!! Masse tips jeg skal ta med meg.

Skrevet

Kjøkkenøy, mye skuffer, god plass rundt komfyren, takhøye skap, åpne hyller, lys benkeplate...

Belegg og plater, ikke fliser.

Samme på badet, ikke fliser, benkeplate med vaskemaskin og trådhyller langs en hel vegg...

Mine tips :)

Anonym poster: 0071a09253ce9451473c2840c378b7df

Skrevet

Takk! Har liksom tenkt flis på badet, hvorfor vil du heller hatt plater på bad? Og hvilke plater?

Skrevet

To oppvaskemaskiner!!

Gull verdt når man har større selskap!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...