Anonym bruker Skrevet 27. november 2012 #1 Skrevet 27. november 2012 Jeg lager pakkekalender til barna, og i går kveld la jeg utover bordet alle tingene som skal pakkes inn til kalenderen. Blant annet er det litt snop, noen nissesjokolader og juleskum. Ikke mye, men slik at noen få dager blir det noe å spise i kalenderen. Av alle de tingene som lå der var det dette gubben hang seg opp i. Han fortet seg å si at hvis jeg "hadde tenkt å pakke inn det der" så fikk det være på lørdager, og barna får ikke spise det før på kvelden. Er det bare jeg som synes han er en hysterisk fanatiker? Herregud, ungene åpner kalenderen om morgenen, også skal han ta fra dem pakka igjen fordi de ikke får spise sukker før kl 18 på lørdag. (Og i tillegg mente han at da ble det ikke det vanlige lørdagsgodtet i tillegg). For christ's sake! Det er jul!!! Jeg kommer ikke til å gi meg, jeg synes ikke det gjør noe at mine ellers kjernesunne barn får være litt gærne og spise sjokoladenisse til frokost. Slitsomt å være sånn tenker jeg. Anonym poster: 16ee4d9ddc26e6048ee9191b5fd9233f
♥Madam Mim♥ Skrevet 27. november 2012 #2 Skrevet 27. november 2012 ja, du sa riktig ord, mannen er en skikkelig fanatikker!!, Det jeg da lurer på er om dette er sunt med tanke på barna deres? Håper ikke barna lærer av han og blir like ille. Bra å tenke sunt altså, men det får da være grenser!!!
Anonym bruker Skrevet 27. november 2012 #3 Skrevet 27. november 2012 Hm, ja hva er egentlig forskjellen på å spise godteri kl 12 i stedet for kl 18? Må da være bedre å spise det tidlig på dag så de får de ut av kroppen, enn at de er oppgiret av sukker og e-stoffer ved leggetid? Her gir vi ofte lørdagsgodtet tidligere på ettermiddagen og setter fram frukt til barne-tv Anonym poster: 978563f1b1bec0ebd5dabf1513d0f8aa
Anonym bruker Skrevet 27. november 2012 #4 Skrevet 27. november 2012 enig med deg, det er ikke som om barna dine får sjokolade til frokost hver eneste dag ellers i året. jul er jul, og sånn er det med den saken ;-) Anonym poster: ee4d3ce3e18c6357b882e43344b87430
Anonym bruker Skrevet 27. november 2012 #5 Skrevet 27. november 2012 Jeg er bevisst på å bare kjøpe småting, hårspenner etc altså kne spiselige ting. Bare fordi det blir ekstra godteri nok i desember. Er ikke fanatiker av den grunn. Anonym poster: 038cf2dc5fbdd0e038102cb60d0a4c0b
Anonym bruker Skrevet 27. november 2012 #6 Skrevet 27. november 2012 Ikke gi deg! Anonym poster: b86240b29f91f08c076cc4b88345963e
Anonym bruker Skrevet 27. november 2012 #7 Skrevet 27. november 2012 Omtrent like ille som de fleste damene her inne vil jeg tro. Jeg har kjøpt en del småting fra Ebay, og fylt inn med sjokoladenisser fra Nille, det er kanskje 8 sjokolader eller noe sånt. Det er helt tilfeldig hvilke dager disse havner på, jeg er ikke hysterisk med tanke på sånt. Anonym poster: 940e9ac03a7539737b55c31603415f2e
Himmel og hav Skrevet 27. november 2012 #8 Skrevet 27. november 2012 At han er en sunnhetsfanatiker er ikke det samme som at resten av familien skal være det. Du får minne han på at han har 50% av stemmene i forhold til ungene, og du har de andre 50. En liten sjokoladenisse før frokost 5 ganger i året har aldri ødelagt noen. Du kan i samme åndedrag tilby han å finne en bråte med småting til neste års pakkekalender som han synes passer bedre.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2012 #9 Skrevet 27. november 2012 Her er det også noen gaver med godteriinnhold - kanskje 6-7 til sammen? Ikke store ting her heller. Snop er billige kalendergaver som er enkle å finne på og få tak i (det tar ganske mye tid å lage kalender når man regner sammen tida man bruker på å kjøpe pakkene og pakke dem inn, og koster fort en god del også). Og tenker barna synes det er stas med snop i blant. Det er ikke sikkert de havner på lørdager/søndager heller, det er i alle fall ikke noe jeg har planlagt foreløpig Hvis mannen din ikke er fornøyd kan vel han dra ut og kjøpe alternative kalendergaver? Men jeg planlegger faktisk at barna skal åpne kalendergavene etter barnehage/skole. En av årsakene er nettopp at jeg ikke vil at godteriet skal ødelegge lysten på frokost, de dagene det er godteri. Pluss at da har de tid til å se ordentlig på det de får, eventuelt pusle litt med det/prøve det. Ikke at det er store ting men. Anonym poster: b9457ddd9732e4e573d81ea1177ffe64
Anonym bruker Skrevet 27. november 2012 #10 Skrevet 27. november 2012 Jeg tror det er like sunt at barna faktisk FÅR bittelitt godteri i blant, spesielt i settinger hvor "alle andre" får. Dvs lørdager, bursdager, i kalenderen til jul o.l. For unger snakker med hverandre, og gjett om de sammenligner! Det er ikke bra å gå rundt å kjenne på en litt bitter og trist følelse av å "alltid" være den som ikke får heller. Har sett en del barn av slike foreldre som din mann som overkompenserer ved å virkelig hive innpå snop når de blir eldre og endelig har muligheten. Anonym poster: c372a7d1e6d664c49609a83dda876e23
NeiTakkAttakk Skrevet 27. november 2012 #11 Skrevet 27. november 2012 Vet ikke hvor gamle barna dine er? Dersom det er snakk om små barn støtter jeg mannen din fult og helt. Er vel ikke krise at de bare får godteri på lørdagskvelder? Det er heller ingen fordeler med å gi barn godteri, slik jeg ser det. Like godt med mye annet, som i tillegg er sunt og gagner barna Jada, vet jeg er litt sær på dette.
Gjest Sommerfuggel i vinterland Skrevet 27. november 2012 #12 Skrevet 27. november 2012 Hehehe... Nei, ikke gi deg!! Det er da jul bare en gang i året, og en liten sjokoladebit innimellom kan da umulig ha noe å si Må si han mannen din er en smule fanatisk, ja
Anonym bruker Skrevet 27. november 2012 #13 Skrevet 27. november 2012 Det er jul (og desember) bare engang i året. Mannen din burde forsøke å tenke på at det viktigste er ikke hva som blir spist og gjort akkurat denne mnd, men resten av året isteden. La nå barna kose seg! Anonym poster: fa38fd492baf1e5c3b3080ac1b112f81
Anonym bruker Skrevet 27. november 2012 #14 Skrevet 27. november 2012 Barnefar til mine barn har blitt helt fanatisk når det kommer til godt, juice og i det hele tatt ting som kan inneholde noe sukker av det ene eller andre slaget. Han kan jeg ikke gjøre noe med, men jeg må prøve å gjøre noe med det for jeg merker det går utover ungene. Har de vært sammen så er alt usunt, de kan ikke spise og de kan ikke spise datt. Helt greit at de skal spise sundt, men her i huset så har vi ett normalt sundt kosthold men jeg lærer ungene at vi kan også spise usunne ting men det skal ikke være dagligdags. Ungene er mye med på kjøkkenet så de har lært mye om mat og hva det inneholder. For mine venner når jeg var mindre, de som ikke fikk noe serlig godt eller litt usunn mat i ny og ned tok helt av når de fikk egene penger og mulighet til å dra i butikker og byen. De klarte ikke å styre seg, endelig kunne de fråtse i all nei maten, og det syntes på de ganske fort. Slik har jeg ikke lyst at mine barn skal gjøre, jeg vil gi de ganske lik oppfattning av mat som jeg fikk nor som gjorde at jeg ikke tok helt av når jeg kunne kjøpe og gjøre ha jeg ville. Men her for litt siden kommer jenta på syv år hjem fra pappa og forteller at hun må slanke seg. Hun har spiste godt noen dager før, så det måtte hun få slanket av seg. Og hun har ikke ett gram for mye på kroppen sin, hun hadde hatt godt av å få flere kilo på kroppen sin. Så jeg måtte ta en sinna telefon til pappan, og da forsto han endelig hvorfor jeg har sagt så mange ganger at han ikke skal snakke om bare spise sundt, slanke seg og alt det der. Syns du bør ta en prat med mannen din og fortelle at hans hysteri fort kan gå utover barna. Og ærlig talt så er de ikke værdens undergang å spise godt før klokka er seks på lørdag. Men nå fikk jeg lyst på godt, så tar meg litt fra godteskåla som står på bordet. Dn har lokk på seg, så godtet vi hadde for to helger siden står fortsatt på bordet. Litt er spist, men mye igjen. Vi har nemlig ikke barn som hiver seg over godteskåla som blir satt på bordet. Anonym poster: fa6b1f13dc1348a14a18074fb1029be3
nagini Skrevet 27. november 2012 #15 Skrevet 27. november 2012 Jeg er enig med din mann jeg, hadde blitt aldeles rasende om min mann hadde trosset gjennom å fore mitt barn med usunt sukkerkliss i ukedagene bare fordi det er desember. Skikkelig respektløst, hva koster det deg å ta de gavene på lørdagene??? Ler litt av de som kommer med historier om hvordan de kjente noen som aldri fikk snop, som dermed fikk så sterkt sukkersøt at de spiste seg omtrent i hjel i smug eller så snart de var gamle nok. Det er nok svært så individuelt. Jeg gikk lite snop, og fikk dermed aldri smaken på sukker, så fet kan like godt slå ut den veien. Kjenner folk som fikk masse sjokade og oboy som barn som fortsatt spiser slikt (og er kvapsete med stygge tenner), andre som fikk masse usunt som nå er helt normale og sunne etc.) Barn blir oftest ikke overvektige selv om de får en del dårlig mat og godteri, så lenge de holdes i aktivitet. Det skumle er vanene man lærer dem, for om de fortsetter med samme kosthold etter puberteten går det vanligvis ikke like bra. Jada, vi kjenner alle noen som er slanke og flotte og som lever på junk og sjokolade. Men gjennomsnittsnordmannen har blitt rimelig feit nå... Gjelder forresten denne BiM regel om at det du nektet barnet vil de overspise senere, også alkohol? Sånn at om man er streng og kjip og nektet ungen alkohol før de er 18 tror dere det er større sjangs for at de drikker i smug og blir alkoholikere så snart de kan kjøpe selv?
Elsker livet Skrevet 27. november 2012 #16 Skrevet 27. november 2012 Syns du skal respektere det mannen din sier. En ting er om han nektet barna søtt i det hele tatt, men desember er tross alt ikke jul, det 1/12 av året. Ikke rart folk blir dvaske om jula varer fra 30. november. til 5 januar.
Von Hertelhofen Skrevet 27. november 2012 #17 Skrevet 27. november 2012 Jeg er også en fanatiker Så på en måte er jeg litt enig med mannen din. Snop hører lørdagene til. Det blir mye utenomknask i desember uansett, om de ikke skal få det i kalenderen i tillegg. Bakedag i barnehagen, kaker hos besteforeldre osv. Mannen din har 50 % medbestemmelsesrett, og denne gangen ville jeg respektert hans ønske. I grunnen er det en filleting å krangle om. Men jeg synes det med klokkeslett på lørdagsgodtet var litt drøyt. Lørdag er lørdag...
Gjest Mine ♥ ♥ ♥ Skrevet 27. november 2012 #18 Skrevet 27. november 2012 Huff,jeg hadde stått på mitt. Hva tror han kommer til å skje med barna om de spiser litt snop noen få dager i desember? Sprekke når sola skinner på dem? Spiser dere sunt (som jeg tror dere gjør) ellers, så hadde jeg ikke brydd meg hva han hadde sagt. Med de holdningene han har er det heller en stor sjanse for at de får et helt forvridd kosthold når de blir voksne. La barna kose seg
Anonym bruker Skrevet 27. november 2012 #19 Skrevet 27. november 2012 Vi fikk hele tiden høre av svigermor at vi var så strenge på dette. vi måtte legge frem et lite regnestykke for å få henne til å skjønne. Barna er i bhg ca 190 dager i året. Det vil si 175 dager med fri. I tillegg er det ca 38 fredager. Det vil si at hvis barna bare får godteri i ferier og helger, er det 213 dager med godteri i året. Og hvis de i tillegg skal ha godteri i julekalenderen hver dag, blir det kanskje 15 dager ekstra dager der. Så er det bursdager noen ganger i året. Da blir det fort 230 spesielle anledninger i året. Etter å ha forklart henne dette, gikk hun surt med på at sjokoladekalender ikke bare var bra. Desember er full av godteri, brus, avslutninger, kaker og godteposer uansett. Nå skjønner jeg jo at det ikke er så ille hos dere. Men om han(!) lager til noen andre gaver, eller de får dette på lørdagen, er det vel ingen krise? Da kan dere heller kose dere med kakebaking ol? eneste rare med dette, er at sjokoladen må sposest på et spesielt tidspunkt... Det blir vel ikke sunnere kl 18 enn kl 09? Anonym poster: ced11ed4b507d9d79f153c44acaac1d2
Anonym bruker Skrevet 27. november 2012 #20 Skrevet 27. november 2012 Jeg syns det er best å åpne kalenderen etter bhg og skolen. Anonym poster: cf1cf5249c0f4e2537ef0eee91f9da8e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå