Gå til innhold

Barn og leieboer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har små barn som våkner før hanen galer. Vi har også en leieboer i underetasjen (våre soverom er i 2 etg).

Når ungene våkner gjør vi så godt vi kan for å holde lydnivået nede, og holde oss på soverom, men hvor lenge kan leieboer forvente at vi holder huset musestille og ikke går ned i 1 etg for å lage frokost osv?

Har ikke fått noen klager, men lurer litt hva dere tenker om det - Hva mener dere, og hva er tankene deres om helg/hverdag?

(Leieboer var klar over at det var en småbarnsfamilie i huset....)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husleieloven § 5-2 - Ro og orden:

"Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen"

Etter mitt skjønn, kan du ta det helt med ro (juridisk sett i alle fall). Det er jo vanlig at små barn er oppe før hanen galer og dette var leietaker klar over før han signerte kontrakt.

Dersom det blir uutholdelig for leietaker, har han vel mulighet til å si opp?

Skrevet

Jo da ;) men velger vi å leie ut så er det jo greit at det ikke er et for stort irritasjonsmoment for leitaker... spesielt om vi er fornøyd med leietakeren.

Skrevet

Absolutt, skjønner tankegangen din.

Men det er altså ikke et juridisk problem at barna dine våkner tidlig og dere spiser frokost i 1. etg.

Foreslår at du kanskje forhører deg med leietaker hvorvidt han blir plaget av støynivået?

Skrevet

Slik situasjonen er nå så er det ikke mer bråk enn det som må forventes, men det er nå fordi vi holder ungene i ro så det blir dumt å spørre leieboer om vi kan bråke mer/tidligere ;)

Det var mer at jeg lurte på hva andre tenker om dette uavhengig av loven....

Skrevet

Jeg hadde ikke tatt så drastiske hensyn som du beskriver. Hadde bedt ungene om å ikke hoppe rundt så klart, og innestemme skal vi bruke inne uansett, så hadde oppfordret til rolig lek (kanskje litt tv?), men ikke holdt dem i 2. etg og vært musestille i flere timer. Velger noen å leie hos en småbarnsfamilie må en faktisk forvente litt lyd, og det er dere som er utleiere her og faktisk eier huset. Ikke at dere ikke skal ta hensyn da så klart, men jeg ville ikke tippetået rundt likevel, man må jo kunne bo normalt i eget hus :)

Skrevet

Er det ikke et krav med lydskille mellom leilighetene da? (ala tykke betonggulv)

Men som en annen sier her ta kontakt med de å spør om det er plagsomt for de.

Skrevet
Er det ikke et krav med lydskille mellom leilighetene da? (ala tykke betonggulv) Men som en annen sier her ta kontakt med de å spør om det er plagsomt for de.

Kravet gjelder bare for nyoppførte hus. Man kan ikke forlange at folk skal bryte opp husene sine for å endre gulvtypen nå bare fordi det er innført nye krav.

Tykke btonggulv mellom to etg ville nok bare ført til enda mer lyd. Det de bruker nå er trinnløse plater, og så masterboard oppå, da ligger de i to lag og demper det meste av støy.

Skrevet

Jeg er i akuratt samme situasjon, bare at jeg er leieboeren ;) bor under huseierene med et lite barn og et litt eldre, vet du. Jeg syns det bare er kjempe koselig og høre den lille oppe kose seg, le og småløpe litt ;) den er bare 15-16.mnd, men det er trosalt de som er sjefen. og jeg er taknemlig nok for å ha en god kontakt og at det er bra familie liv oppe, hvis man skal tenke slik hele tiden kan man jo bli gal. for man kan ikke noe for livlige barn!!!! :D Har barn selv, men vi sover gjerne en time elr to lenger enn dem. De lydene som kommer ned er så lite av tvn må på lite lyd altså.

Du skal ikke bekymre deg for det, har de et problem det, så mener jeg at de hadde hatt et problem med et elr annet uansett, for huslyder er noe man bare har å forvente når man leier! ;) hilsen veldig fornøyd leietaker under utleier ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...